A-kassemedlemsskab som selvstændig?
Thread poster: Ivana Friis Søndergaard
Ivana Friis Søndergaard
Ivana Friis Søndergaard
United Kingdom
Local time: 04:58
Member (2008)
English to Danish
+ ...
Apr 9, 2008

Jeg overvejer at opsige mit A-kassemedlemsskab, da jeg - som I nok også er - er selvstændig (enkeltmandsvirksomhed). Min A-kasse (Magistrenes) syntes selvfølgelig, at dtet var en dårlig idé men jeg synes ikke at der er meget sjov i at være medlem, hvis man skal lukke sit firma for at modtage dagpenge.

Hvordan gør I andre?


 
Merete Hvas
Merete Hvas  Identity Verified
Denmark
Local time: 05:58
Member (2007)
English to Danish
+ ...
Jeg siger mit op Apr 9, 2008

Hej Ivana

Jeg tænker lige som dig! Der er ingen grund for mig til at være medlem af en A-kasse, for hvis jeg stopper med min freelancevirksomhed, er det jo, fordi jeg har fået fast arbejde. Eller også er det, fordi jeg er blevet lam i begge arme, men så er det jo en anden forsikring, jeg skal have fat i

Mvh. Merete


 
Johnny Speiermann
Johnny Speiermann
Denmark
Local time: 05:58
English to Danish
+ ...
Også udmeldt Apr 10, 2008

Både jeg selv og min partner blev udmeldt sidste år (det skulle vi jo have gjort for længe siden).

Hvis man ser på dagpengesatsen, så kan man i værste fald gå meget langt ned i pris og stadig tjene mere end dagpengene. Og så er der jo masser af "kineserprojekter" her på siden, der falder i hak med prisen

Da vi er to ejere af firmaet, så kan vi heller ikke beslutte, at det kun er den ene, der er "
... See more
Både jeg selv og min partner blev udmeldt sidste år (det skulle vi jo have gjort for længe siden).

Hvis man ser på dagpengesatsen, så kan man i værste fald gå meget langt ned i pris og stadig tjene mere end dagpengene. Og så er der jo masser af "kineserprojekter" her på siden, der falder i hak med prisen

Da vi er to ejere af firmaet, så kan vi heller ikke beslutte, at det kun er den ene, der er "ansat", mens den anden er arbejdsløs, så hvis vi skal modtage dagpenge, så skal vi lukke firmaet og være arbejdsløse begge to.

Da vi samtidig startede firma nr. 2 i 2006, så skal vi faktisk lukke 2 firmaer, før vi er dagpengeberettigede.
Collapse


 
Ivana Friis Søndergaard
Ivana Friis Søndergaard
United Kingdom
Local time: 04:58
Member (2008)
English to Danish
+ ...
TOPIC STARTER
Tak for Jeres historier Apr 11, 2008

- hvad så. når I er syge, har I en "opsparing eller lignende? Og hvad med forsikring imod uarbejdsdygtighed? Altså, hvis man nu får en arbejdsskade eller andden skade.

 
Merete Hvas
Merete Hvas  Identity Verified
Denmark
Local time: 05:58
Member (2007)
English to Danish
+ ...
To forskellige forsikringer Apr 11, 2008

Hej Ivana

Jeg har en forsikring mod tab af erhvervsevne - den havde jeg også, da jeg var lønmodtager, så den holder jeg bare fast i. Sådan en er altid god at have, tænker jeg.

Derudover er jeg i gang med at tegne en sygeforsikring. Som selvstændig har man godt nok ret til sygedagpenge fra kommunen, men først når man har været syg i 2 uger. Hvis man vil have sygedagpenge i de første 2 uger, må man altså selv forsikre sig. Du kan læse mere om denne forsikring
... See more
Hej Ivana

Jeg har en forsikring mod tab af erhvervsevne - den havde jeg også, da jeg var lønmodtager, så den holder jeg bare fast i. Sådan en er altid god at have, tænker jeg.

Derudover er jeg i gang med at tegne en sygeforsikring. Som selvstændig har man godt nok ret til sygedagpenge fra kommunen, men først når man har været syg i 2 uger. Hvis man vil have sygedagpenge i de første 2 uger, må man altså selv forsikre sig. Du kan læse mere om denne forsikring og de generelle regler på Arbejdsdirektoratets hjemmeside: http://www.adir.dk/sw20066.asp

Jeg har tænkt over det meget længe, før jeg besluttede mig for denne forsikring, for jeg er faktisk aldrig syg ... Men så tænkte jeg, at enhver jo kan gå hen og brække en arm og blive uarbejdsdygtig, og så er 14 dage altså lang tid ikke at kunne få nogen penge!

Mvh. Merete
Collapse


 
Ivana Friis Søndergaard
Ivana Friis Søndergaard
United Kingdom
Local time: 04:58
Member (2008)
English to Danish
+ ...
TOPIC STARTER
Hvilket firma bruger du? Apr 11, 2008

Merete, hvor tegner du sygeforsikring?

 
Merete Hvas
Merete Hvas  Identity Verified
Denmark
Local time: 05:58
Member (2007)
English to Danish
+ ...
Arbejdsdirektoratet Apr 11, 2008

Hej

Jeg har bare udfyldt blanketten, som du finder på http://www.adir.dk/sw15465.asp?prodid=2815, og sendt den til Arbejdsdirektoratet.

Mvh. Merete


 
Johnny Speiermann
Johnny Speiermann
Denmark
Local time: 05:58
English to Danish
+ ...
Sygeforsikring fra dag 1 Apr 15, 2008

Hos arbejdsdirektoratet kan man vælge, om man vil have fuld dækning eller 2/3 dækning, og om sygeforsikringen skal gælde fra 1. sygedag eller fra 3. sygedag.

Jeg betaler 3.500 årligt for fuld dækning fra første sygedag, så der skal ikke meget sygdom til, før det er pengene værd.

Vi har også forsikring mod tab af erhvervsevne, så jeg endte vist i samme svar som Merete.


 
Marianne Dahl
Marianne Dahl  Identity Verified
Denmark
Local time: 05:58
Member (2002)
English to Danish
+ ...
a-kasse, sygedagpenge og erhvervsansvarsforsikring Apr 21, 2008

Jeg tænkte, at jeg lige vil give mit besyv med også på dette område. Jeg er selv med i DANA (fagforening og a-kasse for selvstændige erhvervsdrivende), og jeg betaler gerne for at være sikret ikke blot med a-kassens dagpengesats, men også for at få god juridisk støtte, hvis jeg skulle rende ind i problemer af generel karakter. Noget andet er også, at jeg har fået et stort og alsidigt netværk, som jeg kan trække på og få inspiration fra. Det er altid rart at møde andre selvstændi... See more
Jeg tænkte, at jeg lige vil give mit besyv med også på dette område. Jeg er selv med i DANA (fagforening og a-kasse for selvstændige erhvervsdrivende), og jeg betaler gerne for at være sikret ikke blot med a-kassens dagpengesats, men også for at få god juridisk støtte, hvis jeg skulle rende ind i problemer af generel karakter. Noget andet er også, at jeg har fået et stort og alsidigt netværk, som jeg kan trække på og få inspiration fra. Det er altid rart at møde andre selvstændige erhvervsdrivende og høre om deres erfaringer m.m.

Jeg var i begyndelsen tilmeldt den oven før omtalte sygedagpengeordning, men jeg var lidt fornæret og valgte at tegne den med dækning fra 3. dag, indtil jeg fik regnet lidt på det, og kom frem til at det allerbedste er dækning fra 1. sygedag, og der skal jo ikke ret mange sygedage til, før årspræmien er tjent ind.

Når nu vi er ved sikringer, så vil jeg fortælle, at jeg også har tegnet en ansvarsforsikring for det arbejde jeg udfører (Det er rart at være dækket ind, og nogen af mine kunder har stillet krav om, at jeg har en sådan forsikring). Der er en dækning på 10 mio. for ansvar. Ud over ansvarsdækning, så indeholder den også dækning af inventar tilknyttet virksomheden samt et halvt års indtægt, hvis jeg skal genetablere virksomheden i tilfælde af brand, skade, tyveri etc. Der stilles dog krav om, at jeg lavet backup mindst en gang om ugen på en ekstern harddisk (jeg bruger selv en online backup-løsning, så jeg er sikker på, at alt fungerer og kan reetableres relativt hurtigt). Jeg kunne ikke tegne ansvarsdækning hos Magistrene, da jeg ikke er kandidat, men BA'er. Efter lidt søgen lykkedes det mig at tegne en god forsikring, der er til at betale, hos Tryg, der indeholder de ovennævnte elementer. Jeg betaler ca. 3.600 pr. år (det skal tilføjes, at jeg også har resten af husstandens forsikringer hos Tryg).

mvh. Marianne
Collapse


 
Ivana Friis Søndergaard
Ivana Friis Søndergaard
United Kingdom
Local time: 04:58
Member (2008)
English to Danish
+ ...
TOPIC STARTER
Lyder som en god dækning Apr 22, 2008

- jeg kan stadig ikke finde ud af, hvad jeg gør, men det skal vist undersøges nærmere

Kan man også tegne sygeforsikring til børns 1. sygedag? Jeg har to små, som ikke har haft skoldkopper endnu


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


A-kassemedlemsskab som selvstændig?






TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »
Anycount & Translation Office 3000
Translation Office 3000

Translation Office 3000 is an advanced accounting tool for freelance translators and small agencies. TO3000 easily and seamlessly integrates with the business life of professional freelance translators.

More info »