Mobile menu

Hvilken kemisk ordbog kan anbefales?
Thread poster: Lise Smidth

Lise Smidth  Identity Verified
Austria
Local time: 14:09
German to Danish
+ ...
Jul 2, 2002

jeg er tit meget i tvivl om den danske retskrivning af kemiske betegnelser og har derfor tænkt på at købe en kemisk ordbog -

kan \"Kemisk ordbog\" udgivet af Kemisk Forenings Nomenklaturudvalg på forlaget Ingeniøren anbefales?

jeg har fundet denne anmeldelse af bogen:

www.iupac.org/publications/ci/1997/july/new.pdf

det lyder jo altsammen meget officielt - og den er heller ikke dyr (kr 198 er da ikke så meget for en ordbog i dk, vel?)

men mere bekvemt ville det selvfølgelig være med en elektronisk udgave...

sådan én findes fra L&H (enda) - kan den anbefales - også som retskrivningsordbog på dansk? (i min tyda teknisk fra L&H tør jeg ikke altid stole på retstavningen i de kemiske udtryk)

rent bortset fra det - et spørgsmål, der rejser sig på baggrund af ordbogsanmeldelsen - hvem bør man efter jeres mening rette sig efter på dette punkt - dansk sprognævn - eller kemikerne, der åbenbart hælder mere til internationale stavemåder?

vh

lise

[ This Message was edited by: on 2002-07-02 17:18 ]

Direct link Reply with quote

Christina Clark  Identity Verified
Denmark
English to Danish
+ ...
Et par forslag Jul 2, 2002

Jeg har ikke personligt kendskab til nogle af nedenstående bøger, men nu ved du at de findes.

1.

\"Kemi - Gads Fagleksikon

Forfatter: H.C.Helt & E.Rancke-Madsen. Forlag: Gads Forlag.

Kemi - Gads Fagleksikon giver korte, præcise oplysninger om stoffer, begreber, metoder og apparatur fra de moderne kemis område.

Det præsenterer desuden en række af de personer, danske og udenlandske, der har haft særlig betydning for kemiens udvikling.

Bogen er beregnet til hurtig orientering for den ikke specielt fagligt kyndige.

Blandt flere millioner kendte kemiske forbindelser har det kun været muligt at medtage, hvad man med størst sandsynlighed støder på i den moderne, teknisk prægede hverdag.

Søger man mere detaljerede oplysninger, kan bogens litteraturliste hjælpe med til at finde frem til de rette opslagsbøger.\"

2.

\"Kemisk ordbog

Forfatter: Thomas Nielsen¤Karen Wolf-Frederiksen. Forlag: L&H Ordbøger.

Hvad hedder \'ikke-ionisk overfladeaktivt stof\' på engelsk? Hvad gemmer der sig bag betegnelsen \'E213\'? Hvordan staver du til \'diethylsulfat\' på engelsk? Hvad er en \'reflux condenser\'? Hvis du i dit arbejde støder ind i problemer af denne type, har du god grund til at anskaffe L&H Kemisk Ordbog.

L&H Kemisk Ordbog er den praktiske håndbog til brug for international kommunikation inden for det kemiske område. Den udgør ligeledes et uundværligt hjælpemiddel, når det gælder stavning af fagområdets vanskelige udtryk.

L&H Kemisk Ordbog sætter fokus på emner som: Bioteknologi, brygning, elektrokemi, energi, farmakologi, farver, fysik, garvning, glas, gummi, instrumenter, kemiske processer, korrosion, krystaller, lakker, maling, metaller, miljø, mineraler, papirfremstilling, petroindustri, plast, sukker o.m.m. \"

3.

\"Kemisk ordbog

Forfatter: Kemisk Forenings Nomenklaturudvalg Alexander Senni. Forlag: Ingeniøren|Bøger.\"

Som oversætter synes jeg, at vi altid bør tilstræbe at formulere et så korrekt dansk som muligt - altså i følge Dansk Sprognævn. Men ofte bør man konsultere kunden og sikre, at virksomheden ikke bruger en terminologi, der afviger fra normal dansk sprogbrug.

Håber du kan bruge det til noget.

Barbara Østergaard
Denmark
Member
English to Danish
+ ...
Online kemiske ordbøger Jul 2, 2002

Hej Lise

Jeg kender ikke de nævnte ordbøger, men jeg har en reference til en udmærket biokemisk online ordbog, som er ganske gratis: http://www.biosite.dk/staabi/staabi.htm. Der findes også en miljøordbog: http://www.miljoeordbog.dk/, som indeholder en del kemiske betegnelser.

Med hensyn til om man bør rette sig efter Dansk Sprognævn eller kemikerne, er det et lidt \"tricky\" spørgsmål... Umiddelbart vil jeg mene, at man burde rette sig efter Dansk Sprognævn, men kemikerne ved vel bedst, hvad der bruges i praksis - og da de ofte vil være målgruppe for denne slags dokumenter, ville jeg med stor sandsynlighed holde mig til praksis. Men det kommer vel også an på, hvor store afvigelserne er ???

Med venlig hilsen

Barbara

Lise Smidth  Identity Verified
Austria
German to Danish
+ ...
TOPIC STARTER
tak for forslagene Jul 4, 2002

- så er der da noget at vælge imellem...

ordbøgerne vil jeg kigge nærmere på, når jeg snart tager på sommerferie til dk

online-miljøordbogen kendte jeg ikke - så der var jo et nyt interessant link.

biosite kendte jeg godt - den kan virkelig anbefales - men da jeg ikke selv er helt så velbevandret i kemi har jeg f.eks. svært ved at afgøre om \"methan\" eller \"metan\" (som jeg for nylig havde brug for) er den bedste stavemåde eller om begge former er ligeberettigede.

Nu har jeg i det mindste fundet ud af at dansk sprognævn bruger danske staformer f.eks. \"klor\", mens kemikerforeningens nomenklaturudvalg bruger internationale stavemåder (\"chlor\") - så er det vel afhængigt af den teksttype man oversætter, hvilken af de to retningslinier man foretrækker.

vh

lise

Marion Sigmund
Germany
Danish to German
Nudansk Ordbog CD-version Jul 4, 2002

Hej, det her lyder meget interessant. Lige kiggede i Nudansk Ordbog CD, der kan man finde nyttige oplysninger til methan---- metan og ligne ord.

hilsner

Marion

There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »

Hvilken kemisk ordbog kan anbefales?

Advanced search

WordFinder
The words you want Anywhere, Anytime

WordFinder is the market's fastest and easiest way of finding the right word, term, translation or synonym in one or more dictionaries. In our assortment you can choose among more than 120 dictionaries in 15 languages from leading publishers.

More info »
Quiick
Want to earn more in your spare time? Monetize your knowledge!

Do you speak one or more foreign languages? Fluency in target language + willingness & ability to help people in everyday situations could earn you $45 / hour. Download “Quiick Angel” app & become a guardian angel today

More info »

All of ProZ.com
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs