Mobile menu

Streng regnskapsf√łrer?
Thread poster: Elisabeth Bull

Elisabeth Bull  Identity Verified
Local time: 21:49
English to Norwegian
+ ...
Apr 1, 2004

Heisann,
Jeg har nettopp v√¶rt gjennom en momsdiskusjon med regnskapsf√łreren min. Hun mener at jeg ikke har krav p√• fullt fratrekk for moms p√• telefonutgifter, selv om jeg i denne jobben er totalt avhengig av tlf. pluss internettforbindelse. I utgangspunktet ville hun bare gi fratrekk for 1/3 av momsen (tlf+adsl+mobil), etter krangling gikk hun med p√• 2/3. Er det flere som har erfart det samme, eller er min regnskapsf√łrer spesielt "nidkj√¶r"?
Og: Er det vanlig/n√łdvendig √• bruke regnskapsf√łrer? Det koster mye n√• som momsingen ogs√• har blitt med. I fjor betalte jeg ca. 8000. Noen h√łyere?

Elisabeth

[Edited at 2004-04-01 10:58]

Direct link Reply with quote

Pieter_H  Identity Verified
Norway
Norwegian to Dutch
+ ...
Moms, eller privat bruk? Apr 1, 2004

Hei Elisabeth,

Her i g√•rden har jeg vel noenlunde samme diskusjon. Men jeg g√•r ut fra at du bruker telefon til b√•de jobben og privat og at det da er et sp√łrms√•l om MOMS-fradrag for den delen av tele-regningen som gjelder jobben.
Det burde v√¶re en kurant sak, men det er til syven og sist skattefuten som bestemmer hva som kan godtas, og ikke regnskapsf√łreren.

Og - hvis du har kontor i hjemmet ditt: Husk at du kan trekke fra på selvangivelsen det det koster å ha kontor hjemme inklusive "fellesareal" (EL, oppvarming, o.s.v.)

Kostnader til regnskapsf√łrer? Min koster nok betraktelig mer enn du betaler, men det er kanskje fordi jeg er gift med henne...

[Edited at 2004-04-01 12:10]

Ivan Eik√•s Skj√łstad  Identity Verified
Norway
Member (2002)
English to Norwegian
+ ...
Kan kanskje f√łre selv? Apr 1, 2004

Jeg f√łrer regnskapet selv siden jeg ikke har et AS med de krav dette stiller, og trekker fra i henhold til vanlig praksis. Alle utgifter du har (ADSL+mobil+deler av privattelefonugiftene) skal trekkes slik jeg ser det. Jeg synes en 50/50 av privattelefonen er kurant, og blir nok godkjent av ligningskontoret. Du kan jo ringe dem og sp√łrre, og deretter legge dette fram for regnskapsf√łreren din.

Det er jo ogs√• mulig √• skifte regnskapsf√łrer. Det er jo han/hun som jobber for deg, og er du heldig f√•r du en avtale der du betaler en sum + en fast pris per bilag? Ikke vet jeg, jeg sitter hjemme og "knoter" med dette selv p√• tredje √•ret. Det har stort sett g√•tt greit, selv om jeg sikkert har tapt noen kroner p√• √• ikke √• ha f√•tt hjelp av de som virkelig kan dette. P√• den andre siden har jeg jo ogs√• full kontroll selv, og slipper gebyr til regnskapsf√łreren. Datax er programmet jeg bruker. Det er til salgs p√• www.mamut.no

Tor G Jensen
English to Norwegian
+ ...
Bruk ISDN-telefon Apr 1, 2004

Ha to (eller flere) ISDN-telefoner. Still inn telefonsystemet slik at telefonen(e) for privatbruk identifiserer seg med det ene MSN-nummeret og jobbtelefonen med det andre MSN-nummeret. At dette er innstilt riktig kan lett sjekkes ved √• ringe fra den ene telefonen til den andre og se hvilket nummer som kommer opp i vinduet p√• telefonen som mottar samtalen. Dette fungerer ogs√• med tr√•dl√łse telefoner med felles basestasjon s√•fremt basestasjonen er avansert nok (slik som Siemens Gigaset basestasjon for veggmontasje).

Da kan du trekke fra alle samtaleutgifter som blir fakturert p√• nummeret som tilsvarer jobb-telefonen, samt alle faste utgifter for ISDN-abonnementet (og ogs√• ADSL-abonnementet). Begrunnelsen for at alle fastutgifter kan trekkes fra, er at abonnementet er n√łdvendig for i det hele tatt √• ha en jobbtelelefon. Telefonregningen - ihvertfall fra Telenor - viser hvilket av de to MSN-nummerne det er ringt fra.

MEN, dersom det henger en telefaks p√• det ene MSN-nummeret, og du √łnsker √• ha en helt fri privattelefonlinje, har du to alternativer:

1. Bruk telefaksnummeret som jobbnummer. Da må du ha en telefaks med automatisk deteksjon av faks eller tale (faks-svitsj) for å unngå at den "tar telefonen".

2. Abonner på et ekstra MSN-nummer (ny fradragsberettiget utgift), for bruk med faksen. Da får faksen et tredje og eget telefonnummer, selv om systemet bare tillater to samtidige samtaler.

English to Norwegian
+ ...
TOPIC STARTER
Vurdere regnskapsprogram Apr 1, 2004

Takk for alle svar!
N√•r det gjelder telefonbruk, handler det stort sett om utgifter til Internett og denslags, samtaleutgiftene blir veldig sm√• i den sammenhengen. Derfor tror jeg ikke jeg bryr meg om √• konfigurere ett nummer for jobb og ett for privat. Selv om forslaget var lurt, Tor. Det jeg skal vurdere er √• skifte regnskapsf√łrer til en som har flere tips og er mer samarbeidsvillig. Jeg forventer ikke hjelp til skattesnyteri eller noe s√•nt, men det forarger meg virkelig at det skal v√¶re s√• vanskelig √• sope sammen like mye i fradrag som det en vanlig l√łnnsmottaker f√•r i minstefradrag. Jeg har spurt om muligheten for √• trekke fra kontorutgifter, men f√•r bare usikre tjaa til svar.
N√•r det gjelder regnskapsprogram har jeg sett p√• det en gang, men jeg fikk litt spader av hele systemet og trodde kanskje at dette var et fag man trengte mer enn bare et regnskapsprogram for √• f√• til? Jeg skal imidlertid vurdere det p√• nytt n√•, det ser kanskje mindre "fremmed" ut etter n√• som jeg har blitt regnskapsf√łrt i noen √•r.
G√•r det kanskje an √• sette bort regnskapet og ta momsingen selv, eller er det ene mer komplisert enn det andre? Finnes det kanskje en "regnskap for dummies" eller "momsing for dummies" √• f√• kj√łpe? Jeg skal sjekke selv, men takker selvf√łlgelig for gode tips

Elisabeth

Tor G Jensen
English to Norwegian
+ ...
Merverdiavgift ikke så vanskelig Apr 1, 2004

Dette passer for en selvstendig næringsdrivende:
Ved omsetning under 1 million eks MVA kan det s√łkes om √• betale MVA √©n gang i √•ret (i februar). MVA-regnskapet er en direkte konsekvens av firmaregnskapet: MVA-summen som skal innbetales er MVA p√• all MVA-pliktig inntekt minus MVA som er betalt i forbindelse med fradragsberettiget innkj√łp av varer og tjenester. I ‚ÄĚAlminnelig omsetningsoppgave, merverdiavgift‚ÄĚ skal oppgis (litt forenklet):

1. samlet MVA-pliktig og ikke-MVA-pliktig salg (angitt uten MVA)
2. samlet MVA-pliktig salg (næringsoppgaven post 3000, angitt uten MVA)
3. samlet ikke-MVA-pliktig salg (næringsoppgaven post 3100, for eksempel salg til utlandet)
4. samlet MVA som er fakturert (MVA av post 3000)
5. samlet MVA betalt for varer og tjenester (MVA av alle fradragsberettigete innkj√łp oppf√łrt i n√¶ringsoppgaven)
6. differansen mellom 4 og 5 er den MVA som skal innbetales til fylkesskattekontoret (alt annet er til informasjon ‚Äď for noen)
Dette er spesielt enkelt n√•r man betaler MVA bare √©n gang i √•ret, etter at n√¶ringsoppgaven er sluttf√łrt! Sett mottatt MVA p√• h√łyrentekonto eller i obligasjonsfond i mellomtiden.

Per Bergvall  Identity Verified
Norway
Member (2002)
English to Norwegian
+ ...
Bytt regnskapsf√łrer! Aug 10, 2004

Hei Elisabeth -
jeg er ikke s√• ofte p√• disse kanter, og derfor har det g√•tt litt tid. Regnskapsf√łreren din har nok if√łrt seg revisorhatten i dette tilfellet, da det ikke er regnskapsf√łrerens oppgave √• vurdere om utgiften er berettiget - bare om den er faktisk, og f√łrt p√• riktig konto, for √• si det litt forenklet.
Alle som har hjemmekontor vil oppleve at grensene mellom privatkostnader og firmautgifter blir veldig utydelige etter hvert. N√•r vi her hjemme spiser middag, sitter vi for eksempel ikke rundt spisebordet - men konferansebordet. Lysp√¶rene p√• hjemmekontoret ser ut til √• ha en tiendedel av levetiden til de andre lysp√¶rene i huset. Selv toalettpapirforbruket synes hovedsakelig motivert av arbeidet som utf√łres.
Dere har begge gode poenger med hensyn til telefonen. Min regnskapsf√łrer godtar uten videre fullt fradrag for fasttelefon, s√•fremt jeg holder mobiltelefonen p√• privatsiden.
Prisen hennes er et godt poeng. Da jeg brukte Visma Services, var den årlige kostnaden 20 kNOK eller så - men de gjorde hele jobben, og fikk bilag (fakturaer i en pose, utgiftsbilag i en annen) to ganger i året. Jeg har byttet til André regnskap, fodi jeg ble lei av å bli skyflet fra trainee til trainee hos Visma. Nå har jeg personlig konsulent, og glimrende service; en medspiller (ikke motspiller) i kampen mellom meg og skattefuten. Prisen er den samme...
Hvis du gj√łr regnskapet selv, vil du i pjaksis f√• bokettersyn hvert √•r. Hvis en autorisert regnskapsf√łrer gj√łr regnskapet ditt, f√•r du (statistisk sett) aldri bokettersyn. Valget er enkelt.
Vi har PowWow til helgen - har du noe morsommere √• gj√łre?
Mvh Per Morten

English to Norwegian
+ ...
TOPIC STARTER
Takk for gode råd! Aug 13, 2004

[quote]Per Bergvall wrote:

Hei Elisabeth -
jeg er ikke s√• ofte p√• disse kanter, og derfor har det g√•tt litt tid. Regnskapsf√łreren din har nok if√łrt seg revisorhatten i dette tilfellet, da det ikke er regnskapsf√łrerens oppgave √• vurdere om utgiften er berettiget - bare om den er faktisk, og f√łrt p√• riktig konto, for √• si det litt forenklet.

-> Takk for det, Per, det var i grunnen s√•nn jeg trodde det var, fint at du kunne bekrefte det. Og takk ogs√• for andre fradragstips. Jeg har pr√łvd √• pumpe henne for denslags ogs√•, men da ser hun litt s√•nn "pr√łv-deg-ikke-her"-ut, og det liker jeg ikke. Jeg liker i det hele tatt ikke √• bli mistenkeliggjort bare fordi jeg pr√łver √• oppn√• fradrag i n√¶rheten av det minstefradraget alle vanlige l√łnnsmottakere f√•r, s√• det er kanskje p√• tide √• se seg om etter en annen regnskapsf√łrer.
Stadige bokettersyn orker jeg ikke tanken på, så det blir nok til at jeg fortsetter med profesjonell hjelp.

Vi har PowWow til helgen - har du noe morsommere √• gj√łre?

-> Kunne forsåvidt godt tenkt meg det, men det klaffet ikke denne gangen heller. Dere får ha det riktig hyggelig!

Elisabeth

Eivind Lilleskjaeret  Identity Verified
Member (2004)
English to Norwegian
+ ...
√Örlig bokettersyn h√łres mye ut Aug 13, 2004

Per Bergvall wrote:

...
Hvis du gj√łr regnskapet selv, vil du i pjaksis f√• bokettersyn hvert √•r. Hvis en autorisert regnskapsf√łrer gj√łr regnskapet ditt, f√•r du (statistisk sett) aldri bokettersyn. Valget er enkelt.
...

Dette gj√łr meg nysgjerrig. Bokettersyn er det jo ingen som √łnsker seg -- og jeg sa opp regnskapsf√łreren i fjor og skrev i √•r min f√łrste selvangivelse p√• noen √•r. Er det av egen erfaring du sier dette, Per Morten? For jeg har aldri h√łrt andre oversettere si at bokettersyn er vanlig - og de f√¶rreste av dem har regnskapsf√łrer. Det er vel ikke noe regnskapsf√łreren din har lurt deg til √• tro?

Lykke til meg powwow, selv drar jeg p√• hytteferie p√• S√łrlandet en ukes tid

Hilsen Eivind

Camilla Larsen
Norway
German to Norwegian
+ ...
Anbefaler regnskapsf√łrer i Trondheim Aug 15, 2004

Hei Elisabeth!

Tenkte jeg skulle anbefale deg en regnskapsf√łrer her i Trondheim: Trondheim Regnskapskontor som holder til p√• Lade. Tlf. 73827710, http://www.trk.st.no. Jeg bruker dem p√• andre √•ret n√•, og er veldig forn√łyd. God service og hyggelige mennesker - og alltid tilgjengelige til √• svare p√• sp√łrsm√•l. Til gjengeld betaler jeg nok nesten det dobbelte av deg - men kvalitet koster (p√• samme m√•te som det gj√łr det i oversetterbransjen);o).

Selv om vi oversettere som regel har et enkelt og greit regnskap det absolutt er mulig √• f√łre selv, s√• vil du med en profesjonell regnskapsf√łrer spare deg for verdifull tid du kan bruke p√• det som er den virkelige jobben din! S√• akkurat som vi synes oversettelser b√łr overlates til profesjonelle - s√• er det smart √• gj√łre det samme med regnskapet. I det lange l√łp sparer det deg sikkert b√•de for tid og penger - og en masse frustrasjon ;o)

Hilsen Camilla

There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »

Streng regnskapsf√łrer?

Advanced search

TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »
Déjà Vu X3
Try it, Love it

Find out why Déjà Vu is today the most flexible, customizable and user-friendly tool on the market. See the brand new features in action: *Completely redesigned user interface *Live Preview *Inline spell checking *Inline

More info »

All of ProZ.com
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs