At find på ny dansk.....
Thread poster: Orbital
Orbital
Orbital
Denmark
Local time: 09:33
English to Danish
+ ...
May 17, 2005

Vi tager ord fra engelsk alt for ofte i min syns punkt. Jeg synes vi skal finde på nye ord på dansk ind stedet for tage sproget. Er der ikke en kunst at bygge et nyt ord ud af to grund orde? Eller et helt nyt term?

Dansk skal ikke bare stå i tid, i 1990, men heller tage fremskrider og være med i den 21 århundred. Hvis vi bare vil lade være at gøre sådan noget, vil dansksprøget bare dø.


 
Terence Ajbro
Terence Ajbro
Sweden
Local time: 09:33
English to German
+ ...
det danske sprog består allerede af ca. 30 % tyske ord May 18, 2005

I Hanseperioden optog dansk mange plattyske ord. Den tyske påvirkning må også være kommet gennem Luthers bibeloversættelser og andre skrivelser. Det danske sprog har altid lånt fra andre sprog, det har engelsk også! For øvrigt synes jeg, at det er upraktisk med et lille sprogområde som dansk, du kan bare se hvor meget bøger koster her! Jeg vil hellere have set et fælles skandinavisk sprog, så ville vi være op på samme størrelse som de hollandsktalende. En blanding af norsk bokmål... See more
I Hanseperioden optog dansk mange plattyske ord. Den tyske påvirkning må også være kommet gennem Luthers bibeloversættelser og andre skrivelser. Det danske sprog har altid lånt fra andre sprog, det har engelsk også! For øvrigt synes jeg, at det er upraktisk med et lille sprogområde som dansk, du kan bare se hvor meget bøger koster her! Jeg vil hellere have set et fælles skandinavisk sprog, så ville vi være op på samme størrelse som de hollandsktalende. En blanding af norsk bokmål og svensk ville være meget praktisk, især når man tænker på få svensker (Skåne undtaget) forstår dansk.

mvh

Terence Ajbro
Collapse


 
Orbital
Orbital
Denmark
Local time: 09:33
English to Danish
+ ...
TOPIC STARTER
Eegad man! May 18, 2005

Nej tak til svensk, vi vil aldrig forstår hinanden når vi er fuld, men jeg kan ellers godt lide din idea. Måske vi kan planlægge en ny powwow i Kbh. med nogle de andre at tale om, hvordan blander vi spøget fra de andre?

Måske norsk og dansk er bedst, fordi Danmark er en portal til EU for lande nord af Danmark, fordi Norsk er tæt på både Dansk og Svensk.

Det svar sporgsmal er, hvad skal sprøget bruges til? Skal det handler mest om handle, eller skal det være s
... See more
Nej tak til svensk, vi vil aldrig forstår hinanden når vi er fuld, men jeg kan ellers godt lide din idea. Måske vi kan planlægge en ny powwow i Kbh. med nogle de andre at tale om, hvordan blander vi spøget fra de andre?

Måske norsk og dansk er bedst, fordi Danmark er en portal til EU for lande nord af Danmark, fordi Norsk er tæt på både Dansk og Svensk.

Det svar sporgsmal er, hvad skal sprøget bruges til? Skal det handler mest om handle, eller skal det være socialt? Vil vi gerne har et småt sprøg eller stor og omfatter alle de små ting lige så gode som Dansk?

Jeg synes meget mere om noget meget kompact og let at lære.
Collapse


 
Mari Noller
Mari Noller
United Kingdom
Local time: 08:33
English to Norwegian
+ ...
Jeg får svare for nordmennene jeg da.. May 22, 2005

Noe fellesspråk vil vi ikke ha igjen. Nå har vi endelig klart å bli kvitt nynorsk i den videregående skolen. Jeg tror ikke nordmenn er spesielt interessert i et fellesspråk med danskene og svenskene.
Dessuten ville jo ikke dette fungere i praksis da språkområdet blir for stort, folk vil utvikle sine egne dialekter og til slutt vil ikke språket brukes.
Dessuten ville vi aldri blitt enige om hvilke ord vi skal bruke


 
Orbital
Orbital
Denmark
Local time: 09:33
English to Danish
+ ...
TOPIC STARTER
I understood May 22, 2005

Jeg har forstået dig og jeg er uenig. I Svensk udtaler man hvert bogstave i hvert ord. Det gør man ikke i Dansk og Norsk.

 
Terence Ajbro
Terence Ajbro
Sweden
Local time: 09:33
English to German
+ ...
Der er undtagelser! May 24, 2005

Orbital wrote:

Jeg har forstået dig og jeg er uenig. I Svensk udtaler man hvert bogstave i hvert ord. Det gør man ikke i Dansk og Norsk.



Hvad med "djur" og "hjärta", bare for at nævne et par eksempler.

Vänliga hälsningar


Terence


 
Terence Ajbro
Terence Ajbro
Sweden
Local time: 09:33
English to German
+ ...
fælles nordisk sprog May 24, 2005

dinamin wrote:

Noe fellesspråk vil vi ikke ha igjen. Nå har vi endelig klart å bli kvitt nynorsk i den videregående skolen. Jeg tror ikke nordmenn er spesielt interessert i et fellesspråk med danskene og svenskene.
Dessuten ville jo ikke dette fungere i praksis da språkområdet blir for stort, folk vil utvikle sine egne dialekter og til slutt vil ikke språket brukes.
Dessuten ville vi aldri blitt enige om hvilke ord vi skal bruke



Fællessproget er i mange tilfælde engelsk har jeg konstateret! Især når svensker og dansker skal kommunikere med hinanden. Jeg har ellers indtryk af, at dialekterne er ved at forsvinde i mange lande. Måske er Norge en undtagelse her.

venlig hilsen

Terence Ajbro


 
Orbital
Orbital
Denmark
Local time: 09:33
English to Danish
+ ...
TOPIC STARTER
Heh May 24, 2005

Vi skal lære hvad vi laver. Hvis vi opfinder et scandisk sprøge, skal vi lære det før vi snakker i det.

 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


At find på ny dansk.....






Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »
Protemos translation business management system
Create your account in minutes, and start working! 3-month trial for agencies, and free for freelancers!

The system lets you keep client/vendor database, with contacts and rates, manage projects and assign jobs to vendors, issue invoices, track payments, store and manage project files, generate business reports on turnover profit per client/manager etc.

More info »