Räknas Cambridge ESOL CPE som en relevant "certifiering" av ProZ?
Thread poster: Fredrik Nowacki
Fredrik Nowacki
Fredrik Nowacki  Identity Verified
Sweden
Local time: 06:02
English to Swedish
+ ...
Jan 8, 2009

Hej!

Är det någon som vet ifall en Cambridge ESOL Certification of Proficiency in English (CPE) räknas som certifiering av ProZ (i språkparen engelska-svenska och vice versa)? Med räknas menar jag alltså om CPE kan anges som Cambridge ESOL (det senare finns som valbart alternativ i ProZ lista över kända certifikat). Jag blir nämligen lite konfys eftersom jag måste ange vilka språkpar som min certifiering gäller.

När jag tog min CPE för flera år sedan vil
... See more
Hej!

Är det någon som vet ifall en Cambridge ESOL Certification of Proficiency in English (CPE) räknas som certifiering av ProZ (i språkparen engelska-svenska och vice versa)? Med räknas menar jag alltså om CPE kan anges som Cambridge ESOL (det senare finns som valbart alternativ i ProZ lista över kända certifikat). Jag blir nämligen lite konfys eftersom jag måste ange vilka språkpar som min certifiering gäller.

När jag tog min CPE för flera år sedan vill jag minnas att den endast mätte mina kunskaper i engelska rätt och slätt, inte hur dessa kunskaper relaterade till mina svenska dito. Samtidigt kan jag inte komma på vilka andra av Cambridge ESOL certifikat som skulle ha med översättning och språkpar att göra...

Med vänliga hälsningar och undringar!

Fredrik
Collapse


 
Mats Wiman
Mats Wiman  Identity Verified
Sweden
Local time: 06:02
Member (2000)
German to Swedish
+ ...
In memoriam
Ja, det räknas som certifiering. Jan 8, 2009

När jag tog CPE 1972 innebar proven att man skulle styrka innehållsförståelse av muntlig och skriven engelska samt att man kunde översätta ENG>SWE resp. SWE>ENG.

Självklart måste man ange språkpar, dvs ENG-SWE.

Mvh

Mats Wiman


 
Fredrik Nowacki
Fredrik Nowacki  Identity Verified
Sweden
Local time: 06:02
English to Swedish
+ ...
TOPIC STARTER
Certifikat och diplom för översättning EN<->SV Jan 31, 2009

Tack för ditt snabba svar Mats.

Nu kan jag ha CPE som en liten fjäder i hatten i alla fall. Hursomhelst vill jag fortsätta utveckla mig och testa mina kunskaper.

Vad finns det t ex för certifikat och diplom att ta i översättning för just språkparet engelskasvenska (helst engelska>svenska)?

Jag har kollat med IoL men det verkar inte ges några kurser för det hos dem.

Mvh, Fredrik


 
Anders Warnqvist
Anders Warnqvist  Identity Verified
Sweden
Local time: 06:02
English to Swedish
+ ...
Universitetskurser May 17, 2009

Jag vet inte hur det ser ut borta i Stockholm, men på Göteborgs universitet kan man läsa språkkurser med inrikting på översättning.
Det blir ju knappast ett diplom, om du inte tar en fil.kand. i engelska, men även ett par högskolepoäng är väl rätt bra att ha i språken man jobbar med, speciellt om de handlar om översättning.

Har du kollat TÖI?


 


To report site rules violations or get help, contact a site moderator:

Moderator(s) of this forum
Anna Herbst[Call to this topic]

You can also contact site staff by submitting a support request »

Räknas Cambridge ESOL CPE som en relevant "certifiering" av ProZ?







TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »
CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »