Traductions occasionnelles et statut (cotisation obligatoires)
Thread poster: Dr Raphael Lavergne

Dr Raphael Lavergne
Local time: 19:38
English to French
Apr 18, 2008

Bonjour,

Je suis actuellement médecin salarié dans le privé, j’ai travaillé 15 ans en Angleterre et souhaiterais traduire des articles et protocoles de l’anglais vers le français. Je ne souhaite pas en faire une activité principale, mais juste un moyen intéressant pour faire de la formation continue médicale. Les revenus bruts engendrés par cette activité devraient s’élever à 1500 et 2500 euros par an.

Quel statut dois-je adopter ? les cotisations obligatoires minimales ( URSAFF, Sécurité sociale...) ne seront-elles pas supérieures à mon revenu ?

Merci pour votre avis

Direct link Reply with quote

Mark Nathan  Identity Verified
France
Local time: 20:38
Member (2002)
French to English
+ ...
Regime micro-entreprise (BIC) Apr 18, 2008

is applicable up to 27 000 euros per year. There are no accounts to prepare, you just deduct 40% from your total revenues. There is also no VAT.
Of course you have still have to pay URSSAF, impôts, la caisse médicale et de vieillesse, taxe professionelle, contributions sociales.
But it is very easy to manage, and has suited me for a few years, as I combine translation with other activities.

Mark Nathan  Identity Verified
France
Member (2002)
French to English
+ ...
Sorry Apr 18, 2008

I mis-read your question as 15 000 to 25 000 euros per year.

1500 to 2500 euros does not correspond to much translation, given that you are qualified to work in specialized fields!

So I do not know the appropropriate statut

Isn't there a way of declaring it on your normal tax return?

Sophie Dzhygir  Identity Verified
France
Member (2007)
German to French
+ ...
Si Apr 19, 2008

Mark Nathan wrote:

Isn't there a way of declaring it on your normal tax return?
Si, le mécanisme existe, mais il est plafonné et je ne sais pas à combien. Il faut contacter l'URSSAF ou les impôts, ils vous renseigneront.

In altre parole
Italy
French to Italian
+ ...
Portage salarial Apr 20, 2008

Bonjour,
moi aussi, comme vous, je suis salariée et je travaille comme traductrice de façon occasionnelle. Personellement je facture mes préstations par le biais d'une société de portage, je vous conseille donc de vous renseigner sur internet pour choisir une société de portage qui puisse vous convenir.
Cordialement,

Francesca Lo Re

Ana Cristina Gutierrez Iglesias
France
English to Spanish
+ ...
Factures et portage salarial Aug 12, 2008

Bonjour
pourriez-vous citer le nom des entreprises de portage qui ont des frais d´honoraires honnetes.
Dans le cas d´une personne inscrite à l´Ursaff, elle doit acheter des factures ou les faire elle-même? ´Si je ne m´abuse l´Ursaff ne fournit qu´un numéro alors comment on arrive à editer des factures. Pourriez-vous me renseigner sur ce propos?

To report site rules violations or get help, contact a site moderator:

Moderator(s) of this forum
Andriy Bublikov[Call to this topic]

You can also contact site staff by submitting a support request »

Traductions occasionnelles et statut (cotisation obligatoires)

Advanced search

CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use SDL Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

More info »
PDF Translation - the Easy Way
TransPDF converts your PDFs to XLIFF ready for professional translation.

TransPDF converts your PDFs to XLIFF ready for professional translation. It also puts your translations back into the PDF to make new PDFs. Quicker and more accurate than hand-editing PDF. Includes free use of Infix PDF Editor with your translated PDFs.

More info »

All of ProZ.com
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs