Mobile menu

Nieuwe spelling
Thread poster: Anjo Sterringa

Anjo Sterringa  Identity Verified
Spain
Local time: 05:04
Member (2003)
English to Dutch
+ ...
Oct 14, 2005

Gevonden op een vertalersgroep:
Hier vind je een downloadbaar Word document met veranderingen in de spelling.
http://taalunieversum.org/taal/spelling/woordenlijst_nederlandse_taal_overzicht_veranderingen.doc

Lees en huiver:
fabrikaat fabricaat
halffabrikaat halffabricaat
appèlrechter appelrechter
avondappèl avondappel
sociaal-democratisch sociaaldemocratisch
transatlantisch trans-Atlantisch
privé-aangelegenheid privéaangelegenheid
privé-auto privéauto
privé-bank privébank
Tweede-Kamerlid Tweede Kamerlid
alledrie alle drie
biechthoren biecht horen
blindvliegen blind vliegen
daarbijbehorend daarbij behorend
doodwanen dood wanen
er bekaaid van af komen er bekaaid van afkomen
eraantoe eraan toe
haringkaken haring kaken
instandhouden in stand houden
jaknikken ja knikken
ruimbemeten ruim bemeten
slechtverlicht slecht verlicht
te voorschijn tevoorschijn
ter zijde staan terzijde staan
terzake ter zake
totstandkomen tot stand komen
ververwijderd ver verwijderd
voorzover voor zover
wijdopen wijd open
reïntegratie re-integratie
reïntegreren re-integreren
reïnterpretatie re-interpretatie
vice-minister viceminister
vice-premier vicepremier
Hier ben ik nog niet halverwege, en hoewel er somes woorden een tussen-n bijkrijgen, wordt die soms ook weer weggehaald.
koekenboterham koekeboterham
koekenbrood koekebrood
middenklasseauto middenklassenauto
middenklassegezin middenklassengezin

Kijk zelf maar, ik ben inmiddels rade(n)loos en redde(n)loos... Ah, en dit gaat na de schoolvakantie in 2006 pas in. Dus vooriden schrijven wij nog gewoon reïntegratie?

Direct link Reply with quote

Saskia Steur  Identity Verified
English to Dutch
+ ...
Vandaag nog elektronische... Oct 14, 2005

Vandaag (15 oktober) is de juiste Nederlandse spelling nog 'elektronische' maar wat dat vanaf 15 oktober wordt?
Wie het weet mag het zeggen.
TGIF
Groeten,
Saskia

[Edited at 2005-10-14 17:22]

Maaike van Vlijmen  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 04:04
Member (2009)
Italian to Dutch
+ ...
Jeetje! Oct 14, 2005

Wéér allemaal veranderingen! Dat van die appel en appèl vind ik wel een beetje gek hoor. Ik las vorige week dat paardebloem paardenbloem ging worden? Die tussen-n is wel om wakker van te liggen Bedankt voor de tip van het electronische (of elektronische?) Groene Boekje!
Maaike

Gerard de Noord  Identity Verified
France
Member (2003)
German to Dutch
+ ...
Ik ben echt in slaap gewiegd door dat geklets over paardenbloemen Oct 15, 2005

Het leven van een radicaaldemocratische online amateurvertaler heeft a priori fiscaaltechnische ups-and-downs. Voor mij is taal geen privéaangelegenheid en is de nieuwe spelling een ware eyeopener. Een havenot kan zich, als semiprofessionele woordsmid in een groei-industrie, btw-technisch niet als een neanderthaler opstellen en moet zich aanpassen aan de nieuwe eisen van de eenentwintigste eeuw. Gelukkig ben ik een nieuwsgierig aagje en is re-integratie met mijn moedertaal nog mogelijk.

De echte tijdbom onder de Nederlandse taal wordt Regel 12: 'Een in het Nederlands gebruikelijke samenstelling van Engelse woorden schrijven we in één woord' maar 'Sommige combinaties behandelen we als woordgroep. We schrijven de delen los'. Lekker makkelijk. Als ex-vwo-leerling voorspel ik een pinteriaans na-ijleffect voor spellers op havoniveau. Wellicht komt er nog een Tweede Kamercommissie die het allemaal weer terugdraait.

Ik ben in slaap gewiegd door dat geklets over paardenbloemen en okseltruitjes. De aanpassingen zijn werkelijk heel ingrijpend. Ik heb alle nieuwigheden vandaag in Word verwerkt maar de automatische spelling werkt verre van zorge(n)loos.

Ik heb me wel voorgenomen met ingang van vandaag 'online' en 'offline' te behandelen als 'freelance' en 'parttime', want ik ga echt niet wachten op een nieuwe inburgeringsronde.

Sterkte,
Gerard

xxxNicolette Ri
French to Dutch
+ ...
Hoeveel kippen gaan er in kippensoep? Oct 17, 2005

Gerard de Noord wrote:
Ik heb alle nieuwigheden vandaag in Word verwerkt maar de automatische spelling werkt verre van zorge(n)loos.

Kan je uitleggen hoe je dat doet? Het bestand bevat een heleboel rijtjes.

Evert DELOOF-SYS  Identity Verified
Belgium
Member
English to Dutch
+ ...
Zorgeloos, arrgg! Oct 17, 2005

Gerard de Noord wrote:

Ik heb alle nieuwigheden vandaag in Word verwerkt maar de automatische spelling werkt verre van zorge(n)loos.

Ik heb me wel voorgenomen met ingang van vandaag 'online' en 'offline' te behandelen als 'freelance' en 'parttime', want ik ga echt niet wachten op een nieuwe inburgeringsronde.

Sterkte,
Gerard

Zorgeloos, Gerard, zorgeloos. Groene Boekje pag. 1036

Gerard de Noord  Identity Verified
France
Member (2003)
German to Dutch
+ ...
Het kan waarschijnlijk eenvoudiger, maar... Oct 17, 2005

Nicolette Richy wrote:

Gerard de Noord wrote:

Kan je uitleggen hoe je dat doet? Het bestand bevat een heleboel rijtjes.

Hallo Nicolette,

Ik heb de tekst van het document via Notepad in Word laten vallen, weer geconverteerd naar tabel en de overbodige rijen verwijderd door op kolom 1 en 2 te sorteren. Voor het gemak zal ik het resultaat een tijdje op mijn site zetten:

http://www.eloquo.nl/acl.doc
http://www.eloquo.nl/customdic.doc

De woorden die je aan de Nederlands spellingscontrole van Word hebt toegevoegd staan waarschijnlijk in custom.dic. Zoek in de Verkenner naar *.dic. Open het bestand met Word. Plak de woorden uit customdic.doc in de lijst en sorteer.

Het ACL-bestand met automatische correcties heb ik aangepast met ando tools (http://atools.sunsite.dk/). Het DOT-bestand bevat macro's om de ACL-correcties uit te lezen. Vul de lijst aan met de correcties uit acl.doc, sorteer en lees de uitgebreide lijst weer in.

Succes,
Gerard

P.S. Als iemand een lijst heeft met de NIEUWE WOORDEN, houd ik me aanbevolen.

[Edited at 2005-10-17 14:26]

There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »

Nieuwe spelling

Advanced search

CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use SDL Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

More info »
Déjà Vu X3
Try it, Love it

Find out why Déjà Vu is today the most flexible, customizable and user-friendly tool on the market. See the brand new features in action: *Completely redesigned user interface *Live Preview *Inline spell checking *Inline

More info »

All of ProZ.com
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs