Egen bokföring eller revisor?
Thread poster: Oliver Dirs
Oliver Dirs
Oliver Dirs  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 09:14
Swedish to English
+ ...
May 6, 2008

Hej. Jag tänker börja frilansa efter sommaren. Behöver jag ha hjälp av en revisor? Jag har tittat lite gran genom Proz och i svenska forumet, och det verkar att många uppskattar hjälpen från sin revisor. Samtidigt är det många som ställa redovisningsfrågor, som gör mig att anta att de ta hand själv om bokföringen och redovisningen. Hur gör de flesta frilansare i Sverige?

Mvh,
Oliver


 
Cecilia Falk
Cecilia Falk  Identity Verified
Local time: 10:14
English to Swedish
Revisor - bokförare May 6, 2008

Hej Oliver!
När jag startade enskild firma 1995 skötte jag bokföringen själv, men tog ganska snabbt kontakt med en revisor för att hjälpa mig att strukturera företaget långsiktigt och göra deklarationen. Efter ett par år anlitade jag en bokförare, mest för att jag aldrig hann med bokföringen utan blev sittande med den varje år mellan jul och nyår.
Jag tyckte att det var bra att göra bokföringen själv i början eftersom det gav mig en bra överblick (det är inte sä
... See more
Hej Oliver!
När jag startade enskild firma 1995 skötte jag bokföringen själv, men tog ganska snabbt kontakt med en revisor för att hjälpa mig att strukturera företaget långsiktigt och göra deklarationen. Efter ett par år anlitade jag en bokförare, mest för att jag aldrig hann med bokföringen utan blev sittande med den varje år mellan jul och nyår.
Jag tyckte att det var bra att göra bokföringen själv i början eftersom det gav mig en bra överblick (det är inte särskilt svårt och ganska kul).
Nu tycker jag att det är mycket skönt att ha både revisor och bokförare och eftersom jag numera har AB måste jag dessutom ha revisor (det behöver man ju inte när man har enskild firma). Jag skulle faktiskt vara tvungen att lägga ned mitt företag om jag inte hade dem!
Lycka till!
Cecilia
Collapse


 
Oliver Dirs
Oliver Dirs  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 09:14
Swedish to English
+ ...
TOPIC STARTER
Halvvägslösning? May 14, 2008

Tack för svaret Cecilia. Just nu funderar jag på en halvvägslösning, där jag använder nåt bokföringsprogram själv, och kanske be en bokförare kolla min bokföring varje kvartal och hjälpa mig med skattedeklarationen. Jag håller med att det vore bra och försöka göra själv i början för att få bra överblick. /Oliver

[Edited at 2008-05-14 14:47]


 


To report site rules violations or get help, contact a site moderator:

Moderator(s) of this forum
Anna Herbst[Call to this topic]

You can also contact site staff by submitting a support request »

Egen bokföring eller revisor?







Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »
Anycount & Translation Office 3000
Translation Office 3000

Translation Office 3000 is an advanced accounting tool for freelance translators and small agencies. TO3000 easily and seamlessly integrates with the business life of professional freelance translators.

More info »