interessant artikel
Thread poster: Suzanne Blangsted
Suzanne Blangsted  Identity Verified
Local time: 02:01
Danish to English
+ ...
Jan 14, 2009

Hvad skal der ske med det danske sprog?
Interessant artikel fra berlingeren.

http://www.berlingske.dk/article/20090114/danmark/90114125/

Direct link Reply with quote

Quattro
United States
Local time: 02:01
Tak for linket Jan 14, 2009

Jeg ved ikke, om lovgivning er løsningen, men jeg synes, det er ærgerligt, hvis dansk bliver kørt ud på et sidespor på den måde.

Christine Andersen  Identity Verified
Denmark
Local time: 11:01
Member (2003)
Danish to English
+ ...
Journalisten kunne bruge en korrekturlæser... Jan 21, 2009

Ingen klage rover engelsk

Der var mindst en af den slags, som jeg selv laver...
Jeg tror en god blanding er nødvendig, og det vigtigtst at sørge for, at undervisningspersonale taler et forståeligt sprog, om det så er dansk eller engelsk. Det er nødvendigt at ansætte folk på basis af deres faglige forudsætninger, og så må de undervise på det sprog, som de bruger mest effektivt.

Det er enormt svært at følge med, hvis underviseren taler med stærk accent, uanset sprog. Folk er tilbøjelige til at sige, hvad de kan, og ikke altid hvad er mest relevant.

I sagens natur kommer der fageksperter fra udlandet, og så skal de ikke holde foredrag på dårligt dansk! Men mange danskere læser engelsk bedre, end de taler det, så lad dem endelig tale dansk...

Jeg tror, universiteterne kan finde ud af det selv.

Jeanette Brammer  Identity Verified
Local time: 11:01
English to Danish
+ ...
Ikke helt enig Jan 21, 2009

Christine, du skriver "jeg tror, universiteterne kan finde ud af det selv".

Det er jeg ikke enig i. For som jeg skriver i en anden tråd, hvem er universiteterne? Er det ledelsen, som gerne vil have masser af udenlandske studerende (= mange penge), eller er det de danske lærere og studerende, som helst vil tale dansk, fordi det er det eneste sprog, de behersker? Der foregår faktisk lidt af en sprogkamp internt på universiteterne, og da ledelsen selvfølgelig har den største magt, mener jeg, at de andre godt kunne bruge vores støtte.

[Edited at 2009-01-21 16:23 GMT]

There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »

interessant artikel

Advanced search

BaccS – Business Accounting Software
Modern desktop project management for freelance translators

BaccS makes it easy for translators to manage their projects, schedule tasks, create invoices, and view highly customizable reports. User-friendly, ProZ.com integration, community-driven development – a few reasons BaccS is trusted by translators!

More info »
TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »

All of ProZ.com
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs