Mobile menu

BÀsta dansk-svenska ordböckerna
Thread poster: SWEDISH-TRANSLATION.com - your Swedish translation partner
SWEDISH-TRANSLATION.com - your Swedish translation partner
Local time: 10:52
Swedish to English
+ ...
Jul 24, 2002

Hejsan.

Eftersom en stor del av översÀttningen jag gör Àr frÄn danska till svenska undrar jag vilka ordböcker i den sprÄkkombinationen som skulle vara bÀst. Jag anvÀnder för nÀrvarande Norstedts senaste dansk-svenska ordbok frÄn 1980. Men eftersom den sammanstÀlldes för sÄ pass lÀnge sedan Àr det relativt mycket som har förÀndrats och den kÀnns tyvÀrr inte tidsenlig lÀngre.

KÀnner ni till nÄgon dansk-svensk ordbok som Àr bÀttre och komplettare Àn Norstedts? Det Àr synd att inte de inte uppdaterat den Àn, bÄde de norsk-svenska och engelsk-svenska ordböckerna Àr betydligt nyare.

KÀnner ni Àven till nÄgon dansk-svensk ordbok pÄ CD?

VÀnlig hÀlsning

Mattias Bergström

Alfatext - Swedish translation

http://www.alfatext.se

[addsig]

Direct link Reply with quote

Eva Palm  Identity Verified
Danish to Swedish
+ ...
Skandinavisk och Gyldenlövs Jul 28, 2002

TyvÀrr finns det inte mycket, men jag sÄg att Nordstedts kommit ut med en ny Skandinavisk ordbok. Sen finns det ju Gyldendals, men den Àr svÄr att fÄ tag pÄ...

SjÀlv har jag funderat över att gÄ vÀen över engelskan och skaffa mig nÄgra Da-Eng lexikon.

Yngve Roennike  Identity Verified
Local time: 04:52
Danish to English
+ ...
Too bad! Aug 9, 2002

Det beror kanske pÄ att det inte kÀnns \"sexigt\" nog att översÀtta mellan de tvÄ, t ex bland de beslutgivande inom branschen. Jag har frÄgat Wordfinder Ätskilliga gÄnger om nÀr Àntligen deras skandinaviska el-ordbok kommer ut. Det skyfflas emellertid jÀmt undan till förmÄn för allehanda exotiska sprÄkkombinationer, sÄ nu har jag tröttnat pÄ det.

Wf har nu kommit med detta lÀnge avsaknade verk, sÄg jag just nu nÀr jag kollade för nÄnting helt orelaterat.

[ This Message was edited by: on 2002-10-22 15:06 ]

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Norwegian to Swedish
+ ...
Danska ordböcker Sep 22, 2002

För att fÄ fatt i tekniska termer köpte jag Wordfinders dansk-engelska i brist pÄ bÀttre. Norstedts skandinaviska ordbok innehÄller ju bara ord som skiljer sig i betydelse mellan sprÄken, vilket ju lÀmnar mycket övrigt att önska....

Ett problem som jag fastnade i för en tid sedan Àr att vÄra lÀnder Àr sÄ lika men ÀndÄ sÄ olika vad gÀller produkter! Jag översatte en katalog för plugg och skruv och upptÀckte att mÄnga av de byggmaterial som nÀmndes Àr varumÀrken (masonite t.ex.). Samma produkt finns naturligtvis i Sverige - men vad heter den hÀr ?? Det Àr ju knappast meningsfullt att ange att en viss plugg passar till xxx-betong, nÀr sÄdan knappst finns pÄ den svenska marknaden. Hur gör man ??

[ This Message was edited by: on 2002-09-22 16:02 ]

tauvon  Identity Verified
Sweden
Member (2006)
English to Swedish
+ ...
Da-En-Sv Oct 4, 2002

Hej!

Nej, det Àr verkligen klent med bra dansk-svenska ordböcker. Jag har införskaffat politikkens nudansk med etymologi samt en dansk-engelsk teknisk ordbok och en handelsordbok. Det Àr inte optimalt, men vad göra. Politikkens har jag mycket glÀdje av dock och kan varmt rekommendera. Ibland rÀcker det med de förklaringar de ger för att man ska sjÀlv komma pÄ det svenska ordet.
[addsig]

To report site rules violations or get help, contact a site moderator:

You can also contact site staff by submitting a support request »

BÀsta dansk-svenska ordböckerna

Advanced search

Translation news in Sweden

SDL Trados Studio 2015 Freelance
The industry-leading translation software used by over 200,000 translators.

SDL Trados Studio helps translators increase translation productivity whilst ensuring quality. Combining translation memory, terminology management and machine translation in one simple and easy-to-use environment.

More info »
SDL MultiTerm 2015
Guarantee a unified, consistent and high-quality translation with terminology software.

SDL MultiTerm 2015 allows translators to create one central location to store and manage multilingual terminology, and with SDL MultiTerm Extract 2015 you can automatically create term lists from your existing documentation to save time.

More info »

All of ProZ.com
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs