Tysk til dansk elektronisk
Thread poster: Yngve Roennike
Yngve Roennike
Yngve Roennike
Local time: 18:05
Swedish to English
+ ...
Apr 10, 2006

Ville bare gerne vide om der er opnået konsensus mht. til elektroniske ordbøger fra tysk til dansk?
Er man tvunget til at købe L&H eller findes der andet og billigere uden tab af kvalitet?
Der er ligesom ikke blevet opfulgt om dette i et tidligere indlæg i dette forum.
Svar kan også gives privat til [email protected]


 
lisevs
lisevs
Local time: 00:05
L&H mest omfattende tekniske ordbog Apr 11, 2006

hej,

så vidt jeg ved er der ikke sket så meget på ordbogsfronten siden vi sidst havde emnet oppe at vende.
http://www.proz.com/topic/19454

L&H er den mest omfattende og på den måde sikkert ikke til at komme uden om, hvis man har brug for en teknisk ordbog for tysk - dansk hver dag. Alle andre alternativer er i mine øjne mest supplementer, da de er alt for "små" til a
... See more
hej,

så vidt jeg ved er der ikke sket så meget på ordbogsfronten siden vi sidst havde emnet oppe at vende.
http://www.proz.com/topic/19454

L&H er den mest omfattende og på den måde sikkert ikke til at komme uden om, hvis man har brug for en teknisk ordbog for tysk - dansk hver dag. Alle andre alternativer er i mine øjne mest supplementer, da de er alt for "små" til at være reelt brugbare. Under alle omstændigheder kommer man ikke uden om selv at skulle lave flere timers research efter fagterminologi, hvis man fx går i gang med et nyt fagområde (også selv om man før har oversat tekster fra andre firmaer inden for beslægtede fagområder).

Lige før årsskiftet udkom der en ny tysk - dansk ordbog i gyldendals store serie.
http://www.gyldendal.dk/gyldendal/gb/ord.nsf/webview/5993A7EC5204ADDAC12570E50054DE05?OpenDocument

En kærkommen udgivelse eftersom den gamle røde fra Gyldendal også efterhånden havde et par år på bagen. Denne udgave fås dog så vidt jeg ved indtil videre ikke som elektronisk ordbog endnu. Jeg har brugt bogudgaven de sidste par måneder og er selvfølgelig taknemmelig over, at den er langt mere omfattende (153.000 opslagsord) end nogen af de gamle - men jeg er også stødt på en hel del fejl allerede, så det er igen en ordbog hvis forslag skal tages med et gran salt.

Det er jo heller ikke nogen decideret teknisk ordbog, som du vist egentlig var ude efter.
Collapse


 
Yngve Roennike
Yngve Roennike
Local time: 18:05
Swedish to English
+ ...
TOPIC STARTER
Småt og godt. Apr 11, 2006

Tak, det lyder interessant. Jeg har lige bestilt den elektroniske fra Gyldendal. Man får vel lov til at så opgradere, nåt den nye udgave måske kommer på CD, håber jeg.

L&H betyder jo stadig en omkostningspost på omkring 800 euro, hvis man vil have både fag- og den tekniske ordbog, og så var det vel kun i den ene sprogretning, det galdt. Der er en "slimmere" version af disse på Internet til bare 500 DKK pr. styk, men dem tør jeg ikke give mig i kast med. Det er vel at
... See more
Tak, det lyder interessant. Jeg har lige bestilt den elektroniske fra Gyldendal. Man får vel lov til at så opgradere, nåt den nye udgave måske kommer på CD, håber jeg.

L&H betyder jo stadig en omkostningspost på omkring 800 euro, hvis man vil have både fag- og den tekniske ordbog, og så var det vel kun i den ene sprogretning, det galdt. Der er en "slimmere" version af disse på Internet til bare 500 DKK pr. styk, men dem tør jeg ikke give mig i kast med. Det er vel at kaste gode penge efer dårlige.

PS. Jeg har opdaget at relæoversætning via engelsk er alt for tidskrævende.

Mvh
Yngve Roennike

Nyt: Jeg ser på Wordfinder.se at de sælger disse værker til en pris på bare 1100 SEK pr. styk. Jeg har sendt dem en mail om dette. Det ville jo være vidunderligt, hvis der er tale om det samme. Har nogen erfaring af dette?
Seneste nyt: Der skulle være tale om det samme indhold ifølge L&H Publishing. Softwaren er imidlertid anderledes, og Wf har den policy at kræve det samme beløb for alle deres e-bøger unanset indhol.



[Edited at 2006-04-19 16:44]
Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Tysk til dansk elektronisk






CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »
Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »