Mobile menu

Pages in topic:   [1 2] >
Intressant artikel om "tjej" / "kvinna" - om sprÄkets förÀndring
Thread poster: Erik Hansson

Erik Hansson  Identity Verified
Germany
Member (2002)
Swedish
+ ...
Dec 6, 2004

Hej gott folk,

Fick just upp ögonen för en intressant artikel pÄ Sydsvenskans nÀtupplaga som behandlar temat "Var gÄr grÀnsen för att vara tjej?".

http://w1.sydsvenskan.se//Article.jsp?article=10102419

Ordet Àr helt klart pÄ frammarsch, och anvÀnds numera Àven av vissa riksdagsledamöter, vilket vore otÀnkbart för ett par Är sedan.

HĂ€lsningar
Erik

Erik Hansson
Technical translator DE-SE
Hansson Übersetzungen GmbH
Am Birkenwäldchen 38
D-01900 Bretnig-Hauswalde, Germany
Phone +49 - 3 59 52 - 321 07
Fax +49 - 3 59 52 - 322 02
E-Mail info@hansson.de
Internet www.hansson.de
Internet www.t-translators.net
Internet www.technical-translators.net
ProZ profile http://www.proz.com/pro/21654

Direct link Reply with quote

Sven Petersson  Identity Verified
Sweden
Local time: 13:54
English to Swedish
+ ...
The acid test Dec 6, 2004

Tested the following 10 expressions with Google:

"20 Ă„rig tjej" > 2050 "20 Ă„rig kvinna" > 3020
"30 Ă„rig tjej" >  146 "30 Ă„rig kvinna" > 735
"40 Ă„rig tjej" >    92 "40 Ă„rig kvinna" > 18200
"50 Ă„rig tjej" >     4 "50 Ă„rig kvinna" > 3650
"60 Ă„rig tjej" >     3 "60 Ă„rig kvinna" > 668

Conclusion: Daniel Rydén and Sydsvenskan are very economic with the truth.

[Edited at 2004-12-06 23:20]

Lisa Lloyd  Identity Verified
Local time: 12:54
English to Swedish
+ ...
Tack för intressant lÀsning, Erik! Dec 7, 2004

Det som intresserar mig mest Àr hur vi tjejer/kvinnor vÀljer att definiera oss sjÀlva.

Jag gjorde, precis som Sven, en sökning pÄ Google, men valde att jÀmföra "jag Àr en tjej" med "jag Àr en kvinna".

"jag Àr en kvinna" = 4500 trÀffar
"jag Àr en tjej" = 26100 trÀffar

...vilket verkar stÀmma rÀtt vÀl med vad man hör frÄn vÀninnor, kvinnliga slÀktingar och i media.

Även intressant att Mona Sahlin tycker att det Ă€r extra viktigt att anvĂ€nda "tjej" pĂ„ grund av att det Ă€r romani. Jag antar att hon med detta vill visa stöd för den romerska minoritetsbefolkningen i Sverige, vilket ju Ă€r hedervĂ€rt, men det fick mig att undra över om vi har nĂ„gra samiska lĂ„neord i svenskan... NĂ„gon som vet?

Lisa

[Edited at 2004-12-07 07:22]

[Edited at 2004-12-07 08:38]

[Edited at 2004-12-07 13:29]

Germany
Member (2002)
Swedish
+ ...
TOPIC STARTER
Romani & samiska Dec 7, 2004

Lisa Lloyd wrote:

Även intressant att Mona Sahlin tycker att det Ă€r extra viktigt att anvĂ€nda "tjej" pĂ„ grund av att det Ă€r romani. Jag antar att hon med detta vill visa stöd för den romerska minoritetsbefolkningen i Sverige, vilket ju Ă€r hedervĂ€rt,

Du menar nog snarare den romska befolkningen?

Tja, om nu Mona Sahlin vill visa sitt stöd för ett visst sprĂ„k och/eller minoritetsfolk kan hon alltid ta en sprĂ„kkurs i romani och anvĂ€nda varje sprĂ„k konsekvent. Det lĂ„ter lite grann som att en polack skulle flĂ€ta in tyska ord som Warschau, Danzig och Breslau (i stĂ€llet för Warszawa, Gdansk och Wroclaw) bara för att stödja den tyska minoriteten i Polen. Helt otĂ€nkbart. Eller att man pĂ„ finska plötsligt skulle börja anvĂ€nda Helsingfors, Åbo och Tammerfors.. logiken haltar.

Men Mona Sahlin vet kanske inte bÀttre.

Ett par samiska begrepp finns i svenskan, bl.a. jokk och pulka. Se hÀr:
http://www.ordbruket.com/webcross/artiklar/pulka.htm

http://www.sametinget.se/sametinget/view.cfm?oid=1149&sat=no

DiskussionstrÄd:
http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=16075

Erik / vars farfars farfar visserligen hette Hans

[Edited at 2004-12-07 11:28]

English to Swedish
+ ...
romska, ska det naturligtvis vara ;) Dec 7, 2004

och jag hÄller helt och hÄllet med om att logiken haltar, men jag tycker ÀndÄ att det Àr hedervÀrt att visa stöd för vÄra minoritetsbefolkningar

tack för upplysning om de samiska lÄneorden

Lisa, som har samiskt pÄbrÄ

Sven Petersson  Identity Verified
Sweden
English to Swedish
+ ...
Ursprunglig betydelse Dec 7, 2004

Den ursprungliga betydelsen av "tjej" var "dotter" (se http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=1815&a=261162), sÄ man borde i princip kunna anvÀnda det Äldersoberoende.

FÄr mig att tÀnka pÄ afrikaans som har samma ord för "flicka" som för "dotter". RÀtt logiskt om man tÀnker efter!

Catherine Brix
Swedish to English
+ ...
Nej, usch! Dec 7, 2004

Jag uppskattar inte tendensen att nervÀrdera kvinnor genom att kalla de tjejer. Man kallar inte statsministern för grabben, finns inget ursÀkt för att kalla en kvinnlig minister eller kvinnlig VD för tjej. NedlÄtande och förnedrande. Och Mona Sahlin Àr vÀl inte regerings mest vÀlutbildad, sprÄkkunning representant - kan inte glömma hennes "de fÄr gilla lÀget" kommentar om invandrare. Det som kommer ur hennes mun lÄter mest billigt och simpelt.

Kvinna Àr ett vackert ord som representerar en person av kvinnlig kön som Àr av samma vÀrde som en person av manlig kön.
Kvinna Àr en vuxen person, en ung kvinna Àr en tonÄring, en tjej Àr ett barn. Tjejer skall uppfostras till att ta lika mycket plats och krÀva lika mycket respekt som pojkar. Tjejer skall uppfostras till kvinnor. Kvinnor bör inte acceptera att kallas för tjejer. Mina vÀninnor och jag Àr kvinnor, Àven nÀr vi har gummistövlarna och jeans pÄ oss och kastar pinnar till hundarna eller rullar i snön och har snöbollskrig med barnen. För det Àr just det som Àr speciellt med kvinnor - vi kan och gör allt - vi Àr kvinnor. Tjejer vill, kvinnor kan.

English to Swedish
+ ...
Men vd:n som kallar sig sjÀlv 'tjej'... Àr det sjÀlvförnedring? Dec 7, 2004

Kan det inte fÄ vara en smaksak?

Menar du att det Àr OK för sekreteraren att kallas för tjej, men inte för den kvinnliga ministern... eller har jag missförstÄtt? Och vad tÀnker du om alla dessa kvinnor/tjejer pÄ ledningsnivÄ i samhÀllet som faktiskt kallar sig sjÀlva för tjejer?

[quote]Mary Brix wrote:

Jag uppskattar inte tendensen att nervÀrdera kvinnor genom att kalla de tjejer. Man kallar inte statsministern för grabben, finns inget ursÀkt för att kalla en kvinnlig minister eller kvinnlig VD för tjej. NedlÄtande och förnedrande.

----------------------------------------------------
SjÀlv Àr jag neutral. Jag har aldrig behövt kalla mig sjÀlv för varken det ena eller det andra nÀr jag presenterar mig (mitt namn Àr entydigt feminint, sÄ jag slipper undan), och jag blir inte förolÀmpad om nÄgon kallar mig för tjej -- det krÀvs betydligt mer Àn sÄ

Jag tror Àrligt talat inte att det har nÄgot som helst med utbildningsnivÄ att göra, men jag kan ha fel. Inte heller kan jag komma pÄ om det skulle göra nÄgon skillnad beroende pÄ var i landet man bor. SjÀlv vÀxte jag upp i innerstaden (Stockholm), men jag har ocksÄ tillbringat mÄnga Är i norrförort och alla mina skollov i Norrland.

Är det nĂ„gon annan som har svĂ„rt att förstĂ„ hur 'tjej' skulle kunna vara ett sĂ€tt att nedvĂ€rdera en person, eller Ă€r det bara jag?

Lisa

Clare Barnes  Identity Verified
Sweden
Swedish to English
+ ...
var gÄr grÀnsen? Dec 7, 2004

Det hÀr var intressant! Om tjej Àr ett sÀtt nedvÀrderar kvinnor beror pÄ vem som sÀger det, tycker jag. Att bli kallad en "duktig tjej" av en man som Àr 20 Är Àldre Àn mig Àr nedlÄtande (och minst sagt irriterande), men att jag jobbar i en "tjejgÀng" som har kul ihop Àr nÄgonting helt annat. (Kanske tjejer har kul och kvinnor jobbar...?)

Jag Àr nu 31 och har mest svÄrt med hur jag beskriver mig sjÀlv till andra - Àr jag tjej eller kvinna? Jag har vÀnner som Àr 60 och pratar om deras tjejgÀng... men ibland sÄ vill man vara en kvinna och inte en tjej. Kan man vara "tjej" och har barn, eller blir man dÄ kvinna?

PÄ tal om Mona Sahlin, vad tycker ni om hennes artikel om ordet "svartskalle"? Hennes tes var att ordet har blivit som "nigger" dvs ett sÀtt att visa tillhörighet mellan invandrare (i det hÀr fallet). SjÀlv ser jag ut som svensk, men har ingen svÄrigheter med att kalla mig sjÀlv svartskalle, speciellt nÀr jag konfronteras med en racistisk uttalande - och dÄ kÀnns det verkligen att det Àr vi mot dom. (Invandraridentitetn Àr nog mycket mer en Malmö och Rinkeby).

TyvÀrr vet jag inte vart artikeln tog vÀgen... (hoppas att jag minns rÀtt om det hÀr nu!).

Mats Wiman  Identity Verified
Sweden
Member (2000)
German to Swedish
+ ...

Moderator of this forum
Kvinna Àr en tjej som mognat Dec 7, 2004

enligt min mans-chauvinistiska tolkning.

Mona Sahlin Àr just en tjej och det tror jag Àr just hennes Achilles-hÀl.

Mitt intryck Àr att de som anvÀnder 'tjej' om sig sjÀlva just vill betona att de Àr unga och singel.

'Tjejmiddag' uttrycker just ett slags Äterfall i den livsperiod dÄ man kallar sig tjej.

Ett antal gubbar som firar jubileum kan likaledes mycket vÀl tala om 'grabbmiddag'. Jag har sjÀlv organiserat en sÄdan.

Catherine Brix
Swedish to English
+ ...
HĂ„ller med Clare till en viss grad Dec 7, 2004

Det spelar naturligtvis roll vem som kallar en tjej och i vilket sammanhang. Mitt yrkesbakgrund Àr frÄn mansdominerade företag dÀr jag började som sekreterare och vidareutbildade mig sÄ jag kom att jobba som internationell marknadsförare och har haft personalansvar. Det var konstant "du tjejen" eller, "jo visst minns jag dig, du Àr tjejen som...." eller "nu ska vi lÄta den lilla tjejen komma till tals..." (Och detta Àr mÀn med universitetsutbildningar under bÀltet som arbetar pÄ ledande IT företag i Sverige, Äldrar 35-65.) Det finns inget gulligt, rart eller vÀlmenande i detta, det Àr enbart ett sÀtt att hÄlla folk (dvs kvinnor som kan, kvinnor som Àr duktiga och kvinnor som gör karriÀr)"pÄ plats". Det Àr ett sÀtt att degradera och kvinnor gör sig sjÀlva en björntjÀnst om de anammar detta beteende och tror att det pÄ nÄgot sÀtt nollstÀller skadan. Det gör det inte.

PÄ samma sÀtt som jag tycker Mona Sahlin Àr ute och cycklar om hon tror att "svartskalle" inte Àr sÄ farligt och att det vissar en "tillhörighet" bland invandrare som ibland sjÀlva anvÀnder benÀmningen. Jag kan sympatisera med dig Clare nÀr du sÀger att du sjÀlvmant sÄllar dig till gruppen "svartskallar" nÀr du hör rasistiska kommentarer. Det kan jag erkÀnna att jag oxÄ gör -
men bÄde du och jag mÄste vara Àrliga - vi Àr den sortens invandrare som ingen betraktar som invandrare för vi Àr vita britter eller amerikaner och dÀrmed "godkÀnda". Du och jag kÀmpar mÄhÀnda mot löjliga fördommar och förutfattade meningen som finns men vi behöver inte bÀra samma bördan som en muslimsk kvinna frÄn Irak, eller en kvinna frÄn ett sydeuropeisk land, eller en svart afrikansk kvinna, eller en asiatisk kvinna....
SÄ vi kan unna oss lyxen att kalla oss sjÀlva utlÀnningar, invandrare, svartskallar och vara stolta över att vi har emigrerat och klarar oss - det Àr lÀttare för oss att integreras i det svenska samhÀllet. Men vi Àr inte svartskallar, och vi kan inte riktigt förstÄ vad de invandrare som skÀllsordet syftar till har genomlidit pÄ sin vÀg till Sverige eller under sin vistelse i Sverige, ÄrslÄnga vÀntan pÄ besked frÄn migrationsverket, Är utan arbete, förakt och fördomar. Det lustiga Àr att dessa mÀnniskor, dessa "svartskallar" oftast kÀnner en större glÀdje över att fÄ bo i Sverige Àn vi "frivilliga svartskallar".

Och det Àr kanske dÀr kruxet ligger med ordet tjej vs kvinna. Vill en kvinna kalla sig tjej sÄ ska hon göra det för att hon vill, inte för att hon kÀnner att hon inte rÀcker högre, för att nÄgon har hÄllit henne pÄ plats och lÀrt henne att hon Àr en tjej, inte en kvinna. En kvinnlig sekreterare som har hela yrkeslivet kallats tjej av mÀnnen i hennes omgivning kanske betraktar sig som tjej, inte en kvinna, för att hon har uppfostrats till detta pÄ jobbet. Det gör det inte rÀtt. Detta pÄverkar en sjÀlvbild. Hör sjÀlv, "Jag Àr en kvinna" eller "Jag Àr en tjej". KÀnn efter hur du kÀnner efter varje mening. Det finns kraft i ordet KVINNA. Ordet kvinna kommenderar respekt, det gör inte ordet tjej. Jag tycker att median skall referera till kvinnor som kvinnor, inte tjejer. Kvinnor har kommit lÄngt under 1900-talet, men vi har lÄngt kvar. Och jag tror att kvinnor behöver stödja varandra med att sÀtta grÀnser för vad som Àr acceptabelt - pÄ samma sÀtt Clare som du sÀtter stopp för rasistiska kommentarer. Ja, sÄ tycker jag

Ricardo Naidich  Identity Verified
Local time: 09:54
Swedish to Spanish
+ ...
ApropÄ tjejer Dec 7, 2004

Okej, okej! En kvinna Àr en tjej som mognat. Eller ocksÄ Àr alla kvinnor
"tjejer". Men jag undrar nu om jag fortfarande Àr en kille..

HĂ€lsningar

Ricardo Naidich
51 Ă„r gammal
www.cultura-sueca.com.ar

Johanna Holmberg  Identity Verified
English to Swedish
+ ...
tjejer och killar och gubbar och annat Dec 9, 2004

Du kan nog vĂ€lja sjĂ€lv, Ricardo. Min pappa har sedan början av 80-talet (nĂ€r han var drygt 40) tills han gick i pension förra Ă„ret alltid kallat övriga docenter och professorer pĂ„ Fysikum för ”killarna pĂ„ jobbet”. Hans bĂ„da bĂ€sta vĂ€nner Ă€r ca 15 Ă„r Ă€ldre, och dem har han alltid kallat för "gubbarna" och Ă„kt pĂ„ "gubbresor" med. Mamma har i alla Ă„r umgĂ„tts med "tjejerna i stickjuntan". Min 28-Ă„riga lillasyster har dĂ€remot inga tjejkompisar alls lĂ€ngre - men enormt mĂ„nga ”vĂ€ninnor”. Min sambo Ă€r en kille som i likhet med mĂ„nga av sina generationskamrater nyss ”fyllt gubbe” (dvs. 40). Och hĂ€rom Ă„ret var jag pĂ„ ”tantfest” (ocksĂ„ 40), fast dĂ€r var det nog mest tjejer

Germany
Member (2002)
Swedish
+ ...
TOPIC STARTER
NĂ€r en kvinna blir en tjej Dec 9, 2004

Ur mitt kanske lite mullig mansgrisdoftande perspektiv anvÀnder jag endast tjej för 'yngre' kvinnliga individer, men givetvis Àr ÄldersgrÀnsen mycket flytande. NÄgonstans vid 25-30-Ärs-snÄret gÄr min personliga grÀns.

Konstigt nog verkar mÄnga personer av det kvinnliga könet (jag skriver sÄ, för att inte stöta mig med nÄgon..) kalla sig sjÀlva för tjejer, sinsemellan, dom gÄr pÄ tjejgympa, har tjejmiddag osv., men nÄde den manlige varelse, kanske lite Àldre, som sÀger tjej Han fÄr det minsann inte lÀtt. Men givetvis Àr det tonfallet och situationen som avgör hur det uppfattas av en feminin varelse.

Kan det vara en from önskan om att framstĂ„ som yngre Ă€n vad man verkligen Ă€r? Kontaktannonserna vimlar av annonser av typ "Är en 62-Ă„rig trevlig tjej som söker en rökfri kille i passande Ă„lder". Ser milt sagt en aning löjligt ut, som att man inte kan acceptera att mĂ€nniskan har olika livsfaser och att man Ă„ldras.

Eller Àr det helt enkelt en frÄga om dialekt? Det Àr inte alla som genast hajar tugget som Mona Sahlin brukar fabricera. Ni kvinnor som kallar er för tjejer, hur lÀnge Àr man tjej? Hela livet ut? TÀnk er pÄ Älderdomshemmet: "Hos oss bor 45 tjejer mellan 70 och 95 Är och 37 killar mellan 72 och 90 Är".

Erik

English to Swedish
+ ...
Vad kallar ni er för, killar/grabbar/mÀn/gubbar? m.m. Dec 9, 2004

Jag kallar mig sjÀlv för varken det ena eller det andra. Precis som Johannas syster brukar jag kalla mina kvinnliga vÀnner för vÀninnor... NÀr anvÀnder man nÄgonsin uttrycket "jag Àr en tjej/kvinna", utom nÀr man sÀtter ut en kontaktannons? Och inte ens dÄ Àr det nödvÀndigt att sÀtta etikett pÄ sig sjÀlv om man har en smula fantasi.

"56-Ärig konstnÀrinna söker livspartner..." t.ex.

HÄller med Erik om att det kÀnns befÀngt om att prata om innevÄnarna pÄ Älderdomshemmet som tjejer och killar... men var gÄr grÀnsen? De flesta av mina manliga bekanta Àr i 30-ÄrsÄldern och dem kallar jag fortfarande för killkompisar av okÀnd anledning. Kommer de fortfarande att vara mina killkompisar nÀr vi Àr 80? De kanske börjar bli förolÀmpade nÀr de passerar gubbstrecket (40?)... Fast Àr det bÀttre att bli kallad för gubbe Àn kille?

SjÀlv blir jag i alla fall hellre kallad tjej Àn kÀring. KÀring (kÀr-ing) ser sÄ rart ut nÀr man skriver det, men det lÄter sÀllan sympatiskt.

Mamman till sin 5-Ă„riga dotter: "Ge pengarna till tanten/flickan i kassan".

NÀr blir man tant? Och Àr det nÄgon som Àr under 50 som har blivit kallad för damen?

SÄ, mina herrar och damer... varför ska det vara sÄ himla krÄngligt?!

Lisa

[Edited at 2004-12-09 16:23]

[Edited at 2004-12-09 16:24]

Pages in topic:   [1 2] >

To report site rules violations or get help, contact a site moderator:

You can also contact site staff by submitting a support request »

Intressant artikel om "tjej" / "kvinna" - om sprÄkets förÀndring

Advanced search

Translation news in Sweden

TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »
SDL MultiTerm 2017
Guarantee a unified, consistent and high-quality translation with terminology software by the industry leaders.

SDL MultiTerm 2017 allows translators to create one central location to store and manage multilingual terminology, and with SDL MultiTerm Extract 2017 you can automatically create term lists from your existing documentation to save time.

More info »

All of ProZ.com
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs