Factuur voor BV in oprichting
Thread poster: Stephanie Wloch
Stephanie Wloch
Stephanie Wloch  Identity Verified
Germany
Local time: 01:48
Member (2003)
Dutch to German
Jun 29, 2006

Hallo oude rotten en BTW-experts!
Ik heb een akte ivm BV oprichting vertaald. Toen ik mijn factuur opstuurde zei de klant geen BTW nummer te hebben omdat het over een BV i.o. gaat. Factuur naar hem prive dus.
Haal ik de BTW weer gewoon van af en dat was het? Ik ben een beetje in de war, omdat ik al heel lang geen Nederlandse prive klanten had, alleen Duitsers en daar speelt BTW sowieso geen rol.
Hebben jullie dit ook een keer meegemaakt en moet ik nog ergens op letten?
<
... See more
Hallo oude rotten en BTW-experts!
Ik heb een akte ivm BV oprichting vertaald. Toen ik mijn factuur opstuurde zei de klant geen BTW nummer te hebben omdat het over een BV i.o. gaat. Factuur naar hem prive dus.
Haal ik de BTW weer gewoon van af en dat was het? Ik ben een beetje in de war, omdat ik al heel lang geen Nederlandse prive klanten had, alleen Duitsers en daar speelt BTW sowieso geen rol.
Hebben jullie dit ook een keer meegemaakt en moet ik nog ergens op letten?

Groetjes Steffi
P.S. Ik kan natuurlijk ook naar de boekhouder, maar wilde toch graag meer over de verhouding vertaler - BV i.o. weten.
Collapse


 
Wouter van den Berg
Wouter van den Berg  Identity Verified
Netherlands
Local time: 01:48
English to Dutch
+ ...
Ouch! BTW is er juist voor particulieren! Jun 29, 2006

Hoi Steffi,

Uiteraard BTW heffen. Heb het idee dat je precies verkeerd om denkt. Particulieren draaien uiteindelijk op voor de BTW, bedrijven schuiven 'm door. Om dat in Europa wat minder ingewikkeld te maken mag je 0% heffen voor buitenlandse klanten binnen de EU. Maar dan moeten ze wel een BTW-nummer hebben (dat jij ook op de factuur moet vermelden). Hebben ze dat niet, dan betalen ze het BTW-tarief dat jij in rekening moet brengen. Hun probleem of ze het ooit terugkrijgen.
... See more
Hoi Steffi,

Uiteraard BTW heffen. Heb het idee dat je precies verkeerd om denkt. Particulieren draaien uiteindelijk op voor de BTW, bedrijven schuiven 'm door. Om dat in Europa wat minder ingewikkeld te maken mag je 0% heffen voor buitenlandse klanten binnen de EU. Maar dan moeten ze wel een BTW-nummer hebben (dat jij ook op de factuur moet vermelden). Hebben ze dat niet, dan betalen ze het BTW-tarief dat jij in rekening moet brengen. Hun probleem of ze het ooit terugkrijgen.

Hope this helps,

Wouter van den Berg
Vertaalbureau.nl
Collapse


 
Stephanie Wloch
Stephanie Wloch  Identity Verified
Germany
Local time: 01:48
Member (2003)
Dutch to German
TOPIC STARTER
In de war met 0% regeling voor het buitenland Jun 29, 2006

Hoi Wouter, doet jouw hoofd nog zeer?
Zie je wel, dat ik echt in de war ben!;-)
Mijn eerste BTW-heffing zonder BTW-nummer voor iets
dat mij half prive half zakelijk lijkt.
. Om dat in Europa wat minder ingewikkeld te maken mag je 0% heffen voor buitenlandse klanten binnen de EU. Maar dan moeten ze wel een BTW-nummer hebben (dat jij ook op de factuur moet vermelden).

Ja, dat doe ik al langer.
Maar ik had in mijn achterhoofd dat er wel vertalingen zijn, die vrijgesteld zijn van BTW.
Bijvoorbeeld http://www.vzv.info/veelgestelde_vragen/data.html
" zoals boeken en artikelen in kranten en tijdschriften. Dergelijke vertalingen zijn krachtens Artikel 11.1q van de Wet op de Omzetbelasting vrijgesteld van BTW."


 
tarpo (X)
tarpo (X)
English to Dutch
Altijd btw rekenen Jun 29, 2006

Als jij btw afdraagt aan het Rijk, moet je dat over alles doen, dwz. altijd btw rekenen, of de klant nu particulier is of niet. De enige uitzondering is bij export.
Jij betaalt ook btw over alles, zelfs over je eten.


 
avantix
avantix  Identity Verified
Netherlands
Local time: 01:48
German to Dutch
+ ...
In memoriam
Altijd Jun 29, 2006

Inderdaad, klopt helemaal wat Wouter en tarpo zeggen. En jouw klant kan, zodra hij een BTW-nummer heeft, alle aan de oprichting verbonden uitgaven gewoon zakelijk boeken, dus ook de BTW dan aftrekken.
Als je een factuur stuurt zonder BTW-vermelding, dan wordt het totaalbedrag door de belastingdienst beschouwd als "inclusief" en ben je dus zo'n kleine 16% van je omzet kwijt. Als je het totale factuurbedrag bij je kwartaalomzet opgeeft, dan mag je de volle 19% afdragen. Er is in geen geval s
... See more
Inderdaad, klopt helemaal wat Wouter en tarpo zeggen. En jouw klant kan, zodra hij een BTW-nummer heeft, alle aan de oprichting verbonden uitgaven gewoon zakelijk boeken, dus ook de BTW dan aftrekken.
Als je een factuur stuurt zonder BTW-vermelding, dan wordt het totaalbedrag door de belastingdienst beschouwd als "inclusief" en ben je dus zo'n kleine 16% van je omzet kwijt. Als je het totale factuurbedrag bij je kwartaalomzet opgeeft, dan mag je de volle 19% afdragen. Er is in geen geval sprake van vrijstelling, in welke vorm ook.

Herman

[Edited at 2006-06-29 13:39]
Collapse


 
Stephanie Wloch
Stephanie Wloch  Identity Verified
Germany
Local time: 01:48
Member (2003)
Dutch to German
TOPIC STARTER
Nu is het duidelijk Jun 29, 2006

Bedankt Tarpo en Herman voor de duidelijke taal.
avantix wrote:
En jouw klant kan, zodra hij een BTW-nummer heeft, alle aan de oprichting verbonden uitgaven gewoon zakelijk boeken, dus ook de BTW dan aftrekken.

Kijk eens aan, zo ga dat dus. Mooi wat ik hier in het Dutch gedeelte allemaal leren kan.


 
Dimitri Van Vossel
Dimitri Van Vossel
Local time: 01:48
Dutch to English
+ ...
BTW voor klanten buiten EU Jun 29, 2006

Ik zit zelf ook met een vraagje:
Is het waar dat je geen BTW moet rekenen bij de facturatie van een opdracht voor een bedrijf buiten de EU?


 
Anjo Sterringa
Anjo Sterringa  Identity Verified
Netherlands
Local time: 01:48
English to Dutch
+ ...
Geen BTW buiten de EU Jun 29, 2006

Klopt, buiten de EU speelt het verhaal niet en hoef je geen BTW te heffen.

 
shineda
shineda
Netherlands
Local time: 01:48
German to Dutch
+ ...
Toch nog 0% regeling Jun 30, 2006

Hoi Steffi,
Waarschijnlijk bedoel je de vrijstelling voor literaire vertalingen. Die bestaat wel.:
http://www.utrecht.nl/images/DMO/bureauzelfstandigen/BTW-Ondernemerschap.pdf :

3.6. Voorbeelden van het 0% BTW-tarief
- Componisten, schrijvers en vertalers van literaire
werken zijn vrijgesteld van BTW voor wat bet
... See more
Hoi Steffi,
Waarschijnlijk bedoel je de vrijstelling voor literaire vertalingen. Die bestaat wel.:
http://www.utrecht.nl/images/DMO/bureauzelfstandigen/BTW-Ondernemerschap.pdf :

3.6. Voorbeelden van het 0% BTW-tarief
- Componisten, schrijvers en vertalers van literaire
werken zijn vrijgesteld van BTW voor wat betreft
het componeren, schrijven of vertalen...

groetjes
Inez
Collapse


 
Susanne Bittner
Susanne Bittner  Identity Verified
Local time: 01:48
English to German
+ ...
Geen BTW over vertaling van publicistisch werk Jul 6, 2006

Ik had laatst ook een verzoek om een nota met 0 % van een organisatie, die dus de BTW niet af kan trekken, want hun andere vertalers deden dat ook en verklaarden dat met art. 11, publicistisch werk. Ik voelde nattigheid en heb bij de inspectie een standpuntbepaling aangevraagd, d.w.z. precies beschreven wat voor werk, voor wie enz., dan krijg je zwart op wit of zij denken dat dit onder de vrijstelling voor publicistisch werk valt. Volgens mijn inspectie dus niet, en de inspectie van de desbetref... See more
Ik had laatst ook een verzoek om een nota met 0 % van een organisatie, die dus de BTW niet af kan trekken, want hun andere vertalers deden dat ook en verklaarden dat met art. 11, publicistisch werk. Ik voelde nattigheid en heb bij de inspectie een standpuntbepaling aangevraagd, d.w.z. precies beschreven wat voor werk, voor wie enz., dan krijg je zwart op wit of zij denken dat dit onder de vrijstelling voor publicistisch werk valt. Volgens mijn inspectie dus niet, en de inspectie van de desbetreffende collega wel. De organisatie kan dit trouwens wel oplossen door een Service-bv op te richten en de administratie aan deze service-bv uit te besteden. Groetjes, SusanneCollapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Factuur voor BV in oprichting






Protemos translation business management system
Create your account in minutes, and start working! 3-month trial for agencies, and free for freelancers!

The system lets you keep client/vendor database, with contacts and rates, manage projects and assign jobs to vendors, issue invoices, track payments, store and manage project files, generate business reports on turnover profit per client/manager etc.

More info »
Anycount & Translation Office 3000
Translation Office 3000

Translation Office 3000 is an advanced accounting tool for freelance translators and small agencies. TO3000 easily and seamlessly integrates with the business life of professional freelance translators.

More info »