Vilka försäkringar bör man ha?
Thread poster: Marie von Heijne
Marie von Heijne
Marie von Heijne  Identity Verified
Sweden
Local time: 01:10
English to Swedish
Dec 1, 2008

Jag funderar lite över det här med försäkringar när man arbetar som översättare. Att ha någon form av pensionsförsäkring eller pensionssparande känns ganska givet, sjukförsäkring likaså. Men hur är det med ansvarsförsäkring, bör man ha det också? Det skulle vara intressant att höra hur ni andra tänker här.

Hälsningar
Marie


 
Mats Wiman
Mats Wiman  Identity Verified
Sweden
Local time: 01:10
Member (2000)
German to Swedish
+ ...
In memoriam
Ingen ansvarsförsäkring! Dec 1, 2008

Jag har flera gånger yttrat mig i den här frågan och aldrig fått seriös opposition.

Om jag överätter fel i en kärnkraftsdriftsanvisning och verket flyger i luften får jag säkert inte hela arvodet men ansvaret, strikt juridiskt ligger hos den som driver kärnkraftverket eller den som har ansvaret för instruktionen, vilket i nämnda fall borde vara ägaren till/den som driver verket.

Det översättare ansvarar för att är att alltid göra sitt bästa. Kontroll
... See more
Jag har flera gånger yttrat mig i den här frågan och aldrig fått seriös opposition.

Om jag överätter fel i en kärnkraftsdriftsanvisning och verket flyger i luften får jag säkert inte hela arvodet men ansvaret, strikt juridiskt ligger hos den som driver kärnkraftverket eller den som har ansvaret för instruktionen, vilket i nämnda fall borde vara ägaren till/den som driver verket.

Det översättare ansvarar för att är att alltid göra sitt bästa. Kontrollen av korrektheten måste ligga hos den som använder instruktionen/bruksanvisningen. I allvarliga sammanhang är deta naturligtvis en extra kostnad för användaren eller byrån men korrekturläsning av en översättning måste ju utföras av någon annan än översättaren OCH som dessutom är sakkunnig när det gäller själva sakinnehållet. (i exmplet t.ex. en kärnkraftsinspektör).