Anskaffelse af ordbøger før 1. januar.
Thread poster: Marianne Sorensen
Marianne Sorensen
Marianne Sorensen  Identity Verified
Denmark
Local time: 00:20
English to Danish
+ ...
Dec 26, 2007

Jeg skal til at anskaffe mig nogle ordbøger, som jeg vil trække fra i skat for 2007.

Jeg tænker på at købe L&H's ordbøger som cd'er - Webwords/PC - nemlig
Biz 3000 L&H Business Fagordbog engelsk-dansk
samt Tek 2000 Teknisk Ordbog engelsk-dansk.

Er det nogle, I kan anbefale?

Mange julehilsner
Marianne Sørensen


 
NetLynx
NetLynx  Identity Verified
Local time: 00:20
English to Danish
+ ...
L&H Tek En-Da Dec 27, 2007

Hej, Marianne!

Jeg kender kun denne (og den tilsvarende Ty-Da, samt Kemiordbog En-Da/Da-En) i papirudgaven, og de kan anbefales med nedennævnte forbehold, men det er de største, der findes.

CD-udgaverne er voldsomt dyre; jeg har 2-3 gange set tilbud fra L&H med væsentlige rabatter. Det hjælper bare ikke ved køb inden 1. januar.

De er naturligvis ikke udtømmende.

En væsentlig indvending har jeg vist anført her en gang før: Oversættelse
... See more
Hej, Marianne!

Jeg kender kun denne (og den tilsvarende Ty-Da, samt Kemiordbog En-Da/Da-En) i papirudgaven, og de kan anbefales med nedennævnte forbehold, men det er de største, der findes.

CD-udgaverne er voldsomt dyre; jeg har 2-3 gange set tilbud fra L&H med væsentlige rabatter. Det hjælper bare ikke ved køb inden 1. januar.

De er naturligvis ikke udtømmende.

En væsentlig indvending har jeg vist anført her en gang før: Oversættelserne er opdelt efter fagområde, opregnet alfabetisk (godt!), men inden for det enkelte fagområde er de anført alfabetisk, og det er ikke godt! Der burde være gjort et hæderligt forsøg på at anføre de vigtigste oversættelser først - som Gyldendal gør det, og som jeg selv forsøger i mine egne ordlister.

Mange jule- og nytårshilsener
Erik
Collapse


 
Marianne Sorensen
Marianne Sorensen  Identity Verified
Denmark
Local time: 00:20
English to Danish
+ ...
TOPIC STARTER
Stadig i tænkeboks ... Dec 30, 2007

Hej Erik,

Tak for dit svar.

Ja, det er rigtigt at cd'erne er dyre, men jeg synes, det er en kæmpefordel at have tingene på cd. Så er det jo også ligegyldigt, hvordan områderne er inddelt.

Det, der bekymrer mig, når jeg ser på ordbøger, er mest, hvornår de er udkommet/sidst er opdaterede. Det har afholdt mig fra at afskaffe mange ordbøger, at der går så lang tid imellem. De to cd'er, jeg skrev om, skulle være opdaterede i forhold til bogudgavern
... See more
Hej Erik,

Tak for dit svar.

Ja, det er rigtigt at cd'erne er dyre, men jeg synes, det er en kæmpefordel at have tingene på cd. Så er det jo også ligegyldigt, hvordan områderne er inddelt.

Det, der bekymrer mig, når jeg ser på ordbøger, er mest, hvornår de er udkommet/sidst er opdaterede. Det har afholdt mig fra at afskaffe mange ordbøger, at der går så lang tid imellem. De to cd'er, jeg skrev om, skulle være opdaterede i forhold til bogudgaverne, for det er henholdsvis 7. og 5. udgave. Men man ved jo først, hvor ny/god denne opdatering er, når man har betalt de 3.000+2.000 kr. for cd'erne!
Bogudgaverne er fra 1999, så de er temmelig gamle. Jeg har en teknisk compact-udgave fra L&H fra 1997, men jeg synes ikke, den er særlig meget værd.

Clausens er noget billigere, men jeg ved ikke, om de er lige så gode. Jeg laver aldrig decideret tekniske oversættelser, men har alligevel ofte brug for nogle udtryk.


Jeg har i øvrigt længe kigget efter en ny stor svensk-dansk ordbog, for både den store svensk-danske fra Gyldendal (uændret siden 1966) og den svensk-engelske fra Nordstedt er af ældre dato.
Der kommer dog en ny svensk-dansk ordbog i 2008, selv om den ikke bliver så stor med kun ca. 50.000 udtryk:

http://dsl.dk/ordboger-og-sprogteknologi/svensk-dansk-ordbog

Mange hilsner og tak for svaret
Marianne
Collapse


 
Yngve Roennike
Yngve Roennike
Local time: 18:20
Swedish to English
+ ...
Forsøg med det finske produkt fra .. Jan 11, 2008

Kielikone eller MOT, en udmærket - så vidt jeg har kunnet bedøme ved prøvekørsel af samme - nordisk ordbog oplagt på CD til en pris af 100 euro.

 
Marianne Sorensen
Marianne Sorensen  Identity Verified
Denmark
Local time: 00:20
English to Danish
+ ...
TOPIC STARTER
Tak for tippet Jan 30, 2008

Tak for dit tip, jeg vil kigge nærmere på det.

Her er et link til gratis svensk/engelsk og engelsk/svensk ordbog på nettet hos Nordstedt:

http://www.doidoidoi.se/sok/index.asp


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Anskaffelse af ordbøger før 1. januar.






Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »
Anycount & Translation Office 3000
Translation Office 3000

Translation Office 3000 is an advanced accounting tool for freelance translators and small agencies. TO3000 easily and seamlessly integrates with the business life of professional freelance translators.

More info »