ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas

User
Thread poster: Thomas Johansson
Söker bra spansk-svensk ordlista (nedladdningsbar)

Thomas Johansson  Identity Verified
Peru
Local time: 19:21
Member (2005)
English to Swedish
+ ...
Dec 19, 2012

Jag behöver en bra nedladdningsbar spansk-svensk ordlista ganska omgående. Något som jag kan ladda ner och installera på datorn. Några tips?

Thomas

Direct link Reply with quote

Johan Kjallman  Identity Verified
Local time: 02:21
Member (2008)
Italian to Swedish
+ ...
Wordfinder? Dec 19, 2012

Hej Thomas,

har du kikat på vad WordFinder har att erbjuda? Nackdelen är att de kostar en säck med pengar.

http://www.wordfinder.se/se.asp?action=showproductlist&hid=1003,1400020&sid=1400067

/Johan

Peru
Member (2005)
English to Swedish
+ ...
TOPIC STARTER
kanske Wordfinder Dec 19, 2012

Tack, jag ska kolla upp Wordfinder.

Är det någon som har erfarenhet av det systemet?

Är ordlistorna av bra kvalitet och duger de för översättningsarbete?

Är för övrigt lite förvånad över att exempelvis Nordstedts ordlistor inte verkar finnas tillgängliga som nedladdningsprogram. Finns det inget ordlisteförlag som har någon spansk ordlista för nedladdning?

Mvh,

Thomas

Madeleine MacRae Klintebo  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 01:21
Swedish to English
+ ...
WordFinder Dec 19, 2012

Hade en tidigare version av Wordfinder med EN > SV och vice versa på min företagsdator. När vi bytt OS ett antal gånger (ja, jag var där länge) funkade den versionen inte längre och jag saknade programmet.

Ska nu tillbaka till att bli frilansare på heltid och är mycket frestad att köpa (blir ju avdragsgillt). Finns just nu en TGB som inkluderar ett språkpaket + 12 månader ProZ. Jag är inte speciellt intresserad av ProZ men priset verkar fördelaktigt så jag kanske går med.

Har för mig att Peter Linton har nämnt några gånger hur mycket han uppskattar WordFinder.

Mats Wiman  Identity Verified
Sweden
Local time: 02:21
Member (2000)
German to Swedish
+ ...

Moderator of this forum
Spanska ordlistor Dec 20, 2012

Jag känner inte till någon men kan rekommendera (mot betalning):

Oxord Superlex ENG>SPA>ENG.

Wordfinder bygger på Norstedts databas men är grafiskt mycket sämre.

---------------------------------------------------------------------------------
Så här står det på webbsidan http://www.ord.se/oversattning/spanska/

Välkommen till ord.se, Norstedts ordbokstjänst online!

I den spanska ordboken, som är en betaltjänst, kan du söka översättningar till ord och fraser från svenska till spanska och åt andra hållet, från spanska till svenska.

Norstedts har ett välkänt sortiment av kvalitetsordböcker framtagna i samarbete med Svenska Akademien, Språkrådet, framstående representanter för olika universitetsinstitutioner med flera. I sortimentet finns ordböcker för alla nivåer, för såväl nybörjaren som den avancerade översättaren. Förlaget förenar traditionellt lexikografiskt kunnande med långt utvecklad kompetens inom modern språkteknologi.

Norstedts ordböcker finns även som appar!
Läs mer på www.norstedts.se/appar
----------------------------------------------------------
Kolla själv!

Mats

Peru
Member (2005)
English to Swedish
+ ...
TOPIC STARTER
ord.se Dec 20, 2012

Mats Wiman wrote:

Jag känner inte till någon men kan rekommendera (mot betalning):

Oxord Superlex ENG>SPA>ENG.

Wordfinder bygger på Norstedts databas men är grafiskt mycket sämre.

---------------------------------------------------------------------------------
Så här står det på webbsidan http://www.ord.se/oversattning/spanska/

Välkommen till ord.se, Norstedts ordbokstjänst online!

I den spanska ordboken, som är en betaltjänst, kan du söka översättningar till ord och fraser från svenska till spanska och åt andra hållet, från spanska till svenska.

Norstedts har ett välkänt sortiment av kvalitetsordböcker framtagna i samarbete med Svenska Akademien, Språkrådet, framstående representanter för olika universitetsinstitutioner med flera. I sortimentet finns ordböcker för alla nivåer, för såväl nybörjaren som den avancerade översättaren. Förlaget förenar traditionellt lexikografiskt kunnande med långt utvecklad kompetens inom modern språkteknologi.

Norstedts ordböcker finns även som appar!
Läs mer på www.norstedts.se/appar
----------------------------------------------------------
Kolla själv!

Mats

Tack, Mats! Helst skulle jag vilja ha något som jag kan installera på datorn och använda när jag inte har Internetanslutning (d.v.s. är offline) men en sån här betaltjänst på ord.se kan ju vara ett alternativ.

Mvh,

Thomas

[Edited at 2012-12-20 22:37 GMT]

To report site rules violations or get help, contact a site moderator:

Moderator(s) of this forum
Mats Wiman[Call to this topic]
Tania Samuelsson[Call to this topic]

You can also contact site staff by submitting a support request »

Söker bra spansk-svensk ordlista (nedladdningsbar)

Ackuna
The original Crowd-source Translator Social Network

Ackuna is a fun way for linguists to practice their craft while translating smart-phone apps. Earn reputation points, badges, follow other users and promote yourselves to potential clients. It’s a social network, translation network, and game all in one

More info »
Déjà Vu X3
Try it, Love it

Find out why Déjà Vu is today the most flexbible, customizable and user-friendly tool on the market. See the brand new features in action: Completely redesigned user interface Live Preview Inline spell checking Inline formatting and more

More info »