Arkada┼člar, a─č─▒r olun da molla desinler [Mod: MT B├Âl├╝mleri 1]
Thread poster: murat karahan

murat karahan  Identity Verified
Turkey
Local time: 22:00
English to Turkish
+ ...
Apr 16, 2003

Son g├╝nlerde ├ževirmenli─čin gelece─čiyle ilgili endi┼čelerini dile getiren ancak bende ├ževirmenli─čin bug├╝n├╝ bile olmad─▒─č─▒ endi┼česini s├╝rekli etkin durumda tutan bir arkada┼č─▒m─▒z─▒n forumda a├žt─▒─č─▒ konuda ortaya at─▒lan ki┼čisel saptamalarda (herhangi bir dayana─č─▒n─▒z yoksa sapt─▒rmad─▒r) kantar─▒n topuzunun ka├žmas─▒ ├╝zerine birka├ž noktaya a├ž─▒kl─▒k getirmek gere─či olu┼čmu┼čtur.

G├Ânderilen mesaj s─▒ras─▒na g├Âre gidece─čim ├ž├╝nk├╝ konu olduk├ža da─č─▒t─▒lm─▒┼č ve araya pek├žok ilgisiz ve d├╝┼č├╝nd├╝r├╝c├╝ ki┼čisel yorumlar t─▒k─▒┼čt─▒r─▒lm─▒┼čt─▒r.

├ľnce ┼×enay\'dan ba┼člayal─▒m, ODT├ť\'de ├ževiri b├Âl├╝m├╝ yoktur. Bo─čazi├ži ve ODT├ť mezunu iki ├ževirmenin sizin ├žal─▒┼čt─▒─č─▒n─▒z b├╝ronun deneme ├ževirisini yapamamalar─▒ sizin niteliklerinizi en ufak bir ┼čekilde de─či┼čtirmez. Ayr─▒ca m├╝kemmel ├ževirmen dedi─činiz ┼čey de ancak bir muammadan ibarettir. Alandan alana z─▒play─▒p, ┼čunu da yapar─▒m, bunu da yapar─▒m, Evropa topra─č─▒ ├ži─čnedim, yabanc─▒ dilim iyi, her konuda ├ževiri diye ortal─▒kta dola┼čanlar oldu─ču s├╝rece mesle─čin bug├╝n├╝ oldu─ču bile muallaktad─▒r. Terc├╝me b├╝rolar─▒na gelince; bug├╝ne kadar terc├╝me b├╝rosu deneyimim k─▒sa ├Âzge├žmi┼čimde yer alamayacak kadar k─▒sa bir s├╝re olarak kalm─▒┼čt─▒r (15 saniyelik bir telefon g├Âr├╝┼čmesi) ve ├žal─▒┼čt─▒klar─▒ rakamlar amele rakamlar─▒ ├╝zerine ├ž─▒kmad─▒─č─▒ s├╝rece 15 saniye olarak kalmaya devam edecektir.

┼×imdi gelelim ├Âteki arkada┼člar─▒n uzun uzun cevap gerektiren en az─▒ndan i├žerikli ve dokunakl─▒ mesajlar─▒na. ┼×ule Han─▒m, bir MT mezunu olarak sadece mezunu oldu─čunuz b├Âl├╝mle ilgili yorumda bulunabilirsiniz, me─čer ki ├Âteki \"sayg─▒n\" ├╝niversitelerdeki b├Âl├╝mleri gidip inceleme imkan─▒n─▒z olduysa. T├╝m M├╝tercim-Terc├╝manl─▒k b├Âl├╝mleri i├žin ortak bir yarg─▒da bulunabilece─činizi sanm─▒yorum. D├╝┼č├╝nd├╝─č├╝n├╝z├╝n aksine M├╝tercim-Terc├╝manl─▒k b├Âl├╝mleri ├ževirmen yeti┼čtirir. Mezunlar─▒n─▒n %1 ya da %2\'sinin ├ževirmen oldu─ču d├╝┼č├╝ncesine de kat─▒lm─▒yorum, ben en az─▒ndan %90 ├ževirmenlikle u─čra┼čt─▒─č─▒m─▒ s├Âyleyebilirim.

Bu noktay─▒ sizin bahsetti─činiz mezunlar─▒n ├ževirmenlik yapmama durumuna Selcuk Aky├╝z\'├╝n getirdi─či a├ž─▒klamay─▒ da katarak a├ž─▒klama yapmak yerinde olacakt─▒r. M├╝tercim-Terc├╝manl─▒k b├Âl├╝m├╝ ├Â─črencilerinin ├žo─čunun bayan oldu─ču do─črudur. Bu konuda size k─▒sa bir fizyolojik bilgi, baz─▒ noktalar─▒ a├ž─▒─ča kavu┼čturabilir; Kad─▒nlar─▒n beyninde iki konu┼čma merkezi bulundu─čunu okumu┼čtum, bu konuda kaynak veremeyece─čim ┼ču anda, bu da benim eksikli─čim olsun. Onun d─▒┼č─▒nda lisede sosyal s─▒n─▒flardaki da─č─▒l─▒ma bakacak olursan─▒z, M├╝tercim-Terc├╝manl─▒k b├Âl├╝mlerinde neden b├Âyle bir orans─▒zl─▒k oldu─čunu anlayabilirsiniz, ki ayn─▒ orans─▒zl─▒k ├Âteki dil b├Âl├╝mlerinde de mevcuttur. Bu a┼čamada ├╝lkenin baz─▒ ger├žeklerini bilmeden \"M├╝tercim-Terc├╝manl─▒k mezunlar─▒ ├ževirmenlik yapm─▒yor\" demek, b─▒rak─▒n demeyi diyebilmek, sadece torpil patlatmak olur. Tutup bu noktada sen biliyor musun diyebilirdiniz fakat benim bildi─čim y├Ân├╝nde bir iddiam yok. Ortaya bir g├Âr├╝┼č atan sizlersiniz ve bu durumda ┼ču a├ž─▒lardan g├Âr├╝┼člerinizi sorgulamak isterim:

1 - ├ťniversiteden mezun olanlar─▒n y├╝zde ka├ž─▒ e─čitimini ald─▒klar─▒ bran┼člarda ├žal─▒┼č─▒yorlar ve bu oran b├Âl├╝mden b├Âl├╝me ne gibi farkl─▒l─▒klar g├Âsteriyor?

2 - ├ťniversiteden mezun olan bayan ├Â─črencilerin y├╝zde ka├ž─▒ ├žal─▒┼čma hayat─▒na giriyor?

3 - ├ťniversite s─▒nav─▒nda %1\'lik dilimde yer alan (Bilkent\'i bilmiyorum) ve d├╝z liselerde yeterli e─čitimi verilmeyen yabanc─▒ dille ilgili b├Âl├╝mlerde okuyanlar─▒n gelir s─▒n─▒flar─▒na g├Âre da─č─▒l─▒mlar─▒ nedir ve buradan hareketle, k├Âle fiyatlar─▒na ├žal─▒┼čmaya ihtiya├žlar─▒ var m─▒d─▒r?

L├╝tfen, elinizde veri yoksa uzun ara┼čt─▒rmalar gerektirebilecek bu konularda yorumda bulunmaktan ka├ž─▒n─▒n.

┼×ule Han─▒m. mezunu oldu─čunuz b├Âl├╝m├╝n tan─▒t─▒m sayfas─▒ndan iki al─▒nt─▒:

1- ├çeviri dersleri, ekonomi, hukuk, teknik, t─▒p, kitle ileti┼čim, sosyal bilimler ve edebiyat alanlar─▒n─▒ i├žermektedir. ├ľ─črencilerin, de─či┼čik alanlar─▒ kapsayan konferans ortamlar─▒nda bulunmalar─▒ da sa─članmaktad─▒r.

2- \"Mezunlar─▒m─▒z, kamu ve ├Âzel kurulu┼člar─▒n m├╝tercim-terc├╝man kadrolar─▒nda, ├Âzel sekt├Ârde, ├ževiri b├╝rolar─▒nda, halkla ili┼čkiler b├Âl├╝mlerinde, bankalar─▒n kambiyo ve d─▒┼č ili┼čkiler servislerinde g├Ârev yapmaktad─▒rlar. \"

Akademisyenlerle ilgili yorumunuza gelince, akademisyenlerin hangi bran┼č olursa olsun piyasaya i┼č yapmalar─▒n─▒n yasak oldu─čunu bilmiyorsunuz herhalde. Bilkent\'i bilemem, s├Âyledikleriniz belki de o b├Âl├╝m i├žin ge├žerli olabilir ancak Bo─čazi├ži ├ťniversitesi\'nde dersler aktif ├ževiri yapm─▒┼č akademisyenler ve ├Âzel uzmanl─▒k isteyen baz─▒ dersler de uzmanlar (alayl─▒ tabir ettikleriniz) taraf─▒ndan uzun y─▒llard─▒r verilmektedir. B├Âl├╝mde CAT dersleri de bilgisayar laboratuar─▒nda veriliyor ayr─▒ca CAT\'lerin sadece y├╝ksek tekrar─▒n oldu─ču belirli ├ževiri uygulamalar─▒nda ge├žerli oldu─čunu unutmamak gerekir. Proz\'a gelince, ge├žen sene b├Âl├╝m toplant─▒s─▒ nedeniyle bilgisayar lab\'─▒nda yap─▒lan derste, hele bir de eski forumun oldu─čunu da hesaba katarsak ├žok keyifli dakikalar ge├žirmi┼čtik. Sizinle ilgili olarak s├Âyleyebileceklerim bu kadar.



Sel├žuk arkada┼č─▒m, ben o bahsetti─čim MT mezunlar─▒ndan─▒m ve dedi─čin gibi piyasaya erken girenlerdenim. Bu b├Âl├╝mlerdeki bayan mezunlarla ilgili yukar─▒da birka├ž lak─▒rd─▒ ettim, daha fazla uzatmaya gerek yok. ┼×ule\'yle birlikte i├žine d├╝┼čt├╝─č├╝n├╝z yan─▒lg─▒ y├Ântemdir, ki┼čisel g├Âzlemlerinizi genele vuramazs─▒n─▒z. Ben de ortaya ┼č├Âyle bir sav atay─▒m, benim s─▒n─▒f─▒mdaki bayan mezunlar─▒n yar─▒s─▒ aktif olarak ├ževirmenlik yap─▒yor. Hadi gel de ├Âyle de─čil de.

Senin s├Âzlerinle \"Kimse terc├╝man olarak do─čmuyor; e─čitim ┼čart. E─čitim de yetmiyor, ├žal─▒┼čmak ara┼čt─▒rmak gerekli.\" Buna kat─▒lmamak elde de─čil, ancak kat─▒lmad─▒─č─▒m g├Âr├╝┼č├╝n ┼ču \" Hukuktan, in┼čaattan, tekstilden, bilgisayardan, ┼čundan bundan anlamak laz─▒m.\" Hay─▒r efendim, ├ževirmen her bir halttan anlamak zorunda de─čil, ├Âyle bir m├╝kemmel-omnipotent ├ževirmen kavram─▒ ancak hayali olabilir. Aslolan uzmanla┼čmad─▒r, nokta. Zaten M├╝tercim-Terc├╝manl─▒k b├Âl├╝mlerinde epeydir devam eden bir uygulama var, o da bir alanda yeti┼čmi┼č ├Â─črencilere ├ževiri e─čitimi vermek ve bu konuda gayet ba┼čar─▒l─▒ ├Ârnekler mevcut. ├ľrne─čin yeni mezun bir doktor ya da m├╝hendis ┼čapkas─▒n─▒ ├Ân├╝ne koyar ve meslekte iyi para kazanabilece─či y─▒llar─▒n ne kadar uzakta oldu─čunu g├Âr├╝r, bran┼č─▒mla ilgili teknik ├ževiri yapar─▒m daha iyi derse master d├╝zeyinde ├ževiri e─čitimi alabiliyor.

Alayl─▒-mektepli ├žat─▒┼čmas─▒n─▒n en s─▒k g├Âr├╝ld├╝─č├╝ alanlardan biri de m├╝zik. Burada ├Âyle bir ├Ârnek vermek de yak─▒┼č─▒k al─▒r ├ž├╝nk├╝ amiyane tabirle s─▒k s─▒k forumda \"alay─▒m saz─▒ elime, basay─▒m ┼č├Âyle bam teline\" ┼čeklinde yaz─▒lar g├Ârmek m├╝mk├╝n. ─░simler yanl─▒┼č olabilir, ├Ânemli olan fikir; Vakti zaman─▒nda konservatuar mezunu mektepli Schubert, alayl─▒ Liszt\'in konserini dinlemeye gider. Konser sonras─▒nda eseri nas─▒l buldu─čunu sorduklar─▒nda ┼č├Âyle bir a├ž─▒klama yapar \"Liszt bir konservatuar ├Â─črencisine okulda verilemeyecek pek ├žok ├Âzelli─če sahip, ├Âte yandan konservatuar ├Â─črencilerinin ├žo─čunda bulunan baz─▒ temel niteliklerden yoksun.\"

Uzamas─▒ gerekiyordu uzatt─▒m, daha da uzataca─č─▒m.

Ke├žilerin olmad─▒─č─▒ yerde g├Âr├╝┼čmek dile─čiyle.





[Subject edited by staff or moderator 2005-05-20 02:59]

[Subject edited by staff or moderator 2005-05-20 03:01]


Direct link Reply with quote
 
shule  Identity Verified
Local time: 22:00
English to Turkish
+ ...
Yanl─▒┼č anlayanlara baz─▒ a├ž─▒klamalar: Apr 16, 2003

1.

\"┼×ule Han─▒m, bir MT mezunu olarak sadece mezunu oldu─čunuz b├Âl├╝mle ilgili yorumda bulunabilirsiniz, me─čer ki ├Âteki \"sayg─▒n\" ├╝niversitelerdeki b├Âl├╝mleri gidip inceleme imkan─▒n─▒z olduysa. T├╝m M├╝tercim-Terc├╝manl─▒k b├Âl├╝mleri i├žin ortak bir yarg─▒da bulunabilece─činizi sanm─▒yorum.\"



EN AZINDAN \"B─░LKENT MEZUNLARI\" ─░├ç─░N DURUM BU YAZDI─×IMI HATIRLIYORUM.BA┼×TA YAPTI─×IM GENELLEMEY─░ KISITLAYAN BU ─░FADE S─░Z─░ TATM─░N ETMEM─░┼×SE Y─░NELEYEY─░M, VERD─░─×─░M ├ľRNEKLER 1. DERECEDEN \"B─░LKENT M├ťTERC─░M-TERC├ťMANLIK B├ľL├ťM├ť MEZUNLARINI\", GENEL ANLAMDA ─░SE \"YEN─░ NES─░L\" TRIN(MT) MEZUNLARINI KONU ALMAKTADIR.



2.

\"D├╝┼č├╝nd├╝─č├╝n├╝z├╝n aksine M├╝tercim-Terc├╝manl─▒k b├Âl├╝mleri ├ževirmen yeti┼čtirir. Mezunlar─▒n─▒n %1 ya da %2\'sinin ├ževirmen oldu─ču d├╝┼č├╝ncesine de kat─▒lm─▒yorum, ben en az─▒ndan %90 ├ževirmenlikle u─čra┼čt─▒─č─▒m─▒ s├Âyleyebilirim.\"



BU B─░R D├ť┼×├ťNCE DE─×─░L KEND─░ B├ľL├ťM├ťMLE ─░LG─░L─░ G├ľZLEMLED─░─×─░M B─░R GER├çEKT─░R. DOLAYISIYLA HAYIR SEN─░N B├ľL├ťM├ťNDEK─░LER ├çEV─░RMEN OLUYOR, SEN B─░LM─░YORSUN AMA BEN B─░L─░YORUM ┼×EKL─░NDE B─░R ─░DD─░ANIZ OLAB─░LECE─×─░N─░ SANMIYORUM.



3.

\"M├╝tercim-Terc├╝manl─▒k b├Âl├╝m├╝ ├Â─črencilerinin ├žo─čunun bayan oldu─ču do─črudur. Bu konuda size k─▒sa bir fizyolojik bilgi, baz─▒ noktalar─▒ a├ž─▒─ča kavu┼čturabilir; Kad─▒nlar─▒n beyninde....\"



SA─×OLUN, GER├çEKL─░─×─░N─░ B─░R ├çOK ─░NSANIN B─░LD─░─×─░ BU B─░L─░MSEL YARGI OLMASA ANLA┼×ILAN B├ľL├ťM├ťMDEK─░ ERKEK SAYISINA DA ─░T─░RAZ EDECEKS─░N─░Z...



4.

\"Bu a┼čamada ├╝lkenin baz─▒ ger├žeklerini bilmeden \"M├╝tercim-Terc├╝manl─▒k mezunlar─▒ ├ževirmenlik yapm─▒yor\" demek, b─▒rak─▒n demeyi diyebilmek, sadece torpil patlatmak olur.\"



BKZ.2



5.

\"Tutup bu noktada sen biliyor musun diyebilirdiniz fakat benim bildi─čim y├Ân├╝nde bir iddiam yok.\"



O HALDE...



6.

Ortaya bir g├Âr├╝┼č atan sizlersiniz ve bu durumda ┼ču a├ž─▒lardan g├Âr├╝┼člerinizi sorgulamak isterim:

1 - ├ťniversiteden mezun olanlar─▒n y├╝zde ka├ž─▒ e─čitimini ald─▒klar─▒ bran┼člarda ├žal─▒┼č─▒yorlar ve bu oran b├Âl├╝mden b├Âl├╝me ne gibi farkl─▒l─▒klar g├Âsteriyor?

2 - ├ťniversiteden mezun olan bayan ├Â─črencilerin y├╝zde ka├ž─▒ ├žal─▒┼čma hayat─▒na giriyor?

3 - ├ťniversite s─▒nav─▒nda %1\'lik dilimde yer alan (Bilkent\'i bilmiyorum) ve d├╝z liselerde yeterli e─čitimi verilmeyen yabanc─▒ dille ilgili b├Âl├╝mlerde okuyanlar─▒n gelir s─▒n─▒flar─▒na g├Âre da─č─▒l─▒mlar─▒ nedir ve buradan hareketle, k├Âle fiyatlar─▒na ├žal─▒┼čmaya ihtiya├žlar─▒ var m─▒d─▒r?\"



S─░Z BU KONUDA KEND─░ ├ťN─░VER─░STEM VE KEND─░ B├ľL├ťM├ťM HAKKINDAK─░ G├ľZLEMLER─░M DO─×RULTUSUNDA VERD─░─×─░M B─░LG─░YE DAH─░ ─░T─░RAZ EDERKEN, ─░STAT─░ST─░K─░ B─░LG─░ GEREKT─░REN B├ľYLE B─░R KONUDAK─░ TAHM─░NLER─░M─░ KEND─░ME SAKLAMAYI UYGUN G├ľR├ťYORUM. E─×ER S─░Z─░N BU KONUDA B─░R B─░LG─░N─░Z VARSA B─░Z─░ DE AYDINLATAB─░L─░RS─░N─░Z. MAHKEMEDE OLMADI─×IMIZA G├ľRE ─░SPAT Y├ťK├ť DE B─░ZE A─░T DE─×─░L.



7.

\"1- ├çeviri dersleri, ekonomi, hukuk, teknik, t─▒p, kitle ileti┼čim, sosyal bilimler ve edebiyat alanlar─▒n─▒ i├žermektedir. ├ľ─črencilerin, de─či┼čik alanlar─▒ kapsayan konferans ortamlar─▒nda bulunmalar─▒ da sa─članmaktad─▒r.

2- \"Mezunlar─▒m─▒z, kamu ve ├Âzel kurulu┼člar─▒n m├╝tercim-terc├╝man kadrolar─▒nda, ├Âzel sekt├Ârde, ├ževiri b├╝rolar─▒nda, halkla ili┼čkiler b├Âl├╝mlerinde, bankalar─▒n kambiyo ve d─▒┼č ili┼čkiler servislerinde g├Ârev yapmaktad─▒rlar. \"



MEZUN OLDU─×UM OKULU S─░Z─░N WEB SAYFASINDAK─░ TANITIMDAN ED─░ND─░─×─░N─░Z B─░LG─░LERDEN DAHA ─░Y─░ TANIDI─×IMA ─░T─░RAZ EDEMEZS─░N─░Z SANIRIM. ├ťN─░VERS─░TEN─░N \"HER NE KADAR M├ťTERC─░M-TERC├ťMANLIK B├ľL├ťM├ťM├ťZ MEZUNLARININ P─░YASAYA ├çEV─░RMEN OLARAK G─░RD─░KLER─░ VE BU AlANDA TUTUNAB─░LD─░KLER─░ PEK G├ľR├ťLMESE DE ├çOK ─░Y─░ GAZETEC─░, PAZARLAMACI, B├ťROKRAT, DANI┼×MAN..VS. YET─░┼×T─░R─░R─░Z.\" DEMES─░N─░ BEKLED─░─×─░N─░Z─░ SANMIYORUM.



8.

\"Akademisyenlerle ilgili yorumunuza gelince, akademisyenlerin hangi bran┼č olursa olsun piyasaya i┼č yapmalar─▒n─▒n yasak oldu─čunu bilmiyorsunuz herhalde.\"



AKADEM─░SYENLER─░N P─░YASAYLA ─░├ç─░ ─░├çE OLMASI DEMEK ─░LLAK─░ AYNI ANDA ─░┼× YAPMALARINI GEREKT─░RMEZ. S─░Z─░N DE BO─×AZ─░├ç─░ ├ťN─░VERS─░TES─░ ─░LE ─░LG─░L─░ VERD─░─×─░N─░Z ├ľRNEKTE OLDU─×U G─░B─░ DAHA ├ľNCE ├çALI┼×MI┼× HALEN DE ─░L─░┼×K─░ ─░├çER─░S─░NDE OLMALARI M├ťMK├ťND├ťR.



9.

\"CAT\'lerin sadece y├╝ksek tekrar─▒n oldu─ču belirli ├ževiri uygulamalar─▒nda ge├žerli oldu─čunu unutmamak gerekir.\"



AKS─░N─░ ─░DD─░A ETMED─░M, ANCAK B─░R ├çEV─░RMEN M├ťTERC─░M-TERC├ťMANLIK B├ľL├ťM├ťNDE CAT ARA├çLARINI ├ľ─×RENMED─░YSE KEND─░ KEND─░NE ├ľ─×RENMES─░ M├ťMK├ťN FAKAT ├çOK DAHA ZORDUR. (TECR├ťBEYLE SAB─░T.)



10.

\"Ben de ortaya ┼č├Âyle bir sav atay─▒m, benim s─▒n─▒f─▒mdaki bayan mezunlar─▒n yar─▒s─▒ aktif olarak ├ževirmenlik yap─▒yor. Hadi gel de ├Âyle de─čil de.\"



K─░┼×─░SEL G├ľZLEMLER─░ME KAR┼×I G├ľSTERD─░─×─░N─░Z TAVIRIN NE DERECE TUTARSIZ OLDU─×UNU KEND─░ C├ťMLEN─░ZLE DE ─░FADE ETT─░─×─░N─░Z ─░├ç─░N TE┼×EKK├ťRLER.



\"A─×IR OL DA MOLLA DES─░NLER\" TARZI ─░K─░ Y├ťZL├ť B─░R ANLAYI┼×TANSA ─░FADE ├ľZG├ťRL├ť─×├ťN├ť, SEV─░YEL─░ TARTI┼×MAYI VE TECR├ťBELER─░M─░Z─░ B─░RB─░R─░M─░ZLE PAYLA┼×MAYI SAVUNDU─×UMU BEL─░RTMEK ─░ST─░YORUM. D─░KKATLE VE ├ľNYARGISIZ OKUYACAK OLURSANIZ B─░RB─░R─░M─░ZDEN FARKLI ┼×EYLER S├ľYLEMED─░─×─░M─░Z─░ DE G├ľRECEKS─░N─░ZD─░R.



UMARIM GELECEKTE TRIN B├ľL├ťMLER─░N─░N KAL─░TES─░ ARTAR, BU B├ľL├ťMLERE GER├çEKTEN ├çEV─░RMEN OLMAK ─░STEYENLER G─░RER, VE BEN DE TRIN B├ľL├ťMLER─░ ├çOK ─░Y─░ M├ťTERC─░M-TERC├ťMANLAR YET─░┼×T─░R─░R D─░YE B─░R GENELLEME YAPAB─░L─░R─░M. YOKSA DEVE KU┼×U G─░B─░ KAFAMI KUMA G├ľM├ťP \"B─░LKENT M├ťTERC─░M-TERC├ťMANLIK B├ľL├ťM├ť\" MEZUNLARININ ├çO─×U HAR─░KA ├çEV─░RMENLER OLUR DEMEM─░N K─░MSEYE B─░R FAYDASI OLACA─×INI SANMIYORUM. A─×IR OLUP SUSMAKTANSA KEND─░ B├ľL├ťM├ťM├ťZ├ť DAH─░ ELE┼×T─░REREK STAT├ťKOYU DE─×─░┼×T─░REB─░LECE─×─░M─░Z─░ D├ť┼×├ťN├ťYORUM.



HERKESE ─░Y─░ ├çALI┼×MALAR...



┼×ule B├╝lb├╝l





Direct link Reply with quote
 

Selcuk Akyuz  Identity Verified
Turkey
Local time: 22:00
Member (2006)
English to Turkish
+ ...
uzmanla┼čma Apr 16, 2003

├çeviride uzmanla┼čma ┼čart, buna ben de inan─▒yorum. Ama mevcut piyasa ┼čartlar─▒nda ki┼či ancak ├žok uzun y─▒llar sonra bir(ka├ž) alanda uzmanla┼čabili(yo)r.

\" Hukuktan, in┼čaattan, tekstilden, bilgisayardan, ┼čundan bundan anlamak laz─▒m.\" demi┼čtim, yine de diyorum, ama bahsetti─čim ┼čey bunlarda uzmanla┼čmak de─čil, sadece ├ževirdi─či metni genel olarak anlayabilecek kadar bilgi sahibi olmak. Bahsetti─čim ┼čey, ki┼činin (daha do─črusu sadece dil bilen ki┼činin) ├ževirmen olamayaca─č─▒. Hayat─▒n her alan─▒yla ilgili genel bilgi, belli ba┼čl─▒ alanlarda biraz daha ayr─▒nt─▒l─▒ bilgi sahibi olmak ve tabii ideal olarak da bir iki alanda uzmanla┼čmak.



Terc├╝me b├╝rolar─▒na i┼č yapan bir terc├╝man ben sadece psikoloji ├ževirisi yapar─▒m, MT b├Âl├╝m├╝nden mezun olduktan sonra psikoloji master ve doktoras─▒ yapt─▒m, bu vekaletnameyi ├ževiremem diyebilir mi! Diyebilir tabii, ama bir daha da i┼č alamaz o b├╝rodan. Bir piyasa terc├╝man─▒ hukuk, in┼čaat, finans ve g├╝n├╝m├╝zde bilgisayar ve ileti┼čim konular─▒ndan genel olarak anlamak durumundad─▒r. Ve yeni mezun bir arkada┼č bu konularda genel bilgisi yoksa kendisini GEL─░┼×T─░RMEL─░D─░R.

Uzmanla┼čma daha sonraki bir a┼čamad─▒r ama ├Ânemi kesinlikle yads─▒namaz.



─░yi ├žal─▒┼čmalar





Direct link Reply with quote
 

murat karahan  Identity Verified
Turkey
Local time: 22:00
English to Turkish
+ ...
TOPIC STARTER
Efendim?? Apr 16, 2003

[quote]

On 2003-04-16 13:46, shule wrote:



0.9 ├ç├╝nk├╝ \"├ç├╝nk├╝ BO─×AZ─░├ç─░, HACETTEPE, B─░LKENT gibi ├žok sayg─▒n ├╝niversitelerde kurulmalar─▒na ra─čmen bu b├Âl├╝mler her sene bir ka├ž parlak ├Â─črencinin (┼čimdiye kadar say─▒lar─▒ 4\'├╝ a┼čmad─▒) simultane ├ževiri yapmak ├╝zere yeti┼čtirilmesi d─▒┼č─▒nda \"├çevirmen\" YET─░┼×T─░RMEZ. Mezunlar─▒n─▒n ancak %1 ya da 2\'si ├ževirmenli─či bir meslek olarak g├Âr├╝r. En az─▒ndan Bilkent M├╝tercim-Terc├╝manl─▒k B├Âl├╝m├╝ i├žin durum bu.\"

Hangi ifadeniz ge├žerli, bu ├╝├ž ├╝niversite i├žin s├Âyledikleriniz mi, Bilkent i├žin s├Âyledikleriniz mi? Ba┼čta yapt─▒─č─▒n─▒z genellemeyi s─▒n─▒rlayacaksan─▒z niye yapt─▒n─▒z?



Bir not, belki okunakl─▒ olmas─▒ i├žin yazm─▒┼č olabilirsiniz ama b├╝y├╝k harfle yazmak internette ba─č─▒rmak anlam─▒na gelir.





1. \"┼×ule Han─▒m, bir MT mezunu olarak sadece mezunu oldu─čunuz b├Âl├╝mle ilgili yorumda bulunabilirsiniz, me─čer ki ├Âteki \"sayg─▒n\" ├╝niversitelerdeki b├Âl├╝mleri gidip inceleme imkan─▒n─▒z olduysa. T├╝m M├╝tercim-Terc├╝manl─▒k b├Âl├╝mleri i├žin ortak bir yarg─▒da bulunabilece─činizi sanm─▒yorum.\"



EN AZINDAN \"B─░LKENT MEZUNLARI\" ─░├ç─░N DURUM BU YAZDI─×IMI HATIRLIYORUM.BA┼×TA YAPTI─×IM GENELLEMEY─░ KISITLAYAN BU ─░FADE S─░Z─░ TATM─░N ETMEM─░┼×SE Y─░NELEYEY─░M, VERD─░─×─░M ├ľRNEKLER 1. DERECEDEN \"B─░LKENT M├ťTERC─░M-TERC├ťMANLIK B├ľL├ťM├ť MEZUNLARINI\", GENEL ANLAMDA ─░SE \"YEN─░ NES─░L\" TRIN(MT) MEZUNLARINI KONU ALMAKTADIR.



1.9 Konservatuar ├Ârne─čiyle ilgili bir yorumunuz olmad─▒─č─▒na g├Âre oradan devam edelim. Konservatuardan mezun olan herkes virt├╝├Âz olmaz, olamaz. Olabilece─čini sanmad─▒─č─▒n─▒z bir iddiam─▒ g├╝ndeme getirmi┼čsiniz, te┼čekk├╝r ederim.



2.

\"D├╝┼č├╝nd├╝─č├╝n├╝z├╝n aksine M├╝tercim-Terc├╝manl─▒k b├Âl├╝mleri ├ževirmen yeti┼čtirir. Mezunlar─▒n─▒n %1 ya da %2\'sinin ├ževirmen oldu─ču d├╝┼č├╝ncesine de kat─▒lm─▒yorum, ben en az─▒ndan %90 ├ževirmenlikle u─čra┼čt─▒─č─▒m─▒ s├Âyleyebilirim.\"



BU B─░R D├ť┼×├ťNCE DE─×─░L KEND─░ B├ľL├ťM├ťMLE ─░LG─░L─░ G├ľZLEMLED─░─×─░M B─░R GER├çEKT─░R. DOLAYISIYLA HAYIR SEN─░N B├ľL├ťM├ťNDEK─░LER ├çEV─░RMEN OLUYOR, SEN B─░LM─░YORSUN AMA BEN B─░L─░YORUM ┼×EKL─░NDE B─░R ─░DD─░ANIZ OLAB─░LECE─×─░N─░ SANMIYORUM.



2.9 Bilgi, ger├žek, yarg─▒ ve yorum kelimelerini kullan─▒┼č─▒m─▒zda bir farkl─▒l─▒k var ama ├ž├Âzebilmi┼č de─čilim.



3.

\"M├╝tercim-Terc├╝manl─▒k b├Âl├╝m├╝ ├Â─črencilerinin ├žo─čunun bayan oldu─ču do─črudur. Bu konuda size k─▒sa bir fizyolojik bilgi, baz─▒ noktalar─▒ a├ž─▒─ča kavu┼čturabilir; Kad─▒nlar─▒n beyninde....\"



SA─×OLUN, GER├çEKL─░─×─░N─░ B─░R ├çOK ─░NSANIN B─░LD─░─×─░ BU B─░L─░MSEL YARGI OLMASA ANLA┼×ILAN B├ľL├ťM├ťMDEK─░ ERKEK SAYISINA DA ─░T─░RAZ EDECEKS─░N─░Z...



3.9 Bkz. 4\'teki al─▒nt─▒m.



4.

\"Bu a┼čamada ├╝lkenin baz─▒ ger├žeklerini bilmeden \"M├╝tercim-Terc├╝manl─▒k mezunlar─▒ ├ževirmenlik yapm─▒yor\" demek, b─▒rak─▒n demeyi diyebilmek, sadece torpil patlatmak olur.\"



BKZ.2



4.9 Neyi bilmedi─čini bilmek de bilmektir.

O halde ne?



5.

\"Tutup bu noktada sen biliyor musun diyebilirdiniz fakat benim bildi─čim y├Ân├╝nde bir iddiam yok.\"



O HALDE...



5.9 Bilgi ve tahminleriniz itiraza ve ele┼čtiriye a├ž─▒kt─▒r, ├ž├╝nk├╝ bir ger├žek de─čildir.

Ger├žek: Bir durum, bir nesne veya bir nitelik olarak var olan, varl─▒─č─▒ ink├ór edilemeyen, olgu durumunda olan, hakik├«.





6.

Ortaya bir g├Âr├╝┼č atan sizlersiniz ve bu durumda ┼ču a├ž─▒lardan g├Âr├╝┼člerinizi sorgulamak isterim:

1 - ├ťniversiteden mezun olanlar─▒n y├╝zde ka├ž─▒ e─čitimini ald─▒klar─▒ bran┼člarda ├žal─▒┼č─▒yorlar ve bu oran b├Âl├╝mden b├Âl├╝me ne gibi farkl─▒l─▒klar g├Âsteriyor?

2 - ├ťniversiteden mezun olan bayan ├Â─črencilerin y├╝zde ka├ž─▒ ├žal─▒┼čma hayat─▒na giriyor?

3 - ├ťniversite s─▒nav─▒nda %1\'lik dilimde yer alan (Bilkent\'i bilmiyorum) ve d├╝z liselerde yeterli e─čitimi verilmeyen yabanc─▒ dille ilgili b├Âl├╝mlerde okuyanlar─▒n gelir s─▒n─▒flar─▒na g├Âre da─č─▒l─▒mlar─▒ nedir ve buradan hareketle, k├Âle fiyatlar─▒na ├žal─▒┼čmaya ihtiya├žlar─▒ var m─▒d─▒r?\"



S─░Z BU KONUDA KEND─░ ├ťN─░VER─░STEM VE KEND─░ B├ľL├ťM├ťM HAKKINDAK─░ G├ľZLEMLER─░M DO─×RULTUSUNDA VERD─░─×─░M B─░LG─░YE DAH─░ ─░T─░RAZ EDERKEN, ─░STAT─░ST─░K─░ B─░LG─░ GEREKT─░REN B├ľYLE B─░R KONUDAK─░ TAHM─░NLER─░M─░ KEND─░ME SAKLAMAYI UYGUN G├ľR├ťYORUM. E─×ER S─░Z─░N BU KONUDA B─░R B─░LG─░N─░Z VARSA B─░Z─░ DE AYDINLATAB─░L─░RS─░N─░Z. MAHKEMEDE OLMADI─×IMIZA G├ľRE ─░SPAT Y├ťK├ť DE B─░ZE A─░T DE─×─░L.



6.9 \"DEMES─░N─░ BEKLED─░─×─░N─░Z─░ SANMIYORUM\" dedi─činiz ┼čeyi b├Âl├╝m├╝n├╝z zaten s├Âyl├╝yor. O halde bu hayret niye?



7.

\"1- ├çeviri dersleri, ekonomi, hukuk, teknik, t─▒p, kitle ileti┼čim, sosyal bilimler ve edebiyat alanlar─▒n─▒ i├žermektedir. ├ľ─črencilerin, de─či┼čik alanlar─▒ kapsayan konferans ortamlar─▒nda bulunmalar─▒ da sa─članmaktad─▒r.

2- \"Mezunlar─▒m─▒z, kamu ve ├Âzel kurulu┼člar─▒n m├╝tercim-terc├╝man kadrolar─▒nda, ├Âzel sekt├Ârde, ├ževiri b├╝rolar─▒nda, halkla ili┼čkiler b├Âl├╝mlerinde, bankalar─▒n kambiyo ve d─▒┼č ili┼čkiler servislerinde g├Ârev yapmaktad─▒rlar. \"



MEZUN OLDU─×UM OKULU S─░Z─░N WEB SAYFASINDAK─░ TANITIMDAN ED─░ND─░─×─░N─░Z B─░LG─░LERDEN DAHA ─░Y─░ TANIDI─×IMA ─░T─░RAZ EDEMEZS─░N─░Z SANIRIM. ├ťN─░VERS─░TEN─░N \"HER NE KADAR M├ťTERC─░M-TERC├ťMANLIK B├ľL├ťM├ťM├ťZ MEZUNLARININ P─░YASAYA ├çEV─░RMEN OLARAK G─░RD─░KLER─░ VE BU AlANDA TUTUNAB─░LD─░KLER─░ PEK G├ľR├ťLMESE DE ├çOK ─░Y─░ GAZETEC─░, PAZARLAMACI, B├ťROKRAT, DANI┼×MAN..VS. YET─░┼×T─░R─░R─░Z.\" DEMES─░N─░ BEKLED─░─×─░N─░Z─░ SANMIYORUM.



7.9 Mesela ne gerektirir? Sizce bu piyasa baz al─▒nabilecek bir ortam olu┼čturuyor mu? Bu i┼čin sadece ger├žekleri mi, yoksa bunun yan─▒s─▒ra hatta ├Âncelikli olarak do─črular─▒ m─▒ ├Â─čretilmeli?



8.

\"Akademisyenlerle ilgili yorumunuza gelince, akademisyenlerin hangi bran┼č olursa olsun piyasaya i┼č yapmalar─▒n─▒n yasak oldu─čunu bilmiyorsunuz herhalde.\"



AKADEM─░SYENLER─░N P─░YASAYLA ─░├ç─░ ─░├çE OLMASI DEMEK ─░LLAK─░ AYNI ANDA ─░┼× YAPMALARINI GEREKT─░RMEZ. S─░Z─░N DE BO─×AZ─░├ç─░ ├ťN─░VERS─░TES─░ ─░LE ─░LG─░L─░ VERD─░─×─░N─░Z ├ľRNEKTE OLDU─×U G─░B─░ DAHA ├ľNCE ├çALI┼×MI┼× HALEN DE ─░L─░┼×K─░ ─░├çER─░S─░NDE OLMALARI M├ťMK├ťND├ťR.



8.9 Aksini iddia etti─činizi s├Âyleyen yok, sadece ├ževirmenlerin CAT\'lerden ne kadar bihaber oldu─čundan dem vururken bunu da g├Âz ├Ân├╝nde bulundurun diye s├Âyledim. E─čer M├╝tercim-Terc├╝manl─▒k mezunu bir ├Â─črenci CAT\'den bihaber mezun olabiliyorsa 1. derecede ay─▒b─▒ b├Âl├╝m├╝n, 2. derecede ay─▒p da kendisinindir. Ben CAT kullanm─▒yorum ├ž├╝nk├╝ se├žti─čim alanda bir i┼člerli─či olamaz, tam tersine hatlar─▒ kar─▒┼čt─▒rabilir.



9.

\"CAT\'lerin sadece y├╝ksek tekrar─▒n oldu─ču belirli ├ževiri uygulamalar─▒nda ge├žerli oldu─čunu unutmamak gerekir.\"



AKS─░N─░ ─░DD─░A ETMED─░M, ANCAK B─░R ├çEV─░RMEN M├ťTERC─░M-TERC├ťMANLIK B├ľL├ťM├ťNDE CAT ARA├çLARINI ├ľ─×RENMED─░YSE KEND─░ KEND─░NE ├ľ─×RENMES─░ M├ťMK├ťN FAKAT ├çOK DAHA ZORDUR. (TECR├ťBEYLE SAB─░T.)



9.9 Bu tav─▒r tutars─▒z ise bkz. kendi g├Âr├╝┼čleriniz. Burada s├Âz konusu etti─čim tutars─▒zl─▒k de─čil, temelsizlik, mesnetsizliktir.



10.

\"Ben de ortaya ┼č├Âyle bir sav atay─▒m, benim s─▒n─▒f─▒mdaki bayan mezunlar─▒n yar─▒s─▒ aktif olarak ├ževirmenlik yap─▒yor. Hadi gel de ├Âyle de─čil de.\"



K─░┼×─░SEL G├ľZLEMLER─░ME KAR┼×I G├ľSTERD─░─×─░N─░Z TAVIRIN NE DERECE TUTARSIZ OLDU─×UNU KEND─░ C├ťMLEN─░ZLE DE ─░FADE ETT─░─×─░N─░Z ─░├ç─░N TE┼×EKK├ťRLER.



\"A─č─▒r ol da molla desinler\" tarz─▒ iki y├╝zl├╝ de─čil do─črudan bir tav─▒rd─▒r, a├ž─▒k kap─▒ b─▒rakmayaca─č─▒n─▒ d├╝┼č├╝n├╝yordum ama yan─▒lm─▒┼č─▒m. Sadece madalyonun ├Âteki y├╝z├╝n├╝ g├Âstermek a├ž─▒s─▒ndan iki y├╝zl├╝ oldu─čunu d├╝┼č├╝nd├╝rebilir, b├Âyle d├╝┼č├╝nmek i├žin de ben ┼čahsen bir hayli g├╝├ž sarfetmek gerekti─či kan─▒s─▒nday─▒m. Dar kapsaml─▒, ├Âznel bir t├╝me var─▒mc─▒ yakla┼č─▒m sergiledikten sonra seviyeden ve ├Ânyarg─▒dan s├Âz etmek bana ters geliyor. Bir ┼čeyi unutmay─▒n, akademisyenler do─čru bildiklerini yap─▒yor. ┼×u anda eski hocalar─▒n─▒zdan herhangi biriyle g├Âr├╝┼č├╝p onlara tersine bilgi ak─▒┼č─▒ ihsan ediyor musunuz? ─░hsan kelimesi alay ama├žl─▒ s├Âylenmemi┼čtir. Ya da okudu─čunuz s─▒rada hi├ž \"hocam, bu verdi─činiz bilgiler gayet g├╝zel ama ger├žek d├╝nyada kar┼č─▒l─▒─č─▒ var m─▒\" diye hocalar─▒n─▒z─▒ sorgulad─▒n─▒z m─▒? Sorgulad─▒ysan─▒z, e─čer, kafay─▒ kuma g├Âmenlerden de─čilsiniz demektir. Ben bu konuda hocalar─▒mla kanl─▒ b─▒├žakl─▒ olmu┼čumdur ama ┼ču anda o hocalar─▒m─▒n yan─▒nda bir bran┼č dersi veriyorum.

B├Âl├╝m├╝ ele┼čtirmenin yeri proz gibi melez bir ortam de─čildir. Hacettepe mezunlar─▒n─▒n yapt─▒─č─▒ gibi yahoo ├╝zerinde bir grup kurup baz─▒ konular─▒ orada ele al─▒rs─▒n─▒z ve uzla┼čt─▒─č─▒n─▒z noktalarda hocalar─▒n─▒za bilgi aktar─▒m─▒n─▒ ger├žekle┼čtirirsiniz. Burada kimin nezdinde b├Âl├╝mle ilgili neyi tart─▒┼č─▒yorsunuz? Burada kimi kime, ne ama├žla ┼čikayet ediyorsunuz? Bir ┼čey, onun d├╝zelmesini ummakla d├╝zelmez, bu konuda daha gayretli olmak yak─▒┼č─▒r davran─▒┼čt─▒r.



Stat├╝ko\'ya gelince, zaten de─či┼čiyor, ┼ču anda Hacettepe\'de de, Bo─čazi├ži\'nde de M├╝tercim-Terc├╝manl─▒k b├Âl├╝m├╝ mezunlar─▒ ├Â─čretim g├Ârevlisi olarak ├žal─▒┼čmaya ba┼člad─▒. Bundan ├Ânceki hocalar─▒n─▒z─▒n a─č─▒rl─▒kl─▒ olarak hangi b├Âl├╝mlerden geldi─čini d├╝┼č├╝necek olursan─▒z bunun beraberinde ne gibi sonu├žlar getirece─čini ger├žek├ži bir ┼čekilde tahmin etmek zor olmasa gerek.

Buraya kadar okuyan olduysa kutlar─▒m....



\"A─×IR OL DA MOLLA DES─░NLER\" TARZI ─░K─░ Y├ťZL├ť B─░R ANLAYI┼×TANSA ─░FADE ├ľZG├ťRL├ť─×├ťN├ť, SEV─░YEL─░ TARTI┼×MAYI VE TECR├ťBELER─░M─░Z─░ B─░RB─░R─░M─░ZLE PAYLA┼×MAYI SAVUNDU─×UMU BEL─░RTMEK ─░ST─░YORUM. D─░KKATLE VE ├ľNYARGISIZ OKUYACAK OLURSANIZ B─░RB─░R─░M─░ZDEN FARKLI ┼×EYLER S├ľYLEMED─░─×─░M─░Z─░ DE G├ľRECEKS─░N─░ZD─░R.



UMARIM GELECEKTE TRIN B├ľL├ťMLER─░N─░N KAL─░TES─░ ARTAR, BU B├ľL├ťMLERE GER├çEKTEN ├çEV─░RMEN OLMAK ─░STEYENLER G─░RER, VE BEN DE TRIN B├ľL├ťMLER─░ ├çOK ─░Y─░ M├ťTERC─░M-TERC├ťMANLAR YET─░┼×T─░R─░R D─░YE B─░R GENELLEME YAPAB─░L─░R─░M. YOKSA DEVE KU┼×U G─░B─░ KAFAMI KUMA G├ľM├ťP \"B─░LKENT M├ťTERC─░M-TERC├ťMANLIK B├ľL├ťM├ť\" MEZUNLARININ ├çO─×U HAR─░KA ├çEV─░RMENLER OLUR DEMEM─░N K─░MSEYE B─░R FAYDASI OLACA─×INI SANMIYORUM. A─×IR OLUP SUSMAKTANSA KEND─░ B├ľL├ťM├ťM├ťZ├ť DAH─░ ELE┼×T─░REREK STAT├ťKOYU DE─×─░┼×T─░REB─░LECE─×─░M─░Z─░ D├ť┼×├ťN├ťYORUM.



HERKESE ─░Y─░ ├çALI┼×MALAR...



┼×ule B├╝lb├╝l





Direct link Reply with quote
 

├ľzden Ar─▒kan  Identity Verified
Germany
Local time: 21:00
Member
English to Turkish
Ne olacak bu memleketin hali? Apr 17, 2003

Bana kal─▒rsa ne olacak mesle─čimizin gelece─či diye bu kadar kendimizi h─▒rpalaman─▒n anlam─▒ yok. T├╝rkiye\'de herhangi bir ┼čeyin gelece─či ne ise ├ževirmenli─čin gelece─či de ├╝├ž a┼ča─č─▒ be┼č yukar─▒ odur. Hem biz niye kendimizi bu kadar ├╝z├╝yoruz ki? Politikac─▒lar, askerler falan oturup d├╝┼č├╝ns├╝n bir de, ne olacak bu ├╝lkede bizim gelece─čimiz diye.



Hi├žbirinizin s├Âylediklerinde bana \"hadi can─▒m olur mu\" falan dediren bir ┼čey yok san─▒r─▒m, hepiniz belli perspektiflerden hakl─▒s─▒n─▒z ve do─čru ┼čeyler s├Âyl├╝yorsunuz. Ama Ali R─▒za\'n─▒n ba┼člat─▒r gibi olup sonra vazge├žere benzedi─či bir ba┼čka perspektif ├╝zerinde ├Âzellikle durmak istiyorum. Yani bizim kendimizle ilgili yapaca─č─▒m─▒z ┼čeyler ├╝zerinde. Bence kendimize ├žuvald─▒z da de─čil dokuz numara ┼či┼č bat─▒rmam─▒z gerekiyor (ve umar─▒m ┼či┼čler, numara b├╝y├╝d├╝k├že kal─▒nla┼č─▒yordur ger├žekten, sallad─▒m ├ž├╝nk├╝). Ama \"biz adam olmay─▒z\" arabeskiyle de─čil, ger├žekten ┼čapkam─▒z─▒ ├Ân├╝m├╝ze koyup d├╝┼č├╝nerek.



├ťlke ve piyasa ko┼čullar─▒ ne kadar belirleyici olursa olsun, alayl─▒ veya mektepli, fark etmez, kendimizi geli┼čtirmeye ├žaba g├Âstermedik├že fazla bir ┼čeyi de─či┼čtiremeyiz. Ben T├╝rkiye\'de ├ževirmenlerin, okuma al─▒┼čkanl─▒─č─▒ bak─▒m─▒ndan di─čer n├╝fus kesimlerinden ├žok ileride oldu─čunu zannetmiyorum mesela. E nesnesi dil olan bir i┼čle u─čra┼č─▒yorsak, bunun getirece─či muazzam dezavantaj herhalde ortada. Ayn─▒ ┼čekilde, yeti┼čti─čimiz k├╝lt├╝r bize, yine bu i┼č i├žin ├žok ├Ânemli olan ara┼čt─▒rma, ar┼čivleme gibi konularda da ├žok fazla avantaj sunmuyor. KudoZ\'daki baz─▒ olur olmaz sorular g├Âsteriyor i┼čte ne ├Âl├ž├╝de ara┼čt─▒rmac─▒ olundu─čunu. Yani ┼čunu d├╝┼č├╝n├╝n: Ben babam─▒n do─čum g├╝n├╝n├╝ bilmiyorum ve bu hi├ž ender rastlanan bir durum de─čildir ├╝lkemizde. H├ól├ó sa─č olan ku┼čaklar i├žinde ya yaylaya g├Â├ž├╝ld├╝─č├╝ s─▒ralarda, ya efendim ilk kar d├╝┼čerken veya ekinler bi├žilirken do─čmu┼č bir├žok insan var. Ne alaka demeyin? ┼×imdi bu ├╝lkede ne kadar ar┼čivci olunabilir? Ayn─▒ ┼čekilde, hepimiz ayn─▒ e─čitim s├╝recinden ge├žtik. G├Âzleri f─▒ld─▒r f─▒ld─▒r her ┼čeye burunlar─▒n─▒ sokma ├ža─č─▒ndayken sabah-ak┼čam \"T├╝rk├╝m, do─čruyum, ├žal─▒┼čkan─▒m\" diye ba─č─▒rt─▒lan ├žocuklar ne kadar ara┼čt─▒rmac─▒ olabilirler? K├╝lt├╝r├╝n desteklemedi─či b├Âyle ├Âzellikleri ki┼činin kendinde geli┼čtirebilmesi ger├žekten ├žok fazla, hem de sanc─▒l─▒ ├žabalar gerektiriyor. Alayl─▒-mektepli tart─▒┼čmas─▒na girmiyorum (ben alayl─▒y─▒m bu arada), ├ž├╝nk├╝ ├╝niversitelerin MT b├Âl├╝mleri hakk─▒nda b├Âyle bir tart─▒┼čmaya girebilecek kadar bilgim yok. Sizler ise devam edin, herhangi bir sonuca ba─članmas─▒ beklenmemeli, ama yararl─▒ bir tart─▒┼čmad─▒r. (Tart─▒┼čmalar da sonuca ba─člans─▒n diye de─čildir zaten.) Yaln─▒z bana ├Âyle geliyor ki resmi e─čitim, yani mektepli olma durumu, k├╝lt├╝r├╝n desteklemedi─či b├Âyle ├Âzelliklerin geli┼čmesi a├ž─▒s─▒ndan san─▒yorum alayl─▒l─▒k kar┼č─▒s─▒nda avantajlar sunar. Bir de s─▒rf 9-18 ├žal─▒┼č─▒lm─▒yor diye (9-24 falan ├žal─▒┼č─▒l─▒yor zaten) uzaktan bak─▒nca ├žok kebap i┼č g├Âr├╝nebilir serbest ├ževirmenlik, ama muazzam s─▒k─▒ bir disiplin gerektiriyor asl─▒nda. Bu da yine sanc─▒l─▒ ki┼čisel ├žabalara kalm─▒┼č bir ┼čey.



Sonra serbest ├ževirmenli─čin kendine g├Âre handikaplar─▒ var. Dedi─čim gibi i┼čin nesnesi dil, ve hepimizin bildi─či gibi ya┼čayan, durmadan k─▒p─▒rdayan, ├╝├ž g├╝nde de─či┼čiveren bir ┼čey. Yani ayn─▒ sindirim sistemine 587. defa bak─▒p ayn─▒ vir├╝s├╝n yol a├žt─▒─č─▒ ayn─▒ ishale kar┼č─▒ ayn─▒ re├žetesini yazan doktorun avantaj─▒na sahip de─čiliz. (Akl─▒ma ishalden ba┼čka ├Ârnek gelmedi─či i├žin kusura bakmay─▒n; ayr─▒ca doktorlar da hemen celallenmesin l├╝tfen, aman da ne rahat mesle─činiz var bizim gibi s├╝r├╝nm├╝yorsunuz demiyorum burada.) Hep bir ┼čeylerin ucunu ka├ž─▒rmamaya ├Âzen g├Âstermek gerekiyor. Sonra, yapt─▒─č─▒m─▒z i┼čin hedef kitlesiyle an─▒nda ve birebir ili┼čki i├žinde de─čiliz. Diyelim bir tezg├óhtar, ayakkab─▒ satmaya ├žal─▒┼čt─▒─č─▒ m├╝┼čteriyi falanca yakla┼č─▒mla ba─člamaya ├žal─▒┼č─▒rken, m├╝┼čterinin surat ifadesinden bunun tutmayaca─č─▒n─▒ g├Âr├╝p derhal gerekli ayarlamalar─▒ yapabilir. Biz bu avantajdan da yoksunuz. O y├╝zden kendi yapt─▒─č─▒m─▒z i┼če d├Ân├╝p d├Ân├╝p bakmam─▒z, hatta kendimize kar┼č─▒ ac─▒mas─▒z olabilmemiz gerekiyor. Yoksa kendimiz yapar, kendimiz okur, kendi kendimize de hayran olup \"ben b├╝y├╝─č├╝m arkada┼č\" diye ├ž─▒kar─▒z i┼čin i├žinden. Bu anlamda ├ževirmenlik kadar mast├╝rbasyona a├ž─▒k bir meslek daha yoktur belki de.



T├╝rk├že ├ževirmenlerinin bir ba┼čka handikap─▒, dilimizin y├╝zy─▒llard─▒r do─čal bir ┼čekilde geli┼čememi┼č olmas─▒. Bu dilde fazla bir bilimsel eser ortaya konmad─▒─č─▒ i├žin terminoloji geli┼čmemi┼č; yaz─▒s─▒ oturmam─▒┼č -ki 80 y─▒l bir yaz─▒n─▒n oturmas─▒ i├žin o kadar k─▒sa bir s├╝re ki zaten- her yeni siyasi iktidar─▒n kendi imla k─▒lavuzunu ├ž─▒kard─▒─č─▒ ba┼čka bir ├╝lke daha var m─▒d─▒r acaba? Daha ge├ženlerde KudoZ┬ĺda ┬ôho┼čgeldiniz┬ö veya ┬ôho┼č geldiniz┬ö ayr─▒ m─▒ biti┼čik mi yaz─▒l─▒r, o tart─▒┼č─▒ld─▒. Biz ├ževirmenler, bu kadar basit, g├╝ndelik, s─▒radan bir kelimenin nas─▒l yaz─▒laca─č─▒n─▒ tart─▒┼čmak zorunda kal─▒yoruz. E bir de i┼čin sosyal haklar ve telif haklar─▒ falan k─▒sm─▒ var. Ben nispeten ┼čansl─▒ bir ku┼čaktan─▒m. Benden ├Ânceki ku┼čaktan ├ževirmenlerin, ├ževirdi─či kitab─▒n yeni bask─▒s─▒n─▒n paras─▒n─▒ almak i├žin ba┼čvurdu─ču yay─▒nevinden ┬ôvermiyoruz┬ö d─▒┼č─▒nda bir cevap alamad─▒─č─▒n─▒ ├žok duymu┼čumdur. Hepimiz tamamen korunmas─▒z ve kendi d─▒┼č─▒m─▒zdaki ko┼čullar─▒n insaf─▒na kalm─▒┼č bir vaziyette ├žal─▒┼č─▒yoruz. Yani bu yak─▒nmalar─▒n, ele┼čtirilerin falan sonu yok. Bireysel d├╝zeyde yap─▒lmas─▒ gereken, ├Ânce ben herhangi bir nedenle (zevk, ek gelir vb) ├ževiri mi yap─▒yorum, yoksa ├ževirmen miyim sorusuna cevap vermek ve cevap ikinci ┼č─▒ksa ┬ľki buralarda didinip durdu─čumuza g├Âre ProZ┬ĺda herkesin cevab─▒ ikinci ┼č─▒k olsa gerek- profesyonel bir ┼čekilde kendini geli┼čtirmek i├žin b├╝t├╝n bu olumsuz fakt├Ârlere ra─čmen ├žaba g├Âstermek san─▒yorum. Bu profesyonelle┼čme ilerledik├že di─čer ko┼čullar─▒n de─či┼čmesini zorlayacak g├╝c├╝ de bulaca─č─▒z. Yoksa i┼č s─▒zlanmakla olmuyor, al─▒n i┼čte, laf─▒n ucunu ka├ž─▒rd─▒m, konuyu da─č─▒tt─▒k├ža da─č─▒tt─▒m, laf─▒m─▒ ba─člayam─▒yorum bile... bitmiyor ki...


[addsig]


Direct link Reply with quote
 


To report site rules violations or get help, contact a site moderator:


You can also contact site staff by submitting a support request »

Arkada┼člar, a─č─▒r olun da molla desinler [Mod: MT B├Âl├╝mleri 1]

Advanced search







SDL Trados Studio 2017 Freelance
The leading translation software used by over 250,000 translators.

SDL Trados Studio 2017 helps translators increase translation productivity whilst ensuring quality. Combining translation memory, terminology management and machine translation in one simple and easy-to-use environment.

More info »
memoQ translator pro
Kilgray's memoQ is the world's fastest developing integrated localization & translation environment rendering you more productive and efficient.

With our advanced file filters, unlimited language and advanced file support, memoQ translator pro has been designed for translators and reviewers who work on their own, with other translators or in team-based translation projects.

More info »



Forums
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums