PayPal eller bankoverføring
Thread poster: Sigbjørn Hovda
Sigbjørn Hovda
Sigbjørn Hovda
Norway
Local time: 10:27
English to Norwegian
+ ...
Mar 3, 2004

Heisann,

Hva er den beste måten for oss nordmenn å ta betalt av utenlandske oppdragsgivere? PayPal tar jo noen prosenter i kommisjon av de pengene vi mottar, mens de norske bankene skal vel også ha sitt når penger kommer utenlandsfra. Vil svaret her komme an på hvor mye penger det dreier seg om? Hva pleier dere å gjøre?

På forhånd takk!

Mvh
Sigbjørn


 
Eivind Lilleskjaeret
Eivind Lilleskjaeret  Identity Verified
Local time: 10:27
English to Norwegian
+ ...
Jeg bruker bankoverføring Mar 4, 2004

... av flere grunner, hvorav den avgjørende vel er at PayPal ikke godtok registrering av kunder som har navn med f.eks. bokstaven æ i seg. Siden ditt navn inneholder en ø, burde du først prøve om du i det hele tatt får lov til å registrere deg som kunde hos PayPal. Mitt forsøk fant sted for et par år siden, jeg skrev til PayPal og spurte hva nå dette var, og fikk til svar at de ikke hadde planer om å la mennesker med rare bokstaver i navnet sitt registrere seg (feilen skjer når man s... See more
... av flere grunner, hvorav den avgjørende vel er at PayPal ikke godtok registrering av kunder som har navn med f.eks. bokstaven æ i seg. Siden ditt navn inneholder en ø, burde du først prøve om du i det hele tatt får lov til å registrere deg som kunde hos PayPal. Mitt forsøk fant sted for et par år siden, jeg skrev til PayPal og spurte hva nå dette var, og fikk til svar at de ikke hadde planer om å la mennesker med rare bokstaver i navnet sitt registrere seg (feilen skjer når man skal oppgi navnet ens Visa-kort er registrert på). Det er mulig dette er rettet opp nå. Imidlertid er det mitt inntrykk at gebyrene for internasjonal bankoverføring har sunket de siste par årene, og jeg foretrekker å ha pengene i en bank, omfattet av Statens garantiordning, enn på kontoen til et utenlandsk firma som ikke engang er en bank. Når det er sagt, har jeg hørt mange skryte av PayPal. Men det er altså ikke mitt ærend her. Mitt budskap er: Bankoverføring er helt OK, men du må for all del ikke godta at kunden sender sjekk! Utenlandske sjekker koster skjorta å heve. Vi snakker om gebyrer på kr 350,-.

Hilsen Eivind
Collapse


 
Ivan Eikås Skjøstad
Ivan Eikås Skjøstad  Identity Verified
Norway
Local time: 10:27
Member (2002)
English to Norwegian
+ ...
Kommentar Mar 4, 2004

Når det gjelder Paypal:

Når en registrerer seg er det bare å passe på å bruke engelske bokstaver, f.eks:

Ivan Eikaes Skjoestad

Paypal sender belaster kontoen din med 3 USD eller noe slikt, og dermed har du et tall fra kontoutskriften som du skal skrive inn hos Paypal. Dermed vet de at du har en konto der, samt at du har et gyldig VISA-kort.

Dette med engelske bokstaver: Dette gjelder uansett dersom du kjøper noe på nettet i utlandet. Det
... See more
Når det gjelder Paypal:

Når en registrerer seg er det bare å passe på å bruke engelske bokstaver, f.eks:

Ivan Eikaes Skjoestad

Paypal sender belaster kontoen din med 3 USD eller noe slikt, og dermed har du et tall fra kontoutskriften som du skal skrive inn hos Paypal. Dermed vet de at du har en konto der, samt at du har et gyldig VISA-kort.

Dette med engelske bokstaver: Dette gjelder uansett dersom du kjøper noe på nettet i utlandet. Det er stort sett ingen som godtar at du heter f.eks. Øystein, men Oeystein blir godkjent, selv om om det står Øystein på VISA-kortet. Derfor skal en tolke dette til at en må skrive:

Ø: OE
Å: AE

...og alt går bra.

Når det gjelder sjekker: Enig med Eivind at en må unngå dette. Hovedårsaken er selvfølgelig at det ikke nødvendigvis er dekning for sjekken, og i mellomtiden går tiden...

Ang. gebyr: DnB Nor, og alle småbanker som bruker de som valutabank tar 120 kroner for utløsing av en sjekk. Egentlig er dette rimelig i forhold til jobben de gjør, og at vanlig utenlandsoverføring jo koster rundt 100 kroner. Andre gebyrer gjelder for andre banker, men jeg har ikke hørt om noen som betaler 350 kroner for dette. (Prove me wrong!)

Og til slutt: Det går an å bruke www.moneybookers.com. Disse har veldig lave gebyrer ved mottak av penger.




Ivan
Collapse


 
Eivind Lilleskjaeret
Eivind Lilleskjaeret  Identity Verified
Local time: 10:27
English to Norwegian
+ ...
Mulig PayPal har skjerpet seg... Mar 4, 2004

men Ivan:

Ivan Eikås Skjøstad skrev:
Dette med engelske bokstaver: Dette gjelder uansett dersom du kjøper noe på nettet i utlandet. Det er stort sett ingen som godtar at du heter f.eks. Øystein, men Oeystein blir godkjent, selv om om det står Øystein på VISA-kortet. Derfor skal en tolke dette til at en må skrive:

Ø: OE
Å: AE

...og alt går bra.


Nå er det ikke slik at jeg ikke tenkte på å erstatte æ med ae. Den gang var det imidlertid slik at mens Paypal ikke godtok min æ, godtok ikke rutinen som skulle verifisere min Visa-konto at navnet mitt ikke var stavet korrekt, dvs. med æ. Hvis dette er fikset, fint.


Når det gjelder sjekker: Enig med Eivind at en må unngå dette. Hovedårsaken er selvfølgelig at det ikke nødvendigvis er dekning for sjekken, og i mellomtiden går tiden...


Nei, hovedårsaken ER gebyret. Når man inngår en avtale om å utføre en tjeneste med etterskuddsbetaling, kan man aldri vite helt sikkert at oppdragsgiver vil vise seg i stand/villig til å betale. Dette gjelder ikke spesielt for sjekker.


Ang. gebyr: DnB Nor, og alle småbanker som bruker de som valutabank tar 120 kroner for utløsing av en sjekk.


Mulig det. Jeg bruker DnB, men har nektet å motta sjekker i over et år. Da jeg fortsatt var dum nok til det, tok DnB 350 kr for å løse inn en utenlandsk sjekk.

Hilsen Eivind


 
Ivan Eikås Skjøstad
Ivan Eikås Skjøstad  Identity Verified
Norway
Local time: 10:27
Member (2002)
English to Norwegian
+ ...
DnB Mar 4, 2004



Mulig det. Jeg bruker DnB, men har nektet å motta sjekker i over et år. Da jeg fortsatt var dum nok til det, tok DnB 350 kr for å løse inn en utenlandsk sjekk.



Jeg har sjekket prislistene, og det ser ut som om DnB er rå på pris for disse tjenestene. Kan være at jeg slipper billigere unna siden jeg bruker en lokalbank. Kanskje smart å styre unna DnB?

Konklusjonen er nok den samme uansett: Unngå betaling via sjekk.


 
Sigbjørn Hovda
Sigbjørn Hovda
Norway
Local time: 10:27
English to Norwegian
+ ...
TOPIC STARTER
Takk skal here ha! Mar 4, 2004

Siden Paypal tilsynelatende bare tar prosenter, mens bankene har et fast gebyr så kan det virke som om små oppdrag gjerne bør betales gjennom Paypal, mens dem fra et par tusen kroner og opp bør betales gjennom bankoverføring. Takk skal here da!

Sigbjørn


 
cruse
cruse  Identity Verified
Local time: 10:27
English to Norwegian
+ ...
paypal enda en gang. Mar 17, 2004

PayPal

Jeg plundret lenge med å melde meg på og finne riktige koder etc, og da jeg omsider fikk alle koder,e, påmeldingsnr. etc og skulle bruke PayPal så var abonnementet utgått og jeg fikk utallige påminnelser om å fornye abonn. og det viste seg å være en spam med virus som jeg stadig måtte slette. Jeg har altså fremdeles problemer med å bruke PayPal. Har alt gått knirkefritt for dere? Nå er jeg blitt "gun-shy".


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


PayPal eller bankoverføring






Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »
Anycount & Translation Office 3000
Translation Office 3000

Translation Office 3000 is an advanced accounting tool for freelance translators and small agencies. TO3000 easily and seamlessly integrates with the business life of professional freelance translators.

More info »