https://www.proz.com/forum/danish/81493-ordb%C3%B8ger_over_gammeldansk.html

Ordbøger over gammeldansk
Thread poster: Gitte Gifford
Gitte Gifford
Gitte Gifford
Local time: 18:25
English to Danish
+ ...
In memoriam
Aug 17, 2007

Hej på listen

Jeg har fået til opgave, at oversætte en del artikler om H.C. Andersen, hvori der er flere uddrag, henvisninger og citater skrevet både i 1800-tallet samt starten af 1900-tallet.
For at være så tro som muligt over for den originale tekst, vil jeg gerne høre, om andre her kender til ordbøger el. anden hjælp (opslagsværker osv).

Jeg ved godt at jeg kan kontakte andre oversættere samt HCA Centret.

Mener endda, at der er et for
... See more
Hej på listen

Jeg har fået til opgave, at oversætte en del artikler om H.C. Andersen, hvori der er flere uddrag, henvisninger og citater skrevet både i 1800-tallet samt starten af 1900-tallet.
For at være så tro som muligt over for den originale tekst, vil jeg gerne høre, om andre her kender til ordbøger el. anden hjælp (opslagsværker osv).

Jeg ved godt at jeg kan kontakte andre oversættere samt HCA Centret.

Mener endda, at der er et forum her for fiktionsoversættere, men nu min opgave i grænseområdet, da det er artikler.

Mvh
GItte
Collapse


 
Tina Colquhoun
Tina Colquhoun  Identity Verified
Local time: 17:25
Danish to English
+ ...
Forslag Aug 17, 2007

Hej Gitte

Måske:

http://dsl.dk/ordboger-og-sprogteknologi/gammeldansk-ordbog

eller det Kongelige Bibliotek. Der er i hvert fald meget elektronisk Andersen-materiale (elsker de dagbøger!) + ordbøger. Men hvor meget af det du kan få adgang til online, ved jeg ikke.

Tina


 
Suzanne Blangsted (X)
Suzanne Blangsted (X)  Identity Verified
Local time: 09:25
Danish to English
+ ...
gammel dansk Aug 17, 2007

http://ordnet.dk/ods/bogvaerket_html

er fra 1700 til 1950

[Edited at 2007-08-17 14:22]


 
Gitte Gifford
Gitte Gifford
Local time: 18:25
English to Danish
+ ...
TOPIC STARTER
In memoriam
Rigtigt fine links Aug 17, 2007

I har sendt mig, men nu var det mere gamle dansk-engelske ordbøger (det må i øvrigt meget gerne være betalings-sites!) og ikke så meget forklaringsværk, selv om de er utroligt berigende - hvem elsker ikke ordet huldsagligt?
Lige for tiden et af mine yndlingsord:-)


 
Edith Goebel
Edith Goebel  Identity Verified
Local time: 18:25
German to Danish
+ ...
Antikvariat i Glamsbjerg på Fyn Aug 18, 2007

Hej Gitte

Måske kunne du have fornøjelse af at kigge indenfor hos min far, Ove Falkesgaard, der har et antikvariat i Glamsbjerg. Han har en masse bøger og samler også på gamle ordbøger. Priserne er meget rimelige. Jeg har set, han havde en stor kiste med bøger om/af H.C. Andersen. Han bliver altid glad for, hvis der kommer nogen indenfor, selv om de bare vil snakke. Der plejer at være åbent om eftermiddagen, men måske er det bedst at ringe først: 64 77 17 45.

... See more
Hej Gitte

Måske kunne du have fornøjelse af at kigge indenfor hos min far, Ove Falkesgaard, der har et antikvariat i Glamsbjerg. Han har en masse bøger og samler også på gamle ordbøger. Priserne er meget rimelige. Jeg har set, han havde en stor kiste med bøger om/af H.C. Andersen. Han bliver altid glad for, hvis der kommer nogen indenfor, selv om de bare vil snakke. Der plejer at være åbent om eftermiddagen, men måske er det bedst at ringe først: 64 77 17 45.

Held og lykke med det spændende projekt!
Edith
Collapse


 
Gitte Gifford
Gitte Gifford
Local time: 18:25
English to Danish
+ ...
TOPIC STARTER
In memoriam
God hjælp Aug 19, 2007

Jamen, tusind tak, Edith.
Det vil jeg da nok benytte mig af:-)

Venlig hilsen
Gitte


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Ordbøger over gammeldansk






Protemos translation business management system
Create your account in minutes, and start working! 3-month trial for agencies, and free for freelancers!

The system lets you keep client/vendor database, with contacts and rates, manage projects and assign jobs to vendors, issue invoices, track payments, store and manage project files, generate business reports on turnover profit per client/manager etc.

More info »
Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »