https://www.proz.com/forum/danish/28696-1984.html

1984...
Thread poster: Helle Kaiser-Nielsen
Helle Kaiser-Nielsen
Helle Kaiser-Nielsen  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 02:10
Member
English to Danish
+ ...
Jan 24, 2005

Hej
Er der nogen, der ligger inde med den danske udgave af "1984"?
Jeg leder efter udtrykket "unperson", men har kun den engelske original stående på reolen...

Tak og god mandag
Helle


 
Ivan Eikås Skjøstad
Ivan Eikås Skjøstad  Identity Verified
Norway
Local time: 03:10
Member (2002)
English to Norwegian
+ ...
IKKE-PERSON Jan 24, 2005

tror jeg var brukt i den norske utgaven, dersom jeg husker korrekt. Jeg har en utgave på norsk, men finner ikke boken. Kanskje er det det samme på dansk?

Fant også dette: "Det er sannsynlig at Orwell ble påvirket av den sovjetiske historieskrivningen da han plasserte Winston Smith i Sannhetsdepartementet hvor han jobber med å skrive om historien ettersom personer blir «fordampet» som han kalte det, eller hadde havnet i unåde. I Sovjet mottok for eksempel de som abonnerte p
... See more
tror jeg var brukt i den norske utgaven, dersom jeg husker korrekt. Jeg har en utgave på norsk, men finner ikke boken. Kanskje er det det samme på dansk?

Fant også dette: "Det er sannsynlig at Orwell ble påvirket av den sovjetiske historieskrivningen da han plasserte Winston Smith i Sannhetsdepartementet hvor han jobber med å skrive om historien ettersom personer blir «fordampet» som han kalte det, eller hadde havnet i unåde. I Sovjet mottok for eksempel de som abonnerte på den store sovjetiske encyklopedi i 1954 beskjed om å fjerne noen sider fra et leksikon og erstatte dem med noen andre som var vedlagt beskjeden.Grunnen var at det der stod om en person, Lavrentij Pavlovitsj Berija, som var blitt dømt for landsforræderi og henrettet og dermed blitt en ikke-person i Sovjet."
Collapse


 
Helle Kaiser-Nielsen
Helle Kaiser-Nielsen  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 02:10
Member
English to Danish
+ ...
TOPIC STARTER
Ikke-person Jan 24, 2005

...det lyder ret sandsynligt.
Har Googlet på "uperson" og "ikke-person" - begge nitter. Men står der ikke-person i den norske, taler sandsynligheden for, at det er det samme på dansk.
Den snupper jeg
Mange hilsner
Helle

P.s. Sig til, hvis jeg forresten skal poste det på Kudoz, så du kan få nogle point....


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


1984...






Protemos translation business management system
Create your account in minutes, and start working! 3-month trial for agencies, and free for freelancers!

The system lets you keep client/vendor database, with contacts and rates, manage projects and assign jobs to vendors, issue invoices, track payments, store and manage project files, generate business reports on turnover profit per client/manager etc.

More info »
Anycount & Translation Office 3000
Translation Office 3000

Translation Office 3000 is an advanced accounting tool for freelance translators and small agencies. TO3000 easily and seamlessly integrates with the business life of professional freelance translators.

More info »