https://www.proz.com/forum/danish/16389-jysk_for_begyndere.html

Off topic: Jysk for begyndere...
Thread poster: Jørgen Madsen
Jørgen Madsen
Jørgen Madsen  Identity Verified
Local time: 10:11
English to Danish
+ ...
Dec 4, 2003

Fandt denne side med en jysk-dansk ordliste.
Du kan også blive lidt klogere på, hvad jyder er for en størrelse.
Måske burde jysk i virkeligheden være et selvstændigt sprog?
Ambassen.dk er desuden en meget underholdende side.


 
Susanne Rosenberg
Susanne Rosenberg  Identity Verified
Germany
Local time: 10:11
Member (2002)
Danish to German
+ ...
Jysk for viderekomne... Dec 4, 2003

På trods af at jeg er født og opvokset i Jylland, kendte jeg højst 3 af ordene fra orlisten - er du sikker på, at det ikke er frisisk?

Til gengæld kunne jeg glædeligt nikke genkendende til de nederste afsnit på siden - tak for et godt grin, Mads

Susanne


 
Jørgen Madsen
Jørgen Madsen  Identity Verified
Local time: 10:11
English to Danish
+ ...
TOPIC STARTER
Jysk er mange ting Dec 4, 2003

Nu er Jylland jo et stort land, og derfor er der også mange dialekter.
Jeg havde også svært ved at genkende en del ord, og en del ville jeg stave anderledes.
Se forøvrigt følgende links om dialekter og jysk:
Jysk Ordbog
Danske dialekter (lydeksempler på mange dialekter).

...
See more
Nu er Jylland jo et stort land, og derfor er der også mange dialekter.
Jeg havde også svært ved at genkende en del ord, og en del ville jeg stave anderledes.
Se forøvrigt følgende links om dialekter og jysk:
Jysk Ordbog
Danske dialekter (lydeksempler på mange dialekter).

Jørgen
Collapse


 
vtranum
vtranum  Identity Verified
Danish to English
+ ...
Thank you Dec 8, 2003

Det er nu dejligt og se noget godt gamle dawgs Dansk. Som udlandsk dansker høre du jo Jysk andet end når du taler med familien der hjemme, saa jo lidt hjemve får man da, når jeg læser denne side, Men takker meget det bliver en side jeg beholder, saa jeg kan kigge på den, når jeg savner DK.*Smil*

 
Mads Grøftehauge
Mads Grøftehauge  Identity Verified
Local time: 10:11
English to Danish
+ ...
Thors ordliste Jan 7, 2004

Som et kuriosum kan nævnes at ordlisten på Ambassen.dk i sin tid blev lavet af Thor Bryggerierne med hjælp fra Institut for Jysk Sprog- og Kulturforskning på Aarhus Universitet (www.jyskordbog.dk).

Jeg ved ikke præcis hvilke kriterier den blev udfærdiget efter, men jeg vil tro at man har taget udgangspunkt i den lokale kronjyske dialekt omkring Randers (hvor Thor lå). Meget jysk dialekt har i
... See more
Som et kuriosum kan nævnes at ordlisten på Ambassen.dk i sin tid blev lavet af Thor Bryggerierne med hjælp fra Institut for Jysk Sprog- og Kulturforskning på Aarhus Universitet (www.jyskordbog.dk).

Jeg ved ikke præcis hvilke kriterier den blev udfærdiget efter, men jeg vil tro at man har taget udgangspunkt i den lokale kronjyske dialekt omkring Randers (hvor Thor lå). Meget jysk dialekt har imidlertid været uddød i årtier, så man er nok gået nogle år tilbage for at få nok ord.

Mvh.
Mads G
Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Jysk for begyndere...






CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »
TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »