Dateringer i disse it-tider
Thread poster: Susanne Hemdorff
Susanne Hemdorff
Susanne Hemdorff  Identity Verified
Denmark
Local time: 21:16
Member (2006)
English to Danish
+ ...
Apr 15, 2009

Når et dansk firma skal udsende nogle standardbreve på engelsk, hvordan synes I så, at man bør datere, når der kun kan bruges tal? Altså dd.mm.yyyy eller mm.dd.yyyy eller yyyy.mm.dd??

Ved tallet 12 og derunder kan man jo desværre komme i tvivl.


 
Jørgen Madsen
Jørgen Madsen  Identity Verified
Local time: 21:16
English to Danish
+ ...
En speget affære... Apr 15, 2009

Det er en speget affære at skrive datoer på engelsk, da man anvender forskelligt format i England og USA. I England (og rigtig mange andre lande, inklusive Danmark) anvendes dd/mm/yyyy eller dd.mm.yyyy, mens man i USA og Canada primært anvender mm/dd/yy eller mm/dd/yyyy. Se en uddybende beskrivelse på: http://en.wikipedia.org/wiki/Date_format#Date_format

Så det afhæ
... See more
Det er en speget affære at skrive datoer på engelsk, da man anvender forskelligt format i England og USA. I England (og rigtig mange andre lande, inklusive Danmark) anvendes dd/mm/yyyy eller dd.mm.yyyy, mens man i USA og Canada primært anvender mm/dd/yy eller mm/dd/yyyy. Se en uddybende beskrivelse på: http://en.wikipedia.org/wiki/Date_format#Date_format

Så det afhænger vel egentlig af, hvilken sprogversion du vælger...

Jørgen
Collapse


 
Susmi Rosenthal
Susmi Rosenthal  Identity Verified
Canada
Local time: 13:16
Member (2007)
English to Danish
+ ...
Spørg kunden Apr 15, 2009

Jeg ville nok spørge kunden, hvad de foretrækker... Hvis du gør dem opmærksom på problemet med de forskellige formater, må de vel selv tage stilling. Og hvis det er til et brev, så spørg om det ikke alligevel er muligt at skrive måneden med navn på gammeldags maner. Det ville jeg nok gøre.

 
Susanne Hemdorff
Susanne Hemdorff  Identity Verified
Denmark
Local time: 21:16
Member (2006)
English to Danish
+ ...
TOPIC STARTER
Det er min kunde, Apr 15, 2009

som spørger - men jeg takker Jørgen for linket til Wikipedia. Det er meget informativt!

 
Anne Kjaer Iversen
Anne Kjaer Iversen  Identity Verified
Denmark
Local time: 21:16
German to Danish
+ ...
har også tænkt over det Apr 15, 2009

Hejsa,

Jeg har også tænkt over det, men det har nu mest været i forbindelse med fakturaer. Jeg kom til at tænke på det i slutningen af februar, da jeg skrev en faktura med forfaldsdato d. 4 marts.

Der er jo forskel på at skrive 03.04-2009 og 04-03-2009. Heldigvis var det til en fast kunde, så jeg gik ikke ud fra, at han ville misforstå det, eftersom han udmærket er klar over mine stramme betalingsbetingelser. Men hvis det ikke havde været tilfældet, så tror
... See more
Hejsa,

Jeg har også tænkt over det, men det har nu mest været i forbindelse med fakturaer. Jeg kom til at tænke på det i slutningen af februar, da jeg skrev en faktura med forfaldsdato d. 4 marts.

Der er jo forskel på at skrive 03.04-2009 og 04-03-2009. Heldigvis var det til en fast kunde, så jeg gik ikke ud fra, at han ville misforstå det, eftersom han udmærket er klar over mine stramme betalingsbetingelser. Men hvis det ikke havde været tilfældet, så tror jeg nok jeg blev enig med mig selv om, at det nok ville være bedst at skrive det ud - fx March 4 - for det ville da være træls at vente en ekstra måned (eller det der er værre) på sine penge. Dog skal der vist lidt mere end en måned til at anklage nogen for at gøre noget i ond tro - fx 12. feb vs. 2. dec. :-S

Men som sagt blev jeg enig med mig selv om, at jeg ville løse fremtidige problemer ved at skrive datoen ud. Så er den da i hvert fald utvetydig!

Anne
Collapse


 
NetLynx
NetLynx  Identity Verified
Local time: 21:16
English to Danish
+ ...
USA's og Canada's rækkefølge ... Apr 15, 2009

- er ulogisk og bør under ingen omstændigheder følges. Skråstregerne som skilletegn hører vist også til disse to lande, sådan at man på den måde indirekte kan se rækkefølgen?

1. dd.mm.yyyy er affødt af den go'e gamle 15. april 2009 {som jeg af standardiseringsgrunde helst skriver som 15 apr 2009}.

2. I disse EDB-tider er der en pointe i rækkefølgen yyyy.mm.dd, idet en sortering efter dato lettes meget, både manuelt, men især maskinelt.

Jeg
... See more
- er ulogisk og bør under ingen omstændigheder følges. Skråstregerne som skilletegn hører vist også til disse to lande, sådan at man på den måde indirekte kan se rækkefølgen?

1. dd.mm.yyyy er affødt af den go'e gamle 15. april 2009 {som jeg af standardiseringsgrunde helst skriver som 15 apr 2009}.

2. I disse EDB-tider er der en pointe i rækkefølgen yyyy.mm.dd, idet en sortering efter dato lettes meget, både manuelt, men især maskinelt.

Jeg foretrækker den første, medmindre pkt. 2 træder i funktion


Erik
Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Dateringer i disse it-tider






Protemos translation business management system
Create your account in minutes, and start working! 3-month trial for agencies, and free for freelancers!

The system lets you keep client/vendor database, with contacts and rates, manage projects and assign jobs to vendors, issue invoices, track payments, store and manage project files, generate business reports on turnover profit per client/manager etc.

More info »
CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »