Mobile menu

Basis for leaving geopolitical terms in Spanish
Thread poster: Debora Lustgarten
Debora Lustgarten
Canada
Local time: 01:31
English to Spanish
+ ...
Sep 27, 2006

A customer complained that "Distrito Federal" or D.F. should never be translated. I disagree, since generally we translate geopolitical terms like province, municipality and such, but need a supporting rule or indication in a Style Guide or similar.
Any ideas?

Debora Lustgarten

Direct link Reply with quote

George Rabel  Identity Verified
Local time: 02:31
English to Spanish
+ ...
This is a good example Sep 27, 2006

If DC is translated into Spanish, why shouldn´t DF be translated into English?

DC Chamber of Commerce: Visiting Washington, DCPara obtener información en español sobre el Centro de Información para Visitantes del Distrito de Columbia, haga click aquí. ...
www.dcchamber.org/page.jsp?page=Visiting%20Washington,%20DC - 17k - Cached - Similar pages

Washington DC - Wikipedia, la enciclopedia libre - [ Translate this page ]Washington, DC es la ciudad capital de los Estados Unidos de América y constituye por sí misma el Distrito de Columbia (DC). ...
es.wikipedia.org/wiki/Washington,_DC - 41k - Cached - Similar pages

List by Legislation Page

Claudia Iglesias  Identity Verified
Chile
Local time: 03:31
Member (2002)
Spanish to French
+ ...
Not "never", a veces sí, a veces no Sep 27, 2006

Hola Debora

Yo diría que en "México, D.F." o en "Santiago, R.M." (Región metropolitana), esos nombres no se traducen, pero en las frases "México queda en el distrito federal del país" o "Santiago está en la región metropolitana de Chile" sí se traducen.
El problema es que no tengo los argumentos para demostrar que es así.

Ojalá alguien pueda ayudar más (y ojalá me dé la razón).

Edito porque me dí cuenta de qu había leído mal la afirmación del cliente de Debora.

Claudia

[Editado a las 2006-09-27 20:32]

Henry Hinds  Identity Verified
United States
Local time: 00:31
English to Spanish
+ ...
Context Sep 27, 2006

I will translate or not translate depending on the context. If it is in a text, "Distrito Federal" will become "Federal District", but in an address (almost never written out) it would remain as is. I always keep "D.F." the same.

Now I don't know what other examples you might have, but for me it is always a question of context.

And of course there is no translation used for the names of any cities or states in Mexico, but in a text you would say "State of...", "Municipality of...", etc.

That's no style manual (if any exists but I doubt it), that's merely my own practice.

Y sí, Claudia, te doy la razón...

[Editado a las 2006-09-27 18:09]

Juan Jacob  Identity Verified
Mexico
French to Spanish
+ ...
Interesante. Sep 27, 2006

Y de acuerdo con Claudia, y también sin bases "oficiales".
Es un caso difícil... hace poco se preguntó acá cuál es el nombre oficial de la capital de México, y todos nos pusimos a pensar, incluso yo, después de vivir acá 32 años. Finalmente, el nombre oficial de la capital de México es "Distrito Federal", ni siquiera "México, Distrito Federal" ni, claro, "Ciudad de México", aunque éstos se usen mucho.
Por corazonada, no se traduce.
Suerte.

GoodWords  Identity Verified
Mexico
Spanish to English
+ ...
What Henry said, + 1 Sep 27, 2006

In addition, there are some texts and contexts when you can tell that the author is using DF as a synonym for Mexico City (the equivalence/non-equivalence of these two terms is quite complex); in the cases where I'm quite sure of the author's intent, I have no problem putting "Mexico City" in the English version.

Debora Lustgarten
Canada
Local time: 01:31
English to Spanish
+ ...
TOPIC STARTER
¡Gracias por su ayuda y opiniones! Sep 28, 2006

Analicé todas sus opiniones y quedo de acuerdo en que se debería traducir en la mayoría de los casos, salvo cuando forma parte de una dirección postal, como las que aparecen en membretes de correspondencia...
También me parece muy interesante la situación de México respecto al nombre de la ciudad capital.
De nuevo, gracias.
Debora L.

To report site rules violations or get help, contact a site moderator:

You can also contact site staff by submitting a support request »

Basis for leaving geopolitical terms in Spanish

Advanced search

SDL MultiTerm 2017
Guarantee a unified, consistent and high-quality translation with terminology software by the industry leaders.

SDL MultiTerm 2017 allows translators to create one central location to store and manage multilingual terminology, and with SDL MultiTerm Extract 2017 you can automatically create term lists from your existing documentation to save time.

More info »
SDL Trados Studio 2017 Freelance
The leading translation software used by over 250,000 translators.

SDL Trados Studio 2017 helps translators increase translation productivity whilst ensuring quality. Combining translation memory, terminology management and machine translation in one simple and easy-to-use environment.

More info »

All of ProZ.com
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs