Käännöskilpailusta
Thread poster: Annira Silver (X)
Annira Silver (X)
Annira Silver (X)  Identity Verified
Local time: 03:28
Finnish to English
Feb 15, 2007

Hei kaikki!

Tämäpä on mielenkiintoista: käännöskilpailuun tulleissa suomennoksissa on ensimmäinen tulkinnut miehen lähteneen tiehensä jättäen lapset vaimon huostaan, kun taas toinen sanoo hänen vieneen ainakin osan lapsista mukanaan. Itse käsittäisin sen samoin kuin ensimmäinen, mutta näen kyllä, että asian voi ymmärtää toisinkin.

Vahinko, ettemme saaneet kolmatta käännöstä, mutta voimmehan silti "arvostella" työt itse.

Itse ehk�
... See more
Hei kaikki!

Tämäpä on mielenkiintoista: käännöskilpailuun tulleissa suomennoksissa on ensimmäinen tulkinnut miehen lähteneen tiehensä jättäen lapset vaimon huostaan, kun taas toinen sanoo hänen vieneen ainakin osan lapsista mukanaan. Itse käsittäisin sen samoin kuin ensimmäinen, mutta näen kyllä, että asian voi ymmärtää toisinkin.

Vahinko, ettemme saaneet kolmatta käännöstä, mutta voimmehan silti "arvostella" työt itse.

Itse ehkä pidän toisesta enemmän, kieli on kaunista ja sujuvaa. Mutta siinä on tuo pieni tulkintavirhe (jos se on virhe!), ja ensimmäisessä on todella reheviä ja herkullisia kielikuvia. Eli enpä osaa valita voittajaa.

Mielipiteitä, hyvä raati!

Terveisin

Annira
Collapse


 
Jussi Rosti
Jussi Rosti  Identity Verified
Finland
Local time: 03:28
Member (2005)
English to Finnish
+ ...
Pidän enemmän kakkosesta Feb 16, 2007

Mielestäni kieli on kauttaaltaan sujuvampaa ja suomempaa kakkosessa.

Ykkönen lähtee heti liikkeelle suomelle vieraalla, englannille tyypillisellä rakenteella (ensimmäisessä lauseessa hän ja varsinainen subjekti vasta pilkun jälkeen)... ja näin mennään paljolti eteenpäin enemmän englannin kuin suomen ehdoin.

Kakkonen taas on helposti luettavaa, nautittavaa ja aidonoloista suomen kieltä, jota voisi lukea ihan mielellään.


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Käännöskilpailusta






Trados Studio 2022 Freelance
The leading translation software used by over 270,000 translators.

Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.

More info »
Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »