Paluumuutto Suomeen vai ulkomailla asuminen
Thread poster: Marjukka Lind
Marjukka Lind
Marjukka Lind
Finland
Local time: 08:06
English to Finnish
+ ...
Jul 24, 2004

Hei kaikki!

Koska työmme on niin itsenäistä ja paikasta riippumatonta, monet meistä asuvat ulkomailla, tai jopa viettävät osan vuodesta maassa A ja osan maassa B. Jotkut asuvat Suomessa ja jotkut palaavat Suomeen vuosienkin ulkomaillaolon jälkeen.

Itse asuin neljä vuotta Hollannissa ja toimin ensin käännöstoimiston palveluksessa ja perustin sitten oman toiminimen. Toiminimen perustaminen ja käännöstoiminnan aloittaminen oli Hollannissa mukavan letkeää.
... See more
Hei kaikki!

Koska työmme on niin itsenäistä ja paikasta riippumatonta, monet meistä asuvat ulkomailla, tai jopa viettävät osan vuodesta maassa A ja osan maassa B. Jotkut asuvat Suomessa ja jotkut palaavat Suomeen vuosienkin ulkomaillaolon jälkeen.

Itse asuin neljä vuotta Hollannissa ja toimin ensin käännöstoimiston palveluksessa ja perustin sitten oman toiminimen. Toiminimen perustaminen ja käännöstoiminnan aloittaminen oli Hollannissa mukavan letkeää. Verotuskin oli erittäin kannustavaa aloittavalle kääntäjälle. Muutin kuitenkin hiljattain Suomeen ja tuntuu hieman kuin olisi saanut sangollisen kylmää vettä niskaan. Aloittavaa yrittäjää ei tunnuta kannustavan samaan malliin kuin Hollannissa, ja on ollut kulttuurishokki muuttaa takaisin. Olo on nyt vähän kuin ei missään, ja siksi olisinkin kiitollinen, jos kertoisitte omia tilanteitanne ja kokemuksianne.

Miten kotimaa on kohdellut muita ulkomailta takaisin muuttaneita? Onko kukaan löytänyt toimivaa elämänmuotoa niin, että asuu esim. puolet vuodesta ulkomailla ja puolet Suomessa?

Kiitos mielenkiinnosta ja iloista kesän jatkoa!
Marjukka
Collapse


 
Kristina Juvonen
Kristina Juvonen
Finland
Local time: 08:06
English to Finnish
+ ...
Paluumuutto vai osa-aikainen asuminen? Jul 24, 2004

Hei Marjukka ja kaikki muut!

Asia on tullut ajankohtaiseksi minullekin. Vaikka olen asunut jo yli 28 vuotta ulkomailla, olen aina halunnut muuttaa takaisin Suomeen, viimeistään sitten, kun olen "vanha". Koti-ikävä vaivaa, koska olen kaikkina näinä vuosina viettänyt vain pari viikkoa vuodessa kotimaassa, enkä aina sitäkään. Koska lapseni kohta lentävät pesästä, olen ajatellut sellaista, että voisin ensi alkuun viettää vaikkapa vain kesät Suomessa ja sitten, kun
... See more
Hei Marjukka ja kaikki muut!

Asia on tullut ajankohtaiseksi minullekin. Vaikka olen asunut jo yli 28 vuotta ulkomailla, olen aina halunnut muuttaa takaisin Suomeen, viimeistään sitten, kun olen "vanha". Koti-ikävä vaivaa, koska olen kaikkina näinä vuosina viettänyt vain pari viikkoa vuodessa kotimaassa, enkä aina sitäkään. Koska lapseni kohta lentävät pesästä, olen ajatellut sellaista, että voisin ensi alkuun viettää vaikkapa vain kesät Suomessa ja sitten, kun he ovat täysin omillaan, muuttaa sinne kokonaan. Nyt olen kuitenkin tullut toisiin ajatuksiin. Täällä Belgiassa asumisessa on omat lukuisat etunsa. Suomessa verotuskin on kovempaa. En haluakaan jättää Belgiaa kokonaan. Haluan pitää molempien maiden parhaat puolet! Sekä mansikat että mustikat! Minulla on molempien maiden kansalaisuuskin. Asuminen kahdessa maassa taitaa olla ihanteellinen ratkaisu. Tunnen kollegan, jonka kohdalla tämä on onnistunut hyvin. Onko muilla kokemuksia?

terveisin kauniista Belgiasta
Kristina
Collapse


 
Annira Silver (X)
Annira Silver (X)  Identity Verified
Local time: 08:06
Finnish to English
Kotimaahan paluu taitaa jäädä unelmaksi Jul 26, 2004

Hei!

Luulisin, että useimmille ulkosuomalaisille kotimaahan paluu on unelma, mutta käytännössä on vastassa monia vaikeuksia, joista tärkeimmät on jo mainittu. Toisaalta maailma pienenee jatkuvasti, matkustaminen halpenee ja nopeutuu ja yhteydenpito on helppoa, joten muun perheen asuinmaa ei enää ole niin tärkeää.

Minulla on yksi vanha ystävä, joka on onnistuneesti asunut lähes koko ikänsä kolmessa tai neljässäkin maassa yhtä aikaa(omistaa asuntoja jo
... See more
Hei!

Luulisin, että useimmille ulkosuomalaisille kotimaahan paluu on unelma, mutta käytännössä on vastassa monia vaikeuksia, joista tärkeimmät on jo mainittu. Toisaalta maailma pienenee jatkuvasti, matkustaminen halpenee ja nopeutuu ja yhteydenpito on helppoa, joten muun perheen asuinmaa ei enää ole niin tärkeää.

Minulla on yksi vanha ystävä, joka on onnistuneesti asunut lähes koko ikänsä kolmessa tai neljässäkin maassa yhtä aikaa(omistaa asuntoja jokaisessa ja viettää muutaman kuukauden siellä, toisen täällä). Sen lisäksi, etten ole kyllin rikas moiseen, minulle tuollainen elämäntyyli ei kyllä sopisi, kun yhdenkin huushollin ylläpito ja laskujen muistaminen riittää. Sitäpaitsi tykkään juurtua paikalleni ja kotiini.

Kulttuurierot olisivat minulle Suomeen paluun suurin ongelma. Olen tottunut englantilaisten ystävällisyyteen ja välittömyyteen ja Suomessa ihmisten jäykkyys ja epäluuloisuus ei koskaan lakkaa ihmetyttämästä. Mutta olenkin asunut Englannissa lähes koko ikäni, olen kuulemma brittiläisempi kuin britit...

Voipa olla, että muutankin poikani perässä Barcelonaan, siellä on ainakin lämmin!

Onnea sinulle kumminkin, Marjukka, mihin sitten päädytkin asumaan.

Terveisin

Annira
Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Paluumuutto Suomeen vai ulkomailla asuminen






Protemos translation business management system
Create your account in minutes, and start working! 3-month trial for agencies, and free for freelancers!

The system lets you keep client/vendor database, with contacts and rates, manage projects and assign jobs to vendors, issue invoices, track payments, store and manage project files, generate business reports on turnover profit per client/manager etc.

More info »
CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »