znaczenia słów w języku potocznym i w języku prawnym (prawniczym)
Thread poster: Rafal Szubert
Rafal Szubert
Rafal Szubert  Identity Verified
Poland
Local time: 19:51
Polish to German
+ ...
Feb 14, 2009

Dzień dobry,
nie jestem wprawdzie prawnikiem, ale temat prawa jest dla mnie ważny. Ze względu na rodzaj wykonywanej przeze mnie pracy. Jestem tłumaczem m.in. tekstów z zakresu prawa i ekonomii. Jestem filologiem, językoznawcą (germanistą i niderlandystą). Specjalizuję się w dziedzinie, którą Jerzy Pieńkos określił jako juryslingwistyka.
W tej chwili zajmuję się tematem wzajemnych relacji pomiędzy językiem prawa a językiem ogólnonarodowym.
Interesują mnie
... See more
Dzień dobry,
nie jestem wprawdzie prawnikiem, ale temat prawa jest dla mnie ważny. Ze względu na rodzaj wykonywanej przeze mnie pracy. Jestem tłumaczem m.in. tekstów z zakresu prawa i ekonomii. Jestem filologiem, językoznawcą (germanistą i niderlandystą). Specjalizuję się w dziedzinie, którą Jerzy Pieńkos określił jako juryslingwistyka.
W tej chwili zajmuję się tematem wzajemnych relacji pomiędzy językiem prawa a językiem ogólnonarodowym.
Interesują mnie słowa (jako znaki), które występują zarówno w języku potocznym jak i w języku prawnym (lub prawniczym). Zajmuję się analizą różnic znaczeniowych tych słów (Begriff, Inhalt). Interesują mnie językowe znaczenia (potoczne i specjalistyczne) słów o tej samej formie i wzajemne relacje między nimi, tzn. między słowami należącymi do dwóch różnych odmian języka etnicznego (w badanym przeze mnie przypadku jest to język polski), tj. do języka potocznego i specjalistycznego (języka prawnego i prawniczego).
Przegląd takich słów rozpocząłem od listy słów/terminów zaproponowanych przez Bronisław Wróblewskiego w jego opracowaniu z 1948 roku pt.: "Język prawny i prawniczy". Są to m.in.:
(1) jest
(2) domniemywać/domniemanie
(3) przyczyna
(4) związek
(5) skutek
(6) rzecz
(7) przedmiot

Będę wdzięczny za wszelkie informacje i sugestie na powyższy temat.
Rafał