https://www.proz.com/forum/norwegian/4075-mva_p%E5_tjenestermed_utenlandske_oppdragsgivere.html

MVA på tjenester...med utenlandske oppdragsgivere.
Thread poster: Ivan Eikås Skjøstad
Ivan Eikås Skjøstad
Ivan Eikås Skjøstad  Identity Verified
Norway
Local time: 06:57
Member (2002)
English to Norwegian
+ ...
Jul 22, 2002

Hei!



Jeg lurer på om dere mener at dere driver eksportsalg når dere fakturerer utenlandske oppdragsgivere? Da skal det vel ikke beregnes MVA?



Jeg er relativ fersk som fulltidsoversetter, men har hittil ikke beregnet MVA til utenlandske oppdragsgivere. Tar jeg helt feil? Får satse på at skatteetaten er enig med meg neste regnskapsår. Se kilde under.





varer og tjenester til utlandet

Svalbard og Jan Mayen regnes
... See more
Hei!



Jeg lurer på om dere mener at dere driver eksportsalg når dere fakturerer utenlandske oppdragsgivere? Da skal det vel ikke beregnes MVA?



Jeg er relativ fersk som fulltidsoversetter, men har hittil ikke beregnet MVA til utenlandske oppdragsgivere. Tar jeg helt feil? Får satse på at skatteetaten er enig med meg neste regnskapsår. Se kilde under.





varer og tjenester til utlandet

Svalbard og Jan Mayen regnes som utland i denne forbindelsen. Fritaket og hvilken legitimasjon som kreves for eksportsalg, er regulert i forskrifter. Varer må utekspederes gjennom tollvesenet. Fritaket gjelder ikke når varen overleveres her i landet, selv om betalingen skjer fra utlandet. Det er særregler for såkalt turistsalg. For omsetning av tjenester, er det i utgangspunktet avgjørende om tjenesten helt ut er til bruk i utlandet. Men dersom en tjeneste kan fjernleveres skal det ikke beregnes avgift når mottager av tjenesten er næringsdrivende hjemmehørende i utlandet, på Svalbard, Jan Mayen og tjenesten er til bruk der (se nærmere under avsnittet \"Innførsel\" vedrørende begrepet fjernlevering av tjenester).



Se også:http://www.skatteetaten.no/publikasjoner/brosjyrer/merverdiavgift/veiledning/#1290540









Collapse


 
Eivind Lilleskjaeret
Eivind Lilleskjaeret  Identity Verified
Local time: 06:57
English to Norwegian
+ ...
Ikke moms på tjenester levert til kunde i utlandet Jul 23, 2002

Hei,



Det fremgår vel også av sitatet fra Skatteetaten:

\"For omsetning av tjenester, er det i utgangspunktet avgjørende om tjenesten helt ut er til bruk i utlandet. Men dersom en tjeneste kan fjernleveres skal det ikke beregnes avgift når mottager av tjenesten er næringsdrivende hjemmehørende i utlandet [...] og tjenesten er til bruk der.\"

Dette med \"til bruk i utlandet\" er vel bare for å hindre at en kunde i Norge kjøper en tjeneste til bruk i
... See more
Hei,



Det fremgår vel også av sitatet fra Skatteetaten:

\"For omsetning av tjenester, er det i utgangspunktet avgjørende om tjenesten helt ut er til bruk i utlandet. Men dersom en tjeneste kan fjernleveres skal det ikke beregnes avgift når mottager av tjenesten er næringsdrivende hjemmehørende i utlandet [...] og tjenesten er til bruk der.\"

Dette med \"til bruk i utlandet\" er vel bare for å hindre at en kunde i Norge kjøper en tjeneste til bruk i Norge via en partner/datterselskap i utlandet.



Jeg betaler en masse penger til regnskapsføreren min, og håper folkene der har rett når de sier at jeg ikke skal momse utenlandske kunder...
Collapse


 
Ivan Eikås Skjøstad
Ivan Eikås Skjøstad  Identity Verified
Norway
Local time: 06:57
Member (2002)
English to Norwegian
+ ...
TOPIC STARTER
Takk for godt svar. Jul 23, 2002

Quote:


On 2002-07-23 09:58, fidotext wrote:

Hei,



Jeg betaler en masse penger til regnskapsføreren min, og håper folkene der har rett når de sier at jeg ikke skal momse utenlandske kunder...





Tusen takk for svaret. Burde kanskje selv skjønt dette utfra linken til skatteetten, men praksis er jo ofte langt fra teori...
... See more
Quote:


On 2002-07-23 09:58, fidotext wrote:

Hei,



Jeg betaler en masse penger til regnskapsføreren min, og håper folkene der har rett når de sier at jeg ikke skal momse utenlandske kunder...





Tusen takk for svaret. Burde kanskje selv skjønt dette utfra linken til skatteetten, men praksis er jo ofte langt fra teori...



Ivan ▲ Collapse


 
Per Bergvall
Per Bergvall  Identity Verified
Norway
Local time: 06:57
Member (2002)
English to Norwegian
+ ...

MODERATOR
Nullsats for moms Aug 5, 2002

Det er viktig å merke seg at momspliktig oversettelse (oversettelse som ikke er fritatt fra moms fordi den f.eks. er skjønnlitterær) IKKE blir momsfri når den faktureres og leveres til oppdragsgiver i utlandet - men den faktureres med nullsats for moms. Dette er viktig fordi oversettere med hovedsakelig utenlandske oppdragsgivere faktisk slipper å tenke på fordeling mellom momspliktig og momsfritt arbeid ved fradrag for inngående moms; man får fullt fradrag selv om brorparten av arbeidet... See more
Det er viktig å merke seg at momspliktig oversettelse (oversettelse som ikke er fritatt fra moms fordi den f.eks. er skjønnlitterær) IKKE blir momsfri når den faktureres og leveres til oppdragsgiver i utlandet - men den faktureres med nullsats for moms. Dette er viktig fordi oversettere med hovedsakelig utenlandske oppdragsgivere faktisk slipper å tenke på fordeling mellom momspliktig og momsfritt arbeid ved fradrag for inngående moms; man får fullt fradrag selv om brorparten av arbeidet er fakturert til utlandet og moms ikke er beregnet. Selv dyktige regnskapsførere (Visma Services, for eksempel) har problemer med å skjønne forskjellen på momsfitt og momspliktig med nullsats.Collapse


 
bardes
bardes
Danish to Norwegian
+ ...
Utanlandsk byrå, norsk produkt Jun 20, 2003

Kva med følgjande moms-scenario:

Ein amerikansk programvareprodusent (kanskje med dotterselskap i Noreg) får omsett program frå en>no via amerikansk-basert byrå. Omsetjar fakturerer byrået. Byrået fakturerer programprodusenten. Kan ikkje forstå at sjølve omsetjingstenesta då er til bruk her i landet, sjølv om produktet er det? Det er kanskje avgjerande om byrået fakturerer mor- eller dotterselskapet?

Forvirra helsing
Bård E.
... som svært gjerne
... See more
Kva med følgjande moms-scenario:

Ein amerikansk programvareprodusent (kanskje med dotterselskap i Noreg) får omsett program frå en>no via amerikansk-basert byrå. Omsetjar fakturerer byrået. Byrået fakturerer programprodusenten. Kan ikkje forstå at sjølve omsetjingstenesta då er til bruk her i landet, sjølv om produktet er det? Det er kanskje avgjerande om byrået fakturerer mor- eller dotterselskapet?

Forvirra helsing
Bård E.
... som svært gjerne vil sleppa moms-mas. Men i verste fall: kvar finn eg den beste praktiske rettleiinga??
Collapse


 
Ivan Eikås Skjøstad
Ivan Eikås Skjøstad  Identity Verified
Norway
Local time: 06:57
Member (2002)
English to Norwegian
+ ...
TOPIC STARTER
Eksport av tjenester er unntaket Jun 20, 2003

bardes wrote:

Ein amerikansk programvareprodusent (kanskje med dotterselskap i Noreg) får omsett program frå en>no via amerikansk-basert byrå. Omsetjar fakturerer byrået.


Siden myndighetene opererer med at eksport av tjenester er et av unntaket for fakturering med MVA, skulle eksemplet over være klart nok.

Siden oversetteren fakturerer et utenlandsk selskap (oversettelsesbyrået i USA) legges det ikke MVA på fakturaen.

Om du ønsker å "slippe" MVA avhenger av om du ønsker å fakturere norske oppdragsgivere, og det kan jo fort bli aktuelt. Samtidig er det jo alltid hyggelig å ha et momsregnskap der du får igjen momsen på f.eks laptopen du kjøpte for å bruke til oversetting.

Ivan

[Edited at 2003-06-20 13:37]

[Edited at 2003-06-20 13:38]


 
bardes
bardes
Danish to Norwegian
+ ...
Takk! Jun 20, 2003

Godt å høyra.

Men om eg skulle ta moms-steget --- skal eg fakturera med moms før eg er komen inn i momsregisteret? (Det er snakk om ein faktura som kanskje vil heva meg frå 0 på momskvoten til over momsgrensa på 30 000.)

D.s.


 
Ivan Eikås Skjøstad
Ivan Eikås Skjøstad  Identity Verified
Norway
Local time: 06:57
Member (2002)
English to Norwegian
+ ...
TOPIC STARTER
Sitat fra www.spor-oss.no Jun 24, 2003

"En næringsdrivende blir avgiftspliktig når omsetningen av avgiftspliktige varer og tjenester har oversteget 30 000 kroner i en tolv måneders periode. Du skal altså legge til MVA på den første fakturaen som overskrider grensen. Da må du ha ordnet med registrering på forhånd."

Regner med at dette ga deg svaret.


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


MVA på tjenester...med utenlandske oppdragsgivere.






Anycount & Translation Office 3000
Translation Office 3000

Translation Office 3000 is an advanced accounting tool for freelance translators and small agencies. TO3000 easily and seamlessly integrates with the business life of professional freelance translators.

More info »
CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »