Fungerar poÀngsystemet?
Thread poster: Anette Herbert

Anette Herbert  Identity Verified
Local time: 16:00
English to Swedish
+ ...
May 4, 2004

Hur baseras poÀngen i hur sÀker man Àr pÄ att man sitter inne med det rÀtta svaret.
RÀcker det att hitta en referens till ens svar för att sÀtta 5 eller köra ett sÀkert kort med en direktöversÀttning?
Det tycker inte jag.
Om Kudoz ska fungera och mÄste vi inte kunna lita pÄ att en 5 Àr helt rÀtt?

mvh
Anette

Direct link Reply with quote

Reino Havbrandt
Sweden
Local time: 17:00
Finnish to Swedish
+ ...
Inget Àr sÀkert May 4, 2004

Jag brukar mycket sÀllan sÀtta en 5:a nÀr jag svarar, det Àr bara nÀr jag Àr helt övertygad. Jag har dock sett att en hel del gissare/poÀngjagare frÄn andra sprÄkpar sÀtter femmor pÄ tveksamma svar. Den som frÄgar mÄste alltsÄ rÀkna med detta, och sjÀlv övertyga sig om svaret. KudoZ ger inga definitiva svar, bara ledtrÄdar. Det Àr ju alltid översÀttaren sjÀlv som bÀst kÀnner kontexten, och ansvarar för sin översÀttning. Lite kan man ju snegla pÄ vem som svarar; Àr det en medicinsk frÄga, och Folke Nettelblad svarar, sÄ kan man nog utgÄ frÄn att svaret Àr rÀtt.

Det har tom hÀnt, att jag sjÀlv svarat uppÄt vÀggarna fel pÄ nÄgon frÄga, dÄ jag inte lÀst igenom kontexten ordentligt eller varit pÄ allmÀnt rÄddigt humör. Oftast har jag dock rÀttat till detta genom att stryka mitt svar, eller lÀgga ett Agree pÄ nÄgot bÀttre alternativ.
Slutsats: Be careful out there!
R

[Edited at 2004-05-04 18:12]

[Edited at 2004-05-04 18:16]

English to Swedish
+ ...
TOPIC STARTER
Det borde det vara May 4, 2004

sÀkert alltsÄ. Varför annars sÀtta en nivÄ?
VĂ€nder sig inte de flesta till Proz i sista hand, det kanske Ă€rdet sista strĂ„et i bland. MĂ„ngen gĂ„ng har proz varit rĂ€ddningen för mig ialla fall. Jag tycker vi borde vĂ„ga följa kudosreglerna för poĂ€ngsĂ€ttning mer. Är det seriöst sĂ„ Ă€r det.

Anette

Mats Wiman  Identity Verified
Sweden
Member (2000)
German to Swedish
+ ...

Moderator of this forum
5 = Jag VET May 4, 2004

Jag ska alltsÄ antingen ha:

Egen erfarenhet dÀr jag anvÀnt eller hört termen anvÀndas

eller

en ansamling kÀllor (helst 2 enligt min mening, helst konfirmerat av googling) av den kvalitén att jag vÄgar ta risken att fÄ klander för oseriöst svarande ifall det skulle vara fel.

Dock: Tack för pÄpekandet. Jag tÀnker föreslÄ att den gamla ordningen Äterinförs, dvs att svaren listas i tidsföljd och inte i confidence-följd.
Det senare kan locka till 'onödiga 5-or för att hamna överst bland de svarande.
Detta bör ej stimuleras.

HĂ€lsn

Mats J C Wiman
Übersetzer/Translator/Traducteur/Traductor > swe
http://www.MatsWiman.com
http://www.Deutsch-Schwedisch.com
http://www.proz.com/pro/1749
(Proz.com moderator, deu>swe, Swedish)
TrÀsk 201
SE-872 97 Skog
Schweden/Sweden/SuĂšde/Suecia
Tel:+46-612-54112 Fax:+46-612-54181 Mobile:+46-70-5769797

English to Swedish
+ ...
TOPIC STARTER
Googlingar May 4, 2004

HÄller med Mats om referenser pÄ Google. Det Àr iofs inte alltid det finns men det Àr en kÀlla dit ALLA kan och kolla upp referensen. DÀremot hÄller jag inte med om den egna erfarenheten och 5:or alla gÄnger, dÀr mÄste kollegorna hÄlla med i peer reviews. Med all respekt för erfarenhet, och din trovÀrdighet, jag vill ÀndÄ ha en referens sÄ lÄngt det Àr möjligt, Àven om det Àr en bok som bara du har hemma. Jag kan ju dÄ ialla fall slÄ upp att boken existerar.
Jag tycker att en 5 bör komma med referenser eller mÄnga medhÄll(och det kan man ju inte veta i förtid! SÄ för mig Àr 5 = JAG VET OCH jag kan bevisa det!
Tidsföljd framför confidence - bra förslag. Ibland kommer ju högre confidence efter att andra visat vÀgen sÄ att sÀga.

Anette

[Edited at 2004-05-04 18:25]

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Norwegian to Swedish
+ ...
SvÄr frÄga :-) May 4, 2004

Jag insatÀmmer till 100% med Reino. Det finns tyvÀrr poÀngjÀgare inom andra sprÄkpar som bara chansar. Jag hÄller ocksÄ med om att man med tiden lÀr kÀnna "sina Pappenheimare" och vet vilka man defintivt kan lita pÄ (Folke t.ex.).

SjÀlv sÀtter jag 5 nÀr det Àr en term som jag vet att jag kan och att jag inte tvekar det minsta om den. Fyran anvÀnder jag mest om jag vet termen, men ocksÄ misstÀnker att det kan finnas nÄgon annan variant.

Resten anvÀnder jag för rena gissningar, eller om jag bara försöker ge lite hjÀlp pÄ vÀgen eller ledtrÄdar.

Referenser har jag tjatat om förr !! Internet Àr sÄ sprÀngfyllt av skrÀp samt rena amatörer som försöker "vara duktiga" genom att skapa "ordlistor". MÄnga av dessa innehÄller mÀngder med fel och hemmasnickrade översÀttningar.

Till och med eurodic.autom innehÄller en massa skrÀp tyvÀrr. Det handlar ofta om svenska byrÄkrater som skriver pÄ engelska för sina olika bistÄndsprojekt, pÄ ett sprÄk som skulle fÄ min gamla engelskafröken att gÄ i taket. Jag har sjÀlv sett sÄdana som skapats inom Landstinget och Regionförbundet i Kalmar lÀn. Dessa blir tyvÀrr "officiella" nÀr de hamnar inom EU-dokumentationen....

Hilsen
Hans B

English to Swedish
+ ...
TOPIC STARTER
Referenser May 4, 2004

Referenser har jag tjatat om förr !! Internet Àr sÄ sprÀngfyllt av skrÀp samt rena amatörer som försöker "vara duktiga" genom att skapa "ordlistor". MÄnga av dessa innehÄller mÀngder med fel och hemmasnickrade översÀttningar.

Visst gör de det men de vÀljer vÀl inte seriösa svarare, dessutom Àr det ju fritt fram att pÄpeka att det Àr en dÄlig referens som en del (du) ocksÄ gör, dÄ kan vi ju ialla fall se vad det Àr för referens.
Men egen erfarenhet...hur vet jag vad den bygger pÄ, om den fortfarande gÀller idag eller har ersatts av nÄgot nytt? DÄ hÀnger det pÄ att andra fackexperter hÄller med.

mvh
Anette

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Norwegian to Swedish
+ ...
Referenser och erfarenhet May 4, 2004

Anette Usterud wrote:
Visst gör de det men de vÀljer vÀl inte seriösa svarare, dessutom Àr det ju fritt fram att pÄpeka att det Àr en dÄlig referens som en del (du) ocksÄ gör.

Men egen erfarenhet...dÄ hÀnger det pÄ att andra fackexperter hÄller med.

Jo, börjar en referens med www.hem.passagen.. eller likande sÄ blir jag alltid tveksam.

Det tragiska Àr att Àven en del "professionella" sajter innehÄller rena fel. Jag tittade till exempel för en tid sedan pÄ Ingenjörsvetenskapsakademins ordlista. OJ OJ... Jag trodde de kunde bÀttre Àn sÄ. Och dÄ handlade det om termer som jag kÀnde till -- hur kan man dÄ veta hur korrekt resten Àr, den som man inte kan??

Tacka vet jag den gamla tiden, med böcker. DÄ kollades (för det mesta) och dubbelkollades sakuppgifterna. PÄ nÀtet Àr det sÄ enkelt -- Àr det fel fÄr man vÀl Àndra om nÄgon pÄpekar det. OCH: inga amatörer ger sig pÄ att publicera skrÀp i böcker...

HÄller med om den egna erfarenheten; förvisso kan den ibland bli inaktuell. DÀrför Àr det sÄ klart bÀst att fÄ den verifierad av nÄgon kollega (eller förkastad...).

Men ibland kan faktiskt en lite Älderdomlig term vara bÀttre Àn ingen alls

HĂ€lsningar
Hans-B

English to Swedish
+ ...
TOPIC STARTER
Referenser och hits May 4, 2004

Nu fÄr jag kommentera mig sjÀlv hÀr ser jag.. med en referens menade jag 1 trÀff tillsammans med 5 i confidence. Visst kan det rÀcka med en bra referens, men den ska ge ett övertygande antal trÀffar, sedan fÄr man avvÀga om det Àr möjligt att förvÀnta sig det, men tycker inte jag att man ska sÀtta 5. SÄ menade jag, ursÀkta det slarviga uttrycket..

Och Mats, det skulle vara intressant att höra vad moderatorerna sÀger i denna frÄga.

Anette

Anette Usterud wrote:

Hur baseras poÀngen i hur sÀker man Àr pÄ att man sitter inne med det rÀtta svaret.
RÀcker det att hitta en referens till ens svar för att sÀtta 5 eller köra ett sÀkert kort med en direktöversÀttning?
Det tycker inte jag.
Om Kudoz ska fungera och mÄste vi inte kunna lita pÄ att en 5 Àr helt rÀtt?

mvh
Anette

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Norwegian to Swedish
+ ...
TrÀff men inte dejt :-) May 4, 2004

Anette Usterud wrote: Visst kan det rÀcka med en bra referens, men den ska ge ett övertygande antal trÀffar, sedan fÄr man avvÀga om det Àr möjligt att förvÀnta sig det, men tycker inte jag att man ska sÀtta 5.

Det dÀr med trÀffar Àr ett problem, speciellt nÀr man arbetar med fackuttryck. TyvÀrr Àr det ju sÄ idag att flertalet företag lÀgger ut sina webbsidor i *.asp eller annat databaspublicerat format. Detta hittar sÀllan sökmotorerna. IstÀllet hittar de diverse PDF:er som jag hatar som pesten nÀr jag söker information.

För det första fÄr man vÀnta cirka 1 minut pÄ att det dÀr sega Acrobat ska orka ramla igÄng, sedan har man ju ingen som helst information om filens storlek. Vissa företag lÀgger ju ut hela sina kataloger i tryckupplösning, sÄ dÀr sitter man och vÀntar, och vÀntar och vÀntar pÄ att sÄdÀr 56 megabyte ska laddas ner. Man fÄr inte ens nÄgon "skala" pÄ hur mycket som hÀmtats.

Jag har helt enkelt inte tid att syssla med sÄdant.

Antal trÀffar kan ocksÄ vara ganska irrelevant. DÄ Àr man inne pÄ varianten "100 miljarder flugor kan inte ha fel - Àt koskit".

Jag ger mycket mera för exempelvis en trÀff pÄ ELFA:s faktablad Àn pÄ en massa fjortisar som skriver om sina spelerfarenheter...

Ibland kan man inte ens stoltsera med en enda rÀtt trÀff. Jag tÀnker pÄ fallet dÄ man inte hittar nÄgon direkt trÀff pÄ svenska, men hittar en amerikansk sajt med en bra bild pÄ den apparat som det frÄgas efter, och sedan sjÀlv vet vad denna kallas för. DÄ Àr det ju omöjligt att presentera nÄgon form av korsreferens - det fÄr Äter bli den egna kunskapen - verifierad eller förkastad av kollegorna.

Även i de senare fallen Ă€r det viktigt att se vem som ger agree/disagree. Även hĂ€r finns Browniez-jĂ€gare som klickar pĂ„ allt som gĂ„r att klicka pĂ„ (i "fel" sprĂ„kpar). Återigen mĂ„ste frĂ„garen kunna vĂ€rdera informationen, vilket kanske alltid inte Ă€r sĂ„ lĂ€tt för "nytillkomna tittare".

Sovdags - tryna, tryna...
Hans-B

Folke Nettelblad
Sweden
Member
English to Swedish
+ ...
Jag Àr inte ofelbar May 5, 2004

Hinner sÀllan lÀsa nÄgot pÄ forumen men nÀr jag för en gÄngs skull gick in fann jag till min förvÄning att jag sjÀlv var omnÀmnd i mycket smickrande ordalag.

Vill bara pÄpeka att jag absolut inte Àr felfri i mina svar (den som har lust kan ju gÄ igenom arkivet och hitta flera mycket tveksamma svar). DÀremot Àr jag ytterst restriktiv med femmor, sÄ den gÄng jag sÀtter en sÄdan vÄgar jag nog nÀstan gÄ ed pÄ svaret.

En viktig anledning till att jag sÀtter fyror kan vara att jag visserligen Àr sÀker pÄ att svaret Àr korrekt men samtidigt Àr medveten om att det kan finnas alternativ som anvÀnds oftare eller pÄ annat sÀtt kan vara bÀttre.

Jag tycker inte att sÀkerhetspoÀngen skall styras av antalet referenser utan av hur sÀker den svarande sjÀlv faktiskt kÀnner sig. Sedan blir referenserna ytterligare en faktor som hjÀlper den frÄgande.

Folke

Erik Hansson  Identity Verified
Germany
Member (2002)
Swedish
+ ...
Eget omdöme May 5, 2004

Det Àr nog upp till var och en av de hjÀlpande kollegorna att avgöra om man nu Àr 100 % sÀker pÄ att svaret stÀmmer, motsvarar vedertaget sprÄkbruk och uppfattas rÀtt av "mÄlpubliken".

Jag Àr sjÀlv mycket restriktiv med att ange en 5:a, sÄvida jag inte har gjort en massa liknande texter och har rejÀlt pÄ fötterna. Ibland hittar jag visserligen begreppet, bl.a i Einar Engströms tekniska ordböcker, men Àr osÀker pÄ om det nu verkligen heter si eller sÄ. Och fler antal trÀffar pÄ Google Àr lÄngt ifrÄn ett "bevis" pÄ att nÄgonting stÀmmer.

Slutligen Àr det frÄgestÀllaren som avgör vad som Àr rÀtt, vilket kanske kan vara ganska frustrerande om 10 svarande har angett 5:a, och 9 utav dessa svar egentligen Àr rena gissningar.

Om man gissar sÄ bör man aldrig ange mer Àn en 2:a, och dessutom klart och tydligt framhÀva att det Àr en gissning, frÄn privata gissningsavdelningen osv.

HĂ€lsningar
Erik

[Edited at 2004-05-06 05:02]

EKM
Sweden
English to Swedish
+ ...
Bra idé, men problem uppstÄr sÀllan May 10, 2004

Enda gÄngen som "felaktig" anvÀndning av poÀngskalan riskerar att verkligen stÀlla till problem Àr nÀr nya mÀnniskor kommer in och leker KudoZ för första gÄngen.

Vi som varit med ett tag kÀnner varandra ganska bra, tror jag (?) - och om nÄgon Àr för frikostig med sina 5:or sÄ mÀrker man det rÀtt snabbt och kan sjÀlv tillsÀtta den nypa (eller skopa) salt som krÀvs nÀr man lÀser svarsförslaget.

Visst vore det idealiskt om regeln "jag Ă€r SÄKER och kan bevisa det" tillĂ€mpades pĂ„ femmorna; jag hĂ„ller med och ska sjĂ€lv försöka hĂ„lla pĂ„ det i fortsĂ€ttningen, men i ett öppet system kan det Ă€ndĂ„ bara bli en riktlinje, om man inte ska införa ett bestraffningssystem ocksĂ„... och det tycker jag vore överdrivet.

To report site rules violations or get help, contact a site moderator:

You can also contact site staff by submitting a support request »

Fungerar poÀngsystemet?

Advanced search

DĂ©jĂ  Vu X3
Try it, Love it

Find out why DĂ©jĂ  Vu is today the most flexible, customizable and user-friendly tool on the market. See the brand new features in action: *Completely redesigned user interface *Live Preview *Inline spell checking *Inline

More info »
Anycount & Translation Office 3000
Translation Office 3000

Translation Office 3000 is an advanced accounting tool for freelance translators and small agencies. TO3000 easily and seamlessly integrates with the business life of professional freelance translators.

More info »

All of ProZ.com
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs