Mobile menu

PayPal eller bankoverf√łring
Thread poster: Sigbj√łrn Hovda

Sigbj√łrn Hovda
Norway
Local time: 00:20
English to Norwegian
+ ...
Mar 3, 2004

Heisann,

Hva er den beste m√•ten for oss nordmenn √• ta betalt av utenlandske oppdragsgivere? PayPal tar jo noen prosenter i kommisjon av de pengene vi mottar, mens de norske bankene skal vel ogs√• ha sitt n√•r penger kommer utenlandsfra. Vil svaret her komme an p√• hvor mye penger det dreier seg om? Hva pleier dere √• gj√łre?

På forhånd takk!

Mvh
Sigbj√łrn

Direct link Reply with quote

Eivind Lilleskjaeret  Identity Verified
Member (2004)
English to Norwegian
+ ...
Jeg bruker bankoverf√łring Mar 4, 2004

... av flere grunner, hvorav den avgj√łrende vel er at PayPal ikke godtok registrering av kunder som har navn med f.eks. bokstaven √¶ i seg. Siden ditt navn inneholder en √ł, burde du f√łrst pr√łve om du i det hele tatt f√•r lov til √• registrere deg som kunde hos PayPal. Mitt fors√łk fant sted for et par √•r siden, jeg skrev til PayPal og spurte hva n√• dette var, og fikk til svar at de ikke hadde planer om √• la mennesker med rare bokstaver i navnet sitt registrere seg (feilen skjer n√•r man skal oppgi navnet ens Visa-kort er registrert p√•). Det er mulig dette er rettet opp n√•. Imidlertid er det mitt inntrykk at gebyrene for internasjonal bankoverf√łring har sunket de siste par √•rene, og jeg foretrekker √• ha pengene i en bank, omfattet av Statens garantiordning, enn p√• kontoen til et utenlandsk firma som ikke engang er en bank. N√•r det er sagt, har jeg h√łrt mange skryte av PayPal. Men det er alts√• ikke mitt √¶rend her. Mitt budskap er: Bankoverf√łring er helt OK, men du m√• for all del ikke godta at kunden sender sjekk! Utenlandske sjekker koster skjorta √• heve. Vi snakker om gebyrer p√• kr 350,-.

Hilsen Eivind

Ivan Eik√•s Skj√łstad  Identity Verified
Norway
Member (2002)
English to Norwegian
+ ...
Kommentar Mar 4, 2004

Når det gjelder Paypal:

Når en registrerer seg er det bare å passe på å bruke engelske bokstaver, f.eks:

Ivan Eikaes Skjoestad

Paypal sender belaster kontoen din med 3 USD eller noe slikt, og dermed har du et tall fra kontoutskriften som du skal skrive inn hos Paypal. Dermed vet de at du har en konto der, samt at du har et gyldig VISA-kort.

Dette med engelske bokstaver: Dette gjelder uansett dersom du kj√łper noe p√• nettet i utlandet. Det er stort sett ingen som godtar at du heter f.eks. √ėystein, men Oeystein blir godkjent, selv om om det st√•r √ėystein p√• VISA-kortet. Derfor skal en tolke dette til at en m√• skrive:

√ė: OE
√Ö: AE

...og alt går bra.

N√•r det gjelder sjekker: Enig med Eivind at en m√• unng√• dette. Hoved√•rsaken er selvf√łlgelig at det ikke n√łdvendigvis er dekning for sjekken, og i mellomtiden g√•r tiden...

Ang. gebyr: DnB Nor, og alle sm√•banker som bruker de som valutabank tar 120 kroner for utl√łsing av en sjekk. Egentlig er dette rimelig i forhold til jobben de gj√łr, og at vanlig utenlandsoverf√łring jo koster rundt 100 kroner. Andre gebyrer gjelder for andre banker, men jeg har ikke h√łrt om noen som betaler 350 kroner for dette. (Prove me wrong!)

Og til slutt: Det går an å bruke www.moneybookers.com. Disse har veldig lave gebyrer ved mottak av penger.

Ivan

Eivind Lilleskjaeret  Identity Verified
Member (2004)
English to Norwegian
+ ...
Mulig PayPal har skjerpet seg... Mar 4, 2004

men Ivan:

Ivan Eik√•s Skj√łstad skrev:
Dette med engelske bokstaver: Dette gjelder uansett dersom du kj√łper noe p√• nettet i utlandet. Det er stort sett ingen som godtar at du heter f.eks. √ėystein, men Oeystein blir godkjent, selv om om det st√•r √ėystein p√• VISA-kortet. Derfor skal en tolke dette til at en m√• skrive:

√ė: OE
√Ö: AE

...og alt går bra.

Nå er det ikke slik at jeg ikke tenkte på å erstatte æ med ae. Den gang var det imidlertid slik at mens Paypal ikke godtok min æ, godtok ikke rutinen som skulle verifisere min Visa-konto at navnet mitt ikke var stavet korrekt, dvs. med æ. Hvis dette er fikset, fint.

N√•r det gjelder sjekker: Enig med Eivind at en m√• unng√• dette. Hoved√•rsaken er selvf√łlgelig at det ikke n√łdvendigvis er dekning for sjekken, og i mellomtiden g√•r tiden...

Nei, hoved√•rsaken ER gebyret. N√•r man inng√•r en avtale om √• utf√łre en tjeneste med etterskuddsbetaling, kan man aldri vite helt sikkert at oppdragsgiver vil vise seg i stand/villig til √• betale. Dette gjelder ikke spesielt for sjekker.

Ang. gebyr: DnB Nor, og alle sm√•banker som bruker de som valutabank tar 120 kroner for utl√łsing av en sjekk.

Mulig det. Jeg bruker DnB, men har nektet √• motta sjekker i over et √•r. Da jeg fortsatt var dum nok til det, tok DnB 350 kr for √• l√łse inn en utenlandsk sjekk.

Hilsen Eivind

Ivan Eik√•s Skj√łstad  Identity Verified
Norway
Member (2002)
English to Norwegian
+ ...
DnB Mar 4, 2004

Mulig det. Jeg bruker DnB, men har nektet √• motta sjekker i over et √•r. Da jeg fortsatt var dum nok til det, tok DnB 350 kr for √• l√łse inn en utenlandsk sjekk.

Jeg har sjekket prislistene, og det ser ut som om DnB er rå på pris for disse tjenestene. Kan være at jeg slipper billigere unna siden jeg bruker en lokalbank. Kanskje smart å styre unna DnB?

Konklusjonen er nok den samme uansett: Unngå betaling via sjekk.

Sigbj√łrn Hovda
Norway
English to Norwegian
+ ...
TOPIC STARTER
Takk skal here ha! Mar 4, 2004

Siden Paypal tilsynelatende bare tar prosenter, mens bankene har et fast gebyr s√• kan det virke som om sm√• oppdrag gjerne b√łr betales gjennom Paypal, mens dem fra et par tusen kroner og opp b√łr betales gjennom bankoverf√łring. Takk skal here da!

Sigbj√łrn

cruse  Identity Verified
English to Norwegian
+ ...
paypal enda en gang. Mar 17, 2004

PayPal

Jeg plundret lenge med å melde meg på og finne riktige koder etc, og da jeg omsider fikk alle koder,e, påmeldingsnr. etc og skulle bruke PayPal så var abonnementet utgått og jeg fikk utallige påminnelser om å fornye abonn. og det viste seg å være en spam med virus som jeg stadig måtte slette. Jeg har altså fremdeles problemer med å bruke PayPal. Har alt gått knirkefritt for dere? Nå er jeg blitt "gun-shy".

There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »

PayPal eller bankoverf√łring

Advanced search

SDL Trados Studio 2017 Freelance
The leading translation software used by over 250,000 translators.

SDL Trados Studio 2017 helps translators increase translation productivity whilst ensuring quality. Combining translation memory, terminology management and machine translation in one simple and easy-to-use environment.

More info »
Across v6.3
Translation Toolkit and Sales Potential under One Roof

Apart from features that enable you to translate more efficiently, the new Across Translator Edition v6.3 comprises your crossMarket membership. The new online network for Across users assists you in exploring new sales potential and generating revenue.

More info »

All of ProZ.com
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs