Als freelancer een woning huren in België
Thread poster: TvNellen (X)
TvNellen (X)
TvNellen (X)
United States
Local time: 03:58
English to Dutch
+ ...
Jul 17, 2008

Vandaag heeft een Belgische huiseigenaar mij te kennen gegeven dat hij zijn woning niet wil verhuren aan een zelfstandige, omdat dit fiscaal onaantrekkelijk zou zijn. Klopt dit? Zo ja, hoe gaan freelancevertalers in België hier mee om? Is er een website waar de regels staan uitgelegd?

Bij voorbaat hartelijk dank.


 
Evert DELOOF-SYS
Evert DELOOF-SYS  Identity Verified
Belgium
Local time: 09:58
Member
English to Dutch
+ ...
Klopt als een bus Jul 17, 2008

De brave man/vrouw zal namelijk belast worden op de volledige huurinkomsten.

Of nog:

Onroerende inkomsten:
Wanneer u een onroerend goed verhuurt aan een private persoon zal de fiscus niet echt geïnteresseerd zijn in het bedrag dat u ontvangt. U wordt immers niet belast op de effectieve inkomsten, maar wel op basis van het forfaitaire vastgestelde en geïndexeerde kadastraal inkomen, verhoogt met 40 %.
Anders is het wanneer u verhuurt aan iemand die het onr
... See more
De brave man/vrouw zal namelijk belast worden op de volledige huurinkomsten.

Of nog:

Onroerende inkomsten:
Wanneer u een onroerend goed verhuurt aan een private persoon zal de fiscus niet echt geïnteresseerd zijn in het bedrag dat u ontvangt. U wordt immers niet belast op de effectieve inkomsten, maar wel op basis van het forfaitaire vastgestelde en geïndexeerde kadastraal inkomen, verhoogt met 40 %.
Anders is het wanneer u verhuurt aan iemand die het onroerend goed gebruikt voor zijn beroepswerkzaamheid. In dat geval wordt u wel degelijk belast op de effectief ontvangen huurgelden. Hier is niet voorzien in een automatische doorstroming van informatie, maar wanneer de beroepskosten van uw huurder worden nagekeken, zal de controleambtenaar van de huurder een informatiefiche opstellen ten behoeve van uw controleambtenaar.

http://www.bespaarbelastingen.be/algemeen/wat-weet-de-fiscus-over-uw-inkomsten/
Collapse


 
TvNellen (X)
TvNellen (X)
United States
Local time: 03:58
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Dat is vreselijk! Jul 17, 2008

Wie wil dan nog een woning verhuren aan een freelancer?

Is het mogelijk om een inschatting te maken van de bedragen?


 
Evert DELOOF-SYS
Evert DELOOF-SYS  Identity Verified
Belgium
Local time: 09:58
Member
English to Dutch
+ ...
De huur niet inbrengen of (veel) meer betalen Jul 17, 2008

Hierbij alvast twee mogelijkheden:

Ofwel breng je de huur (of een gedeelte van de huur) niet in als kost (wat de meesten dus doen), ofwel betaal je gevoelig meer aan de verhuurder, ttz het meerbedrag dat hij/zij aan belastingen moet betalen.
Hoe hoog dat bedrag oploopt, hangt uiteraard af van het huurbedrag.

Let wel op: door meer te gaan betalen aan de verhuurder, bestaat het gevaar dat de verhuurder door zijn hogere inkomsten in een hogere belastingschaal terech
... See more
Hierbij alvast twee mogelijkheden:

Ofwel breng je de huur (of een gedeelte van de huur) niet in als kost (wat de meesten dus doen), ofwel betaal je gevoelig meer aan de verhuurder, ttz het meerbedrag dat hij/zij aan belastingen moet betalen.
Hoe hoog dat bedrag oploopt, hangt uiteraard af van het huurbedrag.

Let wel op: door meer te gaan betalen aan de verhuurder, bestaat het gevaar dat de verhuurder door zijn hogere inkomsten in een hogere belastingschaal terechtkomt, en dan is het hek helemaal van de dam. En dat is dan ook vaak de reden waarom verhuurders dit niet echt smaken...
Collapse


 
TvNellen (X)
TvNellen (X)
United States
Local time: 03:58
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Aha Jul 17, 2008

Bedankt voor deze suggesties. Dus de verhuurder krijgt geen problemen als ik de huur niet inbreng? Ben ik niet verplicht om (althans een gedeelte van) de huur in te brengen?

 
Evert DELOOF-SYS
Evert DELOOF-SYS  Identity Verified
Belgium
Local time: 09:58
Member
English to Dutch
+ ...
Nee, niet verplicht om huur in te brengen Jul 17, 2008

TvNellen wrote:

Bedankt voor deze suggesties. Dus de verhuurder krijgt geen problemen als ik de huur niet inbreng? Ben ik niet verplicht om (althans een gedeelte van) de huur in te brengen?


Tweemaal nee, dus
Je kunt hem/haar desnoods voorstellen dat je een en ander op papier wil zetten. Maar doorgaans wordt dat al vermeld in het huurcontract.


 
TvNellen (X)
TvNellen (X)
United States
Local time: 03:58
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Prima! Jul 17, 2008

Nogmaals bedankt! Nu maar hopen dat ik de eigenaar kan overtuigen...

 
TvNellen (X)
TvNellen (X)
United States
Local time: 03:58
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Verwarrende materie Jul 18, 2008

Vanochtend gebeld met het Contact center FOD Financiën. Volgens de meneer die ik aan de lijn kreeg, maakt het niet uit of ik de huur nu wel of niet inbreng; als er op het adres een onderneming gevestigd is, wordt het pand aangemerkt als bedrijfspand. Als dat zo is, lijkt het me riskant om te huren en te hopen dat alles goed gaat. Anderzijds zou het natuurlijk zo kunnen zijn dat deze meneer even slecht op de hoogte is van het eigen belastingsysteem als Nederlandse belastingambtenaren dat doorgaa... See more
Vanochtend gebeld met het Contact center FOD Financiën. Volgens de meneer die ik aan de lijn kreeg, maakt het niet uit of ik de huur nu wel of niet inbreng; als er op het adres een onderneming gevestigd is, wordt het pand aangemerkt als bedrijfspand. Als dat zo is, lijkt het me riskant om te huren en te hopen dat alles goed gaat. Anderzijds zou het natuurlijk zo kunnen zijn dat deze meneer even slecht op de hoogte is van het eigen belastingsysteem als Nederlandse belastingambtenaren dat doorgaans zijn...Collapse


 
Evert DELOOF-SYS
Evert DELOOF-SYS  Identity Verified
Belgium
Local time: 09:58
Member
English to Dutch
+ ...
Verwarrend inderdaad Jul 18, 2008

Zolang je geen kosten inbrengt ivm de huur, kun je m.i. geen problemen krijgen.
Misschien is dat een voorbeeld van wat de wet voorschrijft en hoe de wet feitelijk wordt toegepast.
Want ik heb vroeger nooit problemen gehad bij belasting- of BTW-controles allerhande, alhoewel ik ook huurde (maar niets inbracht).

Misschien even je accountant/boekhouder contacteren?


 
TvNellen (X)
TvNellen (X)
United States
Local time: 03:58
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Boekhouder Jul 18, 2008

Misschien moet ik inderdaad maar een boekhouder nemen...

 
papez (X)
papez (X)  Identity Verified
Netherlands
Local time: 09:58
Dutch to Macedonian
+ ...
FOD Jul 18, 2008

ik denk dat de meneer van de FOD gelijk heeft.
Los daarvan: Er zijn in Belgie opmerkelijk andere regelingen als in Nederland.
Houd ook het taalverschil goed in de gaten: dat is namelijk groter als dat je op het eerste oog zou denken: het is me al heel wat keren gebeurd dat ik zaken verkeerd begreep alleen en enkel omdat ik een en ander voor nederlands opvatte.

De enige die je het juiste antwoord kan geven is een deskundige.
Voorts: gaat het om een woning of een ple
... See more
ik denk dat de meneer van de FOD gelijk heeft.
Los daarvan: Er zijn in Belgie opmerkelijk andere regelingen als in Nederland.
Houd ook het taalverschil goed in de gaten: dat is namelijk groter als dat je op het eerste oog zou denken: het is me al heel wat keren gebeurd dat ik zaken verkeerd begreep alleen en enkel omdat ik een en ander voor nederlands opvatte.

De enige die je het juiste antwoord kan geven is een deskundige.
Voorts: gaat het om een woning of een plek die je bedrijfsmatig gaat gebruiken?
Collapse


 
TvNellen (X)
TvNellen (X)
United States
Local time: 03:58
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Woning Jul 18, 2008

Bedankt voor je antwoord, papez. Het gaat om een woning. Het taalverschil is iets waar ik mee zal moeten leren leven.

 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Als freelancer een woning huren in België






Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »
TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »