Opslagsbog i dansk
Thread poster: lisevs
lisevs
lisevs
Local time: 08:14
Nov 11, 2002

Foranlediget af mit aktuelle kudoz-spørgsmål kom jeg igen til at tænke på, at det indimellem ville være rart med en klog bog at slå op i, når man kommer i tvivl om, hvad der er rigtigt dansk.



På Sprognævnets side nævnes bl.a. to bøger:



  • Henrik Galberg Jacobsen og Peter Stray Jørgensen: Håndbog i Nudansk. 3. udgave. Politikens Forlag, 1997. 539 sider. (Hi... See more
Foranlediget af mit aktuelle kudoz-spørgsmål kom jeg igen til at tænke på, at det indimellem ville være rart med en klog bog at slå op i, når man kommer i tvivl om, hvad der er rigtigt dansk.



På Sprognævnets side nævnes bl.a. to bøger:



  • Henrik Galberg Jacobsen og Peter Stray Jørgensen: Håndbog i Nudansk. 3. udgave. Politikens Forlag, 1997. 539 sider. (HiN).

    HiN er en alfabetisk ordnet opslagsbog i praktisk sprogbrug. Den indeholder dels artikler om problemer mht. korrekt og ukorrekt sprogbrug, dels bredere artikler om fx ordbøger, referater og taleteknik.



  • Erik Hansen: Rigtigt dansk. 2. udgave. Hans Reitzels Forlag, 1993.

    197 sider. (RD).

    RD indeholder en række alfabetisk ordnede artikler om problemer mht. korrekt og ukorrekt sprog.



- kan de anbefales? eller findes der måske andre opslagsbøger om sproglige tvivlstilfælde, der kan anbefales?



På forhånd tak

Lise
Collapse


 
Susanne Rosenberg
Susanne Rosenberg  Identity Verified
Germany
Local time: 08:14
Member (2002)
Danish to German
+ ...
Politikens håndbog i nudansk Nov 11, 2002

Jeg købte politikens håndbog i nudansk for et par år siden for at finde hjælp mht. de nye kommaregler, og jeg har hidtil været meget tilfreds med den som opslagsværk. Den er meget overskueligt opbygget og hurtig og nem at slå op i.



Især hvad kommareglerne angår er den efter min mening uundværlig - her er der et afsnit hvor reglerne bliver forklaret, samt et afsnit hvor man kan slå op under de enkelte ord (fx at, hvor, men, som etc.) og se efter om der skal være k
... See more
Jeg købte politikens håndbog i nudansk for et par år siden for at finde hjælp mht. de nye kommaregler, og jeg har hidtil været meget tilfreds med den som opslagsværk. Den er meget overskueligt opbygget og hurtig og nem at slå op i.



Især hvad kommareglerne angår er den efter min mening uundværlig - her er der et afsnit hvor reglerne bliver forklaret, samt et afsnit hvor man kan slå op under de enkelte ord (fx at, hvor, men, som etc.) og se efter om der skal være komma (i begge tilfælde sammenlignes de gamle og de nye regler).

[ This Message was edited by: on 2002-11-11 09:07 ]
Collapse


 
lisevs
lisevs
Local time: 08:14
TOPIC STARTER
Tak for hjælp - KudoZ-point må desværre vente... Nov 12, 2002

Hej Susanne,



tak for dine kommentarer, HiN lyder til at være et brugbart opslagsværk.

Mht. intet/ingen-problematikken har jeg selv snuset rundt alle de steder jeg kunne finde, men jeg har ikke fundet nogen fyldestgørende forklaring - det nærmeste er din forklaring. Det er jo klart at \"intet vand\" er grammatisk korrekt, men faktisk er jeg efterhånden overbevist om, at \"ingen vand\" er den form, man vil foretrække i moderne nudansk, mens \"intet vand\" i de
... See more
Hej Susanne,



tak for dine kommentarer, HiN lyder til at være et brugbart opslagsværk.

Mht. intet/ingen-problematikken har jeg selv snuset rundt alle de steder jeg kunne finde, men jeg har ikke fundet nogen fyldestgørende forklaring - det nærmeste er din forklaring. Det er jo klart at \"intet vand\" er grammatisk korrekt, men faktisk er jeg efterhånden overbevist om, at \"ingen vand\" er den form, man vil foretrække i moderne nudansk, mens \"intet vand\" i de fleste tilfælde vil blive opfattet som lidt stift og formelt - denne form egner sig efterhånden åbenbart bedre til højere stillag, litterære tekster osv. (Altså en parallel til megen/meget)

Sproget ændrer sig jo - og man lærer noget nyt hver dag



Desværre kan jeg ikke lukke spørgsmålet (pga. de tekniske problemer, som vi vist alle har været ramt af i større eller mindre grad (ja, jeg kan ikke engang sætte et agree under dit svar...) - så snart det kommer i orden igen, får du point



Tak også til alle andre der har bidraget med svar og kommentarer - denne gang havde jo i virkeligheden alle ret



Venlig hilsen

Lise
Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Opslagsbog i dansk






TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »
Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »