https://www.proz.com/forum/danish/4927-mangler_windows_terminologi_p%E5_dansk.html

Mangler Windows-terminologi på dansk
Thread poster: lisevs
lisevs
lisevs
Local time: 23:57
Sep 4, 2002

er der mon nogen, der kender et link til en ordliste med windows-terminologi på dansk?

jeg mangler en lang række af de helt almindelige udtryk fra windows-overfladen og jeg har ikke tid til at søge med google efter hvert enkelt?



kan man egentlig ændre sproget i windows og simpelt hen se dem der?

(min win2k-version er lidt skrøbelig, så hvis det alligevel ikke fungerer vil jeg ikke løbe risikoen...)



pft

lise


 
Helle Kaiser-Nielsen
Helle Kaiser-Nielsen  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 22:57
Member
English to Danish
+ ...
Man kan ændre sproget på computerens Windows system Sep 5, 2002

Hej Lise



Jeg ved præcis, hvordan det er, når det er Windows-terminologien, der kalder... Man kan via kontrolpanelet (control panel ) i \"regional and language options\" (Windows XP - det hedder noget lignende i 2K) på fanebladet \"advanced\" vælge \"dansk\" i valgmuligheden \"Language for non-unicode version\" (der skulle på din computer p.t. stå \"English\"). Jeg fandt for længe siden en lænke til Microsofts terminolog
... See more
Hej Lise



Jeg ved præcis, hvordan det er, når det er Windows-terminologien, der kalder... Man kan via kontrolpanelet (control panel ) i \"regional and language options\" (Windows XP - det hedder noget lignende i 2K) på fanebladet \"advanced\" vælge \"dansk\" i valgmuligheden \"Language for non-unicode version\" (der skulle på din computer p.t. stå \"English\"). Jeg fandt for længe siden en lænke til Microsofts terminologiliste, men den virker desværre ikke mere. Ærgerligt.



Håber det går.



Hilsen

Helle
Collapse


 
lisevs
lisevs
Local time: 23:57
TOPIC STARTER
Det fungerer desværre ikke... Sep 5, 2002

Hej Helle,



tusind tak for svaret - det skulle selvfølgelig prøves med det samme - men desværre fungerer det ikke



Jeg når frem til det sted, hvor disse sprogmuligheder kan indstilles. Når jeg lige lynhurtigt og meget frit oversætter det, der står i min tyske version bliver det noget i retning af:



\"Det er muligt at indstille system
... See more
Hej Helle,



tusind tak for svaret - det skulle selvfølgelig prøves med det samme - men desværre fungerer det ikke



Jeg når frem til det sted, hvor disse sprogmuligheder kan indstilles. Når jeg lige lynhurtigt og meget frit oversætter det, der står i min tyske version bliver det noget i retning af:



\"Det er muligt at indstille systemet sådan, at menuer og dialoger i forskellige programmer bliver vist på forskellige sprog. Windows vil så benytte codepage og skrifttyper til det pågældende sprog. Menuerne og dialogerne i Windows bliver dog ikke påvirket af det\"



Jeg prøvede selvfølgelig alligevel at indstille \"Dänisch\" alle de steder det kan lade sig gøre - men windows bliver ved med at tale tysk....



Måske er det alligevel ikke muligt i win2k? eller måske har jeg ikke fundet det helt rigtige sted at indstille det endnu?





Men tak for hjælpen under alle omstændigheder



vh

Lise



hov - forresten:

på microsoft\'s ftp-site kan man downloade zip-filer med terminologilister - måske kan du bruge det i stedet for den gamle lænke?

ftp://ftp.microsoft.com/developr/MSDN/NewUp/Glossary/









[ This Message was edited by: on 2002-09-05 10:14 ]
Collapse


 
Helle Kaiser-Nielsen
Helle Kaiser-Nielsen  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 22:57
Member
English to Danish
+ ...
Tak for lænken! Sep 5, 2002

Det lyder, som om 2K er lidt anderledes end XP. Hvad med at spørge \"clipsen\"? Jeg plejer altid at kunne finde en eller anden løsning ved at bruge \"office assistant\", men du skal sikkert \"tænde\" den fra Start-menuen frem for i f.eks. Word. Der kan man under \"language\" vælge \"language, choose for menus and dialogues\", hvor følgende instrukser kommer frem (for 2K - jeg har lånt en anden computer i eftermiddag med 2K på):

To change the language used for menus and dialogs... See more
Det lyder, som om 2K er lidt anderledes end XP. Hvad med at spørge \"clipsen\"? Jeg plejer altid at kunne finde en eller anden løsning ved at bruge \"office assistant\", men du skal sikkert \"tænde\" den fra Start-menuen frem for i f.eks. Word. Der kan man under \"language\" vælge \"language, choose for menus and dialogues\", hvor følgende instrukser kommer frem (for 2K - jeg har lånt en anden computer i eftermiddag med 2K på):

To change the language used for menus and dialogs



Open Regional Options in Control Panel.

On the General tab, under Menus and dialogs, select the language you want.

Notes



To open a Control Panel item, click Start, point to Settings, click Control Panel, and then double-click the appropriate icon.

This option is only available on the Windows 2000 Multilanguage Version. If you are interested in this product, please contact the Microsoft offices nearest you for more information.

Related Topics



Du skulle kunne vælge dansk fra et Windows system installeret i DK. De har som regel engelsk, tysk og dansk som \"faste\" sprogmuligheder.



Held og lykke.



Helle



P.s. Til nød kan jeg ellers anbefale L&Hs Edb- og computerordbog, der er kort og uden forklaringer, men som for det meste anvender Windows-terminologi i glossaret. Den er ret billig og kommer med CD-rom.



Collapse


 
lisevs
lisevs
Local time: 23:57
TOPIC STARTER
officielt nej :-( Sep 5, 2002

hej igen,



nå, nu har jeg endda fået et helt officielt nej (i en dansk debatgruppe)





\"Det kan du kun med en multilanguage version. (Sælges ikke til private)



Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.\"

(læs spørgsmålet her



så er DET vist ikke værd at spilde mere tid på...



nu b
... See more
hej igen,



nå, nu har jeg endda fået et helt officielt nej (i en dansk debatgruppe)





\"Det kan du kun med en multilanguage version. (Sælges ikke til private)



Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.\"

(læs spørgsmålet her



så er DET vist ikke værd at spilde mere tid på...



nu bli\'r det altså L&h + google og alle andre gamle kendinge



vh

lise
Collapse


 
Helle Kaiser-Nielsen
Helle Kaiser-Nielsen  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 22:57
Member
English to Danish
+ ...
Jeg har business udgaven Sep 5, 2002

Hej Lise



Jeg har business-udgaven i stedet for privatudgaven, så hvis der nu er et par gloser, det kniber helt vildt med, må du gerne emaile mig. (Jeg er dog borte fra kontoret i morgen).



[email protected]



Hilsen

Helle


 
Mette Djoerup
Mette Djoerup  Identity Verified
Denmark
Local time: 23:57
English to Danish
Link til Microsoft-ordlister Oct 7, 2002

Bedre sent end aldrig... Her er et link til Microsoft\'s ordlister:



ftp://ftp.microsoft.com/developr/msdn/newup/glossary/



Her ligger en ZIP-fil for hvert sprog, Microsoft-programmerne er oversat til. Hver ZIP-fil indeholder en række filer i Excel CSV-format. Det er ikke nødvendigt at åbne filerne i Excel. Der kan søges i filerne vha. et hvilket som hels
... See more
Bedre sent end aldrig... Her er et link til Microsoft\'s ordlister:



ftp://ftp.microsoft.com/developr/msdn/newup/glossary/



Her ligger en ZIP-fil for hvert sprog, Microsoft-programmerne er oversat til. Hver ZIP-fil indeholder en række filer i Excel CSV-format. Det er ikke nødvendigt at åbne filerne i Excel. Der kan søges i filerne vha. et hvilket som helst tekstsøgningsprogram, f.eks. Find i Windows.



Venlig hilsen

Mette Djørup
Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Mangler Windows-terminologi på dansk






Trados Studio 2022 Freelance
The leading translation software used by over 270,000 translators.

Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.

More info »
Anycount & Translation Office 3000
Translation Office 3000

Translation Office 3000 is an advanced accounting tool for freelance translators and small agencies. TO3000 easily and seamlessly integrates with the business life of professional freelance translators.

More info »