ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » Greek » Linguistics

ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ

Greek translation: διατηρήστε, οδηγήστε

21:56 Apr 28, 2004
Greek to Greek translations [Non-PRO]
Art/Literary - Linguistics
Greek term or phrase: ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ
προστακτικές:

ΔΙΑΤΗΡΗΣΤΕ/ΔΙΑΤΗΡΕΙΣΤΕ

ΟΔΗΓΗΣΤΕ/ΟΔΗΓΕΙΣΤΕ
Ματούλα
Greek translation:διατηρήστε, οδηγήστε
Explanation:
εγώ πάλι πιστεύω ότι όταν ακολουθεί "σ" γράφεται με "η" όχι με "ει".

--------------------------------------------------
Note added at 2004-04-28 22:02:26 (GMT)
--------------------------------------------------

Αναφέρομε στην προστακτική, αυτό νομίζω εννοεί η ερώτηση,
παρακαλώ να μας το διευκρινίσει η Ματούλα.

--------------------------------------------------
Note added at 2004-04-28 22:02:50 (GMT)
--------------------------------------------------

Τώρα το είδα, εννοεί προστακτική όντως.

--------------------------------------------------
Note added at 2004-04-28 23:08:00 (GMT)
--------------------------------------------------

Τηλεφωνήστε ή τηλεφωνείστε ;

Πρόκειται για ένα λάθος που συναντάμε καθημερινά τόσο σε έντυπα όσο και στην τηλεόραση. Σωστός είναι ο πρώτος τύπος, καθώς πρόκειται για προστακτική αορίστου.

Θεωρία γραμματικής: Η ελληνική γλώσσα έχει 2 τύπους για την προστακτική, έναν του ενεστώτα και έναν του αορίστου. Η προστακτική του ενεστώτα προστάζει για να γίνει κάτι πολλές φορές, ενώ του αορίστου για να γίνει κάτι για μία φορά:

ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚΗ

ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ ΑΟΡΙΣΤΟΣ
τηλεφωνείτε
τηλεφωνήστε

χρησιμοποιείτε
χρησιμοποιήστε

τοποθετείτε
τοποθετήστε

πυροβολείτε
πυροβολήστε

παρακολουθείτε
παρακολουθήστε


Πολλές φορές όμως συγχέεται η ορθογραφία των δύο τύπων που ακούγονται σχεδόν το ίδιο (με διαφορά ενός ‘σ’), γράφονται όμως διαφορετικά (ο ένας με ‘ει’ και ο άλλος με ‘η’).
www.asxetos.gr/subjects/subjects.asp?subj=12&path=subjects/ monimes_stiles&file=monimes_stiles.xml


–ει και –η: Στην νεοελληνική, υποτακτικές και απαρέμφατα που παλιότερα γράφονταν με –η γράφονται πλέον με –ει για απλοποίηση (π.χ. να τιμήσει, να τιμηθεί, έχω τιμηθεί, αντί των παλιότερων τύπων να τιμήση, να τιμηθή, έχω τιμηθή). Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει καθολική αντικατάσταση του –η με το –ει. Έτσι δεν είναι σωστή η οριστική αορίστου συνέβει ή η προστακτική χρησιμοποιείστε· οι σωστοί τύποι είναι συνέβη και χρησιμοποιήστε (από το χρησιμοποιήσετε).

www.itia.ntua.gr/dk/hydroglossica/grammatica.html

Selected response from:

ThLinardos
Greece
Grading comment
Έτσι είναι! Το διασταύρωσα και με άλλες πηγές. Οι τύποι του αορίστου είναι συντετμημένοι, π.χ. διατηρήσατε > διατηρήστε. Άρα το ει είναι λάθος.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΥ ΟΔΗΓΗΣΑΤΕ ΤΗ ΣΚΕΨΗ ΜΟΥ ΣΤΟ ΣΩΣΤΟ ΔΡΟΜΟ!!!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2διατηρήστε, οδηγήστε
ThLinardos
5διατηρείστε, οδηγείστεVicky Papaprodromou


  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ
διατηρείστε, οδηγείστε


Explanation:
Αν και τα ρήματα που δίνεις είναι συνηρημένα, ωστόσο είναι πλέον αποδεκτές οι καταλήξεις σε -είστε, σε οποιαδήποτε έγκλιση.

Vicky Papaprodromou
Specializes in field
Native speaker of: Greek

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Valentini Mellas
59 mins
  -> Ευχαριστώ!

disagree  Nick Lingris: ΟΧΙ, ΒΕΒΑΙΑ!
827 days

4 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
διατηρήστε, οδηγήστε


Explanation:
εγώ πάλι πιστεύω ότι όταν ακολουθεί "σ" γράφεται με "η" όχι με "ει".

--------------------------------------------------
Note added at 2004-04-28 22:02:26 (GMT)
--------------------------------------------------

Αναφέρομε στην προστακτική, αυτό νομίζω εννοεί η ερώτηση,
παρακαλώ να μας το διευκρινίσει η Ματούλα.

--------------------------------------------------
Note added at 2004-04-28 22:02:50 (GMT)
--------------------------------------------------

Τώρα το είδα, εννοεί προστακτική όντως.

--------------------------------------------------
Note added at 2004-04-28 23:08:00 (GMT)
--------------------------------------------------

Τηλεφωνήστε ή τηλεφωνείστε ;

Πρόκειται για ένα λάθος που συναντάμε καθημερινά τόσο σε έντυπα όσο και στην τηλεόραση. Σωστός είναι ο πρώτος τύπος, καθώς πρόκειται για προστακτική αορίστου.

Θεωρία γραμματικής: Η ελληνική γλώσσα έχει 2 τύπους για την προστακτική, έναν του ενεστώτα και έναν του αορίστου. Η προστακτική του ενεστώτα προστάζει για να γίνει κάτι πολλές φορές, ενώ του αορίστου για να γίνει κάτι για μία φορά:

ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚΗ

ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ ΑΟΡΙΣΤΟΣ
τηλεφωνείτε
τηλεφωνήστε

χρησιμοποιείτε
χρησιμοποιήστε

τοποθετείτε
τοποθετήστε

πυροβολείτε
πυροβολήστε

παρακολουθείτε
παρακολουθήστε


Πολλές φορές όμως συγχέεται η ορθογραφία των δύο τύπων που ακούγονται σχεδόν το ίδιο (με διαφορά ενός ‘σ’), γράφονται όμως διαφορετικά (ο ένας με ‘ει’ και ο άλλος με ‘η’).
www.asxetos.gr/subjects/subjects.asp?subj=12&path=subjects/ monimes_stiles&file=monimes_stiles.xml


–ει και –η: Στην νεοελληνική, υποτακτικές και απαρέμφατα που παλιότερα γράφονταν με –η γράφονται πλέον με –ει για απλοποίηση (π.χ. να τιμήσει, να τιμηθεί, έχω τιμηθεί, αντί των παλιότερων τύπων να τιμήση, να τιμηθή, έχω τιμηθή). Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει καθολική αντικατάσταση του –η με το –ει. Έτσι δεν είναι σωστή η οριστική αορίστου συνέβει ή η προστακτική χρησιμοποιείστε· οι σωστοί τύποι είναι συνέβη και χρησιμοποιήστε (από το χρησιμοποιήσετε).

www.itia.ntua.gr/dk/hydroglossica/grammatica.html



ThLinardos
Greece
Native speaker of: Native in GreekGreek
Grading comment
Έτσι είναι! Το διασταύρωσα και με άλλες πηγές. Οι τύποι του αορίστου είναι συντετμημένοι, π.χ. διατηρήσατε > διατηρήστε. Άρα το ει είναι λάθος.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΥ ΟΔΗΓΗΣΑΤΕ ΤΗ ΣΚΕΨΗ ΜΟΥ ΣΤΟ ΣΩΣΤΟ ΔΡΟΜΟ!!!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Valentini Mellas: Thodori .. ksanakoitakse tin apantisi sou ligaki ... :)
57 mins

agree  xxxx-Translator
19 hrs

agree  Ilias PETALAS: Αν αυτή τη στιγμή τηλεφωνείστε, σηκώστε αμέσως το τηλέφωνο!!!
3 days15 hrs