Mobile menu

Med eller uden apostrof?
Thread poster: inko1234

inko1234
Local time: 02:13
German to Danish
+ ...
Dec 6, 2003

Kære kollegaer,

Jeg har nu flere gange set, at nogle skriver ord som kontroller, monter, osv. med apostrof, jeg mener, at man skriver dem uden.
Hvad er rigtigt efter de nyeste regler?
På forhånd tak.

C.Christiansen

Direct link Reply with quote

jmadsen  Identity Verified
Local time: 02:13
Valgfrihed Dec 7, 2003

Ifølge Dansk Sprognævn (retskrivningsordbogen) er der valgfrihed for accenttegn i forbindelse med imperativer, der slutter på trykstærkt -er, så det er korrekt både at skrive "kontroller" og "kontrollér".
Inden for IT-branchen sætter Microsoft ofte standarden, og de bruger ikke accenttegn.
Personligt bruger jeg helst accenttegn for at skelne imperativer fra andre ordklasser.

Mvh Jørgen

Helle Kaiser-Nielsen  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 01:13
Member
English to Danish
+ ...
Valgfrihed og læsbarhed Dec 8, 2003

Jeg har haft samme problem - hvornår der ryger accent på, og hvorvidt det er korrekt. Til sidst kom jeg via RO frem til, at når det hjælper læseren (for/fór f.eks.) at se en accent over ordet til at lette læsbarheden, anbefales det at sætte den. Der er dog - ganske som Jørgen også siger - valgfrihed.

Helle

There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »

Med eller uden apostrof?

Advanced search

SDL Trados Studio 2017 Freelance
The leading translation software used by over 250,000 translators.

SDL Trados Studio 2017 helps translators increase translation productivity whilst ensuring quality. Combining translation memory, terminology management and machine translation in one simple and easy-to-use environment.

More info »
Across v6.3
Translation Toolkit and Sales Potential under One Roof

Apart from features that enable you to translate more efficiently, the new Across Translator Edition v6.3 comprises your crossMarket membership. The new online network for Across users assists you in exploring new sales potential and generating revenue.

More info »

All of ProZ.com
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs