Starte som freelance: lidt hjælp
Thread poster: f_lopezparrado
f_lopezparrado
Local time: 06:48
Danish to Spanish
+ ...
Jan 15, 2005

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig at arbejde som freelance oversætter fra Danmark (indtil nogle måneder siden var jeg freelance i Spanien).
Jeg arbejder for √łjeblikket i et dansk rejsefirma (som har mit hovedkort), men jeg har lige f√•et et overs√¶tterprojekt fra et firma i Spanien. Hvordan skal jeg i dette tilf√¶lde forholde mig? Skal jeg v√¶re momsregistreret? Og p√• hvilken m√•de skal jeg sende en regning til et spansk firma? Hvad skal inkluderes i en s√•dan regning?

På forhånd tak

Direct link Reply with quote

jmadsen  Identity Verified
Nemt at starte virksomhed i Danmark Jan 15, 2005

Faktisk er det meget enkelt at starte virksomhed i Danmark.
Som freelancer skal du blot momsregistreres hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen (tidligere var det Told Skat), hvis du har en oms√¶tning p√• over 20.000 kr. om √•ret. Du skal momsregistreres senest 8 dage, f√łr du starter din virksomhed.

Her er et par nyttige adresser (s√łg p√• "start af virksomhed" i Google):
www.startguiden.dk/
www.startogvaekst.dk/
www.eogs.dk
www.toldskat.dk/
www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=204908
www.forum.webreg.dk (online-momsregistrering)

Ang√•ende fakturering er det mest almindelige efterh√•nden at sende elektroniske fakturaer (word eller PDF) til kunden via e-mail. Fakturaen skal indeholde en r√¶kke oplysninger: fakturanr., dato, dit (firma)navn og adresse, dit SE-nr (CVR-nr.), kundens navn og adresse, en specificering af det udf√łrte arbejde, bel√łb, evt. momsbel√łb (vigtigt lovkrav) samt oplysninger vedr√łrende betaling: betalingsfrist (standard er 30 dage), kontonummer, IBAN-nr., Swift/BIC-nr. og for EU-kunder skal du ogs√• angive kundens momsregistreringsnummer p√• fakturaen.

Mvh J√łrgen

[Edited at 2005-01-15 13:18]

Christine Andersen  Identity Verified
Denmark
Member (2003)
Danish to English
+ ...
I Danmark er det en fordel at være momsregistreret Jan 15, 2005

Selv om din arbejdsgiver har dit hovedkort, og du ikke tjener det magiske bel√łb (20,000 om √•ret) er det en fordel at v√¶re momsregistreret.

S√• kan du tr√¶kke dokumenterede udgifter fra, og de kan l√łbe op. 25% p√• en dansk ordbog er noget, der kan m√¶rkes!

Faktisk er en fortjenst på kr. 20,000 om året meget lav, selv om du kun arbejder på deltid. Du skal ikke lave mange jobs, inden du tjener mere, og så skal du registreres alligevel.

Held og lykke!

[Edited at 2005-01-15 14:43]

f_lopezparrado
Danish to Spanish
+ ...
TOPIC STARTER
Tak for hjælpen Jan 17, 2005

Tak for hjælpen
god arbejdslyst

Mvh.
Fernanda

Mads Gr√łftehauge  Identity Verified
English to Danish
+ ...
Det er altså 50.000 nu... Jan 19, 2005

Lige for at præcisere: grænsen for, hvornår man skal momsregistreres, er hævet til 50.000 (netto, vel?) om året.

Hvis man ikke er momsregistreret, kan man ikke trække moms fra (20
% af salgspris, incidentally), men man kan vel stadig trække sine udgifter i sin virksomhed fra, ikke? Er det så udgifter med moms? For så giver det vel det samme, eller hvad?

En mærkelig blanding af belærende ord og uvisheder fra min side her, men måske kommer de allerklogeste på banen og klarer tingene op for os?

Mvh. & Godt Nytår,
Mads G

Dan Schioenning Larsen
Romania
Local time: 07:48
Member
English to Danish
+ ...
Det er vel derfor, der er et loft Jan 22, 2005

Jo, man skulle jo mene, at det gav det samme. Men egentlig er det vel bedre end at være momsregistreret. Man slipper jo for at opkræve moms og kan derved sælge sine ydelser billigere.

Jeg ved ikke, om det er ment som en starthj√¶lp eller en form for tilskud til meget sm√• virksomheder. Hvis man kommer over de 50.000 (ja, nettooms√¶tning), m√• det jo v√¶re fordi, virksomheden k√łrer godt, og man s√• har bedre r√•d til at betale momsen.

Eller ogs√• er jeg bl√•√łjet og tror, at staten er flink.

Susanne Rosenberg  Identity Verified
Germany
Member (2002)
Danish to German
+ ...
Ikke helt... Jan 22, 2005

Dan Larsen wrote:

Jo, man skulle jo mene, at det gav det samme. Men egentlig er det vel bedre end at være momsregistreret. Man slipper jo for at opkræve moms og kan derved sælge sine ydelser billigere.

Dette er kun relevant for privatkunder, idet firmaer jo selv kan tr√¶kke momsen fra (alts√• den, de betaler til os), s√• for dem er det fuldst√¶ndig ligemeget. Hvis du derimod ofte overs√¶tter dokumenter for privatkunder, kan du naturligvis tilbyde din ydelse lidt billigere end en kollega, som l√¶gger moms til nettobel√łbet.

De fleste af os har nok langt flere firmakunder end privatkunder, s√• efter min mening er det (bortset fra det administrative arbejde) en stor fordel at v√¶re momsregistreret, s√• man i det mindste kan tr√¶kke betalt moms fra, dvs. k√łbe fx IT-udstyr og software, ordb√łger og opslagsv√¶rker, telefon- og onlinetjenester, arbejdsmidler etc. ind til nettopriser. Og det at 'k√łbe ind til nettopris' er ikke det samme som at tr√¶kke bruttobel√łbet fra i skat, idet man jo ikke 'sparer' hele det betalte bel√łb (og s√•ledes hele momsbel√łbet), men kun det, man ellers ville have betalt i skat af bel√łbet.

Regneeksempel:
A) Nettooms√¶tning 100.000 minus omkostninger 20.000 (indk√łb af varer/tjenesteydelser netto) = 80.000 bruttofortjeneste minus 50% i skat = 40.000 nettoindt√¶gt
B) Nettooms√¶tning 100.000 minus omkostninger 25.000 (indk√łb af varer/tjenesteydelser brutto, dvs. 20.000 + 25% moms) = 75.000 bruttofortjeneste minus 50% i skat = 37.500 nettoindt√¶gt.

Dan Larsen wrote:

Jeg ved ikke, om det er ment som en starthj√¶lp eller en form for tilskud til meget sm√• virksomheder. Hvis man kommer over de 50.000 (ja, nettooms√¶tning), m√• det jo v√¶re fordi, virksomheden k√łrer godt, og man s√• har bedre r√•d til at betale momsen.

Man beh√łver ikke have 'r√•d til at betale momsen', for i sidste ende er det jo kunden, der betaler den. Hvis du fakturerer 1000 kr. netto + 250 kr. moms, betaler kunden jo ogs√• 1250 kr. i alt - og du giver s√• de 250 kr. videre til Told&Skat. Under stregen tjener/beholder du de 1000 kr., uanset om du l√¶gger moms til eller ej.

Gr√¶nsen er nok n√¶rmere indf√łrt for at g√łre det hele lidt nemmere for sm√•/nye iv√¶rks√¶ttere - s√• man ikke beh√łver at s√¶tte sig ind i reglerne og afl√¶gge momsregnskab, hvis man kun p√•tager sig et lejlighedsjob i ny og n√¶.

Fortsat god weekend

Susanne

Dan Schioenning Larsen
Romania
Member
English to Danish
+ ...
Moms ved salg til udlandet Jan 22, 2005

Susanne Rosenberg wrote:
Regneeksempel:
A) Nettooms√¶tning 100.000 minus omkostninger 20.000 (indk√łb af varer/tjenesteydelser netto) = 80.000 bruttofortjeneste minus 50% i skat = 40.000 nettoindt√¶gt
B) Nettooms√¶tning 100.000 minus omkostninger 25.000 (indk√łb af varer/tjenesteydelser brutto, dvs. 20.000 + 25% moms) = 75.000 bruttofortjeneste minus 50% i skat = 37.500 nettoindt√¶gt.

For s√łren! Du har jo ret! Jeg m√• til at lade v√¶re med at poste efter midnat...

Susanne Rosenberg wrote:
Man beh√łver ikke have 'r√•d til at betale momsen', for i sidste ende er det jo kunden, der betaler den. Hvis du fakturerer 1000 kr. netto + 250 kr. moms, betaler kunden jo ogs√• 1250 kr. i alt - og du giver s√• de 250 kr. videre til Told&Skat. Under stregen tjener/beholder du de 1000 kr., uanset om du l√¶gger moms til eller ej.
Susanne

Hvordan forholder det sig med udenlandske kunder? Kan de også uden videre trække de 25% dansk moms fra? Det er vel også afhængigt af, om de er indenfor EU eller ej?

Jeg har indtil nu ikke v√¶ret momsregistreret, for jeg regnede faktisk ikke med at komme over de 50.000 i oms√¶tning. Men jeg kan da godt se, at det er der, det b√¶rer henad. Hvis jeg er n√łdt til at momsregistrere mig og l√¶gger 25% oveni mine priser, vil der nok v√¶re nogle udenlandske kunder (jeg har faktisk endnu ikke haft arbejde for et dansk bureau), der ikke l√¶ngere har lyst til at handle med mig, medmindre de alts√• har fuldt fradrag for den danske moms.

Det er godt, at jeg har taget kontakt til et revisionsfirma (forel√łbig lidt gratis r√•dgivning via startguiden.dk), for dette er ved at g√• over min forstand.

Dan Schioenning Larsen
Romania
Member
English to Danish
+ ...
En revisors syn på sagen Jan 22, 2005

Dan Larsen wrote:
Hvordan forholder det sig med udenlandske kunder? Kan de også uden videre trække de 25% dansk moms fra? Det er vel også afhængigt af, om de er indenfor EU eller ej?

Jeg citerer lige mig selv, for i mellemtiden har jeg modtaget brev med posten fra en revisor, som jeg via startguiden.dk har henvendt mig til for at få lidt gratis rådgivning.

De skriver:

"Når din omsætning eventuelt overstiger 50.000 kr., skal du momsregistreres.
Dog skal dine ydelser for det italienske overs√¶ttelsesbureau fortsat faktureres uden momsberegning, idet disse ydelser er omfattet af omvendt betalingspligt. Det vil sige, at det italienske firma skal beregne erhvervelsesmoms. Du skal i dette tilf√¶lde oplyses om den omvendte betalingspligt, ved at du p√• fakturaerne til firmaet anf√łrer "Reverse Charge".

Det fremgår ikke direkte, men det må jeg vel gå ud fra gælder alle firmaer (i EU) udenfor Danmark?

Mads Gr√łftehauge  Identity Verified
English to Danish
+ ...
nåja, man trækker jo momsen ud inden skat... Jan 25, 2005

Susanne Rosenberg wrote:
Og det at 'k√łbe ind til nettopris' er ikke det samme som at tr√¶kke bruttobel√łbet fra i skat, idet man jo ikke 'sparer' hele det betalte bel√łb (og s√•ledes hele momsbel√łbet), men kun det, man ellers ville have betalt i skat af bel√łbet.

Doh! Jeg havde en nagende fornemmelse af at der var noget, jeg havde overset. Jeg sad osse alt for sent om natten og klogede den i forum...

S√• det er farvel til et bel√łb svarende til halvdelen af ens k√łbsmoms hvis man ikke er momsregistreret. Men hvis man tjener under 50.000 om √•ret er det m√•ske heller ikke det store...?

Mads G

There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »

Starte som freelance: lidt hjælp

Advanced search

PDF Translation - the Easy Way
TransPDF converts your PDFs to XLIFF ready for professional translation.

TransPDF converts your PDFs to XLIFF ready for professional translation. It also puts your translations back into the PDF to make new PDFs. Quicker and more accurate than hand-editing PDF. Includes free use of Infix PDF Editor with your translated PDFs.

More info »
Across v6.3
Translation Toolkit and Sales Potential under One Roof

Apart from features that enable you to translate more efficiently, the new Across Translator Edition v6.3 comprises your crossMarket membership. The new online network for Across users assists you in exploring new sales potential and generating revenue.

More info »

All of ProZ.com
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs