Ska mellanrum användas mellan siffror och förkortning i numeriska uttryck?
Thread poster: Thomas Johansson
Thomas Johansson
Thomas Johansson  Identity Verified
Peru
Local time: 03:30
English to Swedish
+ ...
Aug 1, 2007

Hej!

Jag undrar om det finns det någon norm i svenskan för användningen av mellanrum i uttryck som "90%". D.v.s. skriver man det med mellanrum ("90 %") eller utan mellanrum ("90%")?

Alternativt, om det inte finns någon norm, vad föredrar ni
andra?

Motsvarande för uttryck som:

120W / 120 W
12GB / 12 GB
30oC / 30 oC (grader Celsius)
50hk / 50 hk
120V / 120 V
3,2A / 3,2 A
etc.

Jag kän
... See more
Hej!

Jag undrar om det finns det någon norm i svenskan för användningen av mellanrum i uttryck som "90%". D.v.s. skriver man det med mellanrum ("90 %") eller utan mellanrum ("90%")?

Alternativt, om det inte finns någon norm, vad föredrar ni
andra?

Motsvarande för uttryck som:

120W / 120 W
12GB / 12 GB
30oC / 30 oC (grader Celsius)
50hk / 50 hk
120V / 120 V
3,2A / 3,2 A
etc.

Jag känner mig ganska säker på att "m" för meter skrivs med mellanrum (t.ex. "120 m"), och det känns som att %-symbolen och de andra förkortningarna också borde skrivas med mellanrum eftersom de ju trots allt står för separata ord, men det som förbryllar mig är att det inte alltid eller ens vanligtvis skrivs så i de texter som jag hittar på internet.

Jag har sökt efter normer på internet men inte hittat något.

Thomas


[Edited at 2007-08-01 02:08]
Collapse


 
Mats Wiman
Mats Wiman  Identity Verified
Sweden
Local time: 10:30
Member (2000)
German to Swedish
+ ...
In memoriam
I princip Ja Aug 1, 2007

Tecken som står i stället för ord, och som utläses som ord, behandlas som ord. Mellanrum görs alltså före och efter tecken som &, %, ‰, =, +, – och många andra matematiska tecken.
Undantag: Inget mellanrum görs före tecknen ° (i betydelsen ’vinkelgrader’), ¢ (’minut’ och ’fot’) och² (’sekund’ och ’tum’), som alltså skrivs ihop med föregående siffra utan mellanrum. Något mellanrum görs inte heller efter dessa tecken och efterföljande siffror i sam
... See more
Tecken som står i stället för ord, och som utläses som ord, behandlas som ord. Mellanrum görs alltså före och efter tecken som &, %, ‰, =, +, – och många andra matematiska tecken.
Undantag: Inget mellanrum görs före tecknen ° (i betydelsen ’vinkelgrader’), ¢ (’minut’ och ’fot’) och² (’sekund’ och ’tum’), som alltså skrivs ihop med föregående siffra utan mellanrum. Något mellanrum görs inte heller efter dessa tecken och efterföljande siffror i sammanhållana angivelser som 23°15¢ 20² (23 grader 15 minuter 20 sekunder).
När gradtecken står tillsammans med temperaturskalebeteckningarna C (Celsius) eller F (Fahrenheit) görs mellanrum före gradtecknet men inte efter det. Om temperaturskalebeteckning saknas görs inget mellanrum före gradtecknet: 15 °C men 15°.
Inget mellanrum görs mellan ett plus- eller minustecken som används som förtecken och den följande siffran eller bokstaven.
Inget mellanrum görs före eller efter tecknet /, snedstreck, när det ersätter bråkstreck, t.ex. 2/3.
Inga mellanrum görs över huvud taget i e-postadresser eller webbadresser.
Petersson & Bendler
Andelen uppgår till 45 % av det totala utbudet
med 0,8 ‰ alkohol i blodet
2 + 6 = 8
60° nordlig bredd
+15 °C
–3 °C
+3°
22°
[email protected] ([email protected])
http://www.sprakradet.se (f.d.http://www.spraknamnden.se)



[Edited at 2007-08-01 03:46]
Collapse


Lina Borjesson
 
E2efour (X)
E2efour (X)
United Kingdom
Local time: 09:30
Swedish to English
Mellanslag före procenttecknet Aug 1, 2007

Enligt svenska skrivregler rekommenderas man att sätta ett mellanslag före %-tecknet.
Man borde dock fråga sig om det finns någon motivering för denna praxis, särskilt med tanke på att det inte förekommer på engelska.
Det är väldigt irriterande för oss översättare, måste jag säga!


 
Mikael Adolfsson
Mikael Adolfsson  Identity Verified
Sweden
Local time: 10:30
English to Swedish
+ ...
Ja, i stort sett ... Aug 1, 2007

Jag instämmer helt i Mats Wimans kommentar. Bästa sättet att få koll på reglerna och rekommendationerna är att beställa boken "Svenska skrivregler" (ISBN 9789147049745), utgiven av Svenska språknämnden, på t.ex. www.bokus.com.

 
Reino Havbrandt (X)
Reino Havbrandt (X)
Sweden
Local time: 10:30
Finnish to Swedish
+ ...
Enheter Aug 5, 2007

Mats har helt rätt, ska kanske förtydliga att det alltid ska vara mellanslag före enhetsbeteckningar (m, kg, mm) men med de undantag Mats anger. Mellanslag före procenttecken ska det också vara. Obs att detta ofta är annorlunda/inkonsekvent i originaltexten.
Dessutom ska det inte vara mellanslag före och efter /
R


 
Thomas Johansson
Thomas Johansson  Identity Verified
Peru
Local time: 03:30
English to Swedish
+ ...
TOPIC STARTER
Tack! Aug 5, 2007

Tack Mats, GaggR och ni andra för svaren. Det här hjälper alldeles utmärkt.

 


To report site rules violations or get help, contact a site moderator:

Moderator(s) of this forum
Anna Herbst[Call to this topic]

You can also contact site staff by submitting a support request »

Ska mellanrum användas mellan siffror och förkortning i numeriska uttryck?







Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »
CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »