ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » Polish » Education / Pedagogy

skrót od magistrem

Polish translation: z kropką

20:12 Nov 2, 2004
Polish to Polish translations [PRO]
Art/Literary - Education / Pedagogy
Polish term or phrase: skrót od magistrem
Pytanie zagwozdka (jak myślę) dla szperaczy gramatycznych... :)
magister inżynier Jan Kowalski = mgr inż. Jan Kowalski (nie muszę tłumaczyć dlaczego tak, a nie inaczej :) )
Ale jak HYPERGRAMATYCZNIE poradzić sobie ze skrótami w takiej frazie:
Rozmowa z magistrem inżynierem Janem Kowalskim??
mgr. czy mgr
Słowo magistrem nie kończy się na ostatnią literę skrótu, więc powinna być kropka, ale jak ktoś zobaczy mgr z kropką to sobie od razu pomyśli "Boże co za patałach z tego tłumaczarza!"

Jak to rozgryźć??
SATRO
Poland
Polish translation:z kropką
Explanation:
raczej
tu dyskusja na temat:
http://niusy.onet.pl/niusy.html?t=watek&group=pl.hum.polszcz...

--------------------------------------------------
Note added at 29 mins (2004-11-02 20:41:38 GMT)
--------------------------------------------------

oczywiście bez kropki, jeśli odmieniamy np. panią mgr Nowicką ;)
pozdrawiam!
Selected response from:

*eva*
United Kingdom
Grading comment
Najwięcej agrisiów,najkrótschy czas, dzięki...
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4z kropką
*eva*
4 +3mgr.
Anna Bittner
4 +2mgr.
Magda Dziadosz


Discussion entries: 3





  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
skrót od magistrem
mgr.


Explanation:
Jak piszemy odmianę skrótu słowa magister - magistra: mgra czy mgr., czy mgr?


Skrót formy magistra to mgr. (z kropką) lub mgra (bez kropki).
— Mirosław Bańko
http://slowniki.pwn.pl/poradnia/lista.php?szukaj=mgr&kat=18

Anna Bittner
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jerzy Czopik: Już siem poprawiam, czytać się uczę pomału
8 mins
  -> dzięki

agree  leff: z tym że 'mgra' to raczej w przypadkach, gdy z kontekstu nie wynika jednoznacznie forma gramatyczna
9 mins
  -> dzięki

agree  Marek Daroszewski (MrMarDar)
3 hrs
  -> dziękuję

10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
skrót od magistrem
mgr.


Explanation:
Poradnia językowa PWN:
Jak piszemy odmianę skrótu słowa magister - magistra: mgra czy mgr., czy mgr?

Skrót formy magistra to mgr. (z kropk±) lub mgra (bez kropki).
— Mirosław Bańko

http://slowniki.pwn.pl/poradnia/lista.php?szukaj=mgr&kat=18

HTh
Magda


Magda Dziadosz
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jerzy Czopik: W odmianie, właśnie. Jeno jak te kropkę zobaczyłem, aż mnie zaślepiło, bo mi tenże Bańka za skóre wszedł z okazji łącznej pisowni stopni celsjusza z licbą i cięty byłem z tego powodu :-(
7 mins
  -> w odmianie, Jerzy, w odmianie!

agree  Marek Daroszewski (MrMarDar)
3 hrs

6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
skrót od magistrem
z kropką


Explanation:
raczej
tu dyskusja na temat:
http://niusy.onet.pl/niusy.html?t=watek&group=pl.hum.polszcz...

--------------------------------------------------
Note added at 29 mins (2004-11-02 20:41:38 GMT)
--------------------------------------------------

oczywiście bez kropki, jeśli odmieniamy np. panią mgr Nowicką ;)
pozdrawiam!

*eva*
United Kingdom
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Najwięcej agrisiów,najkrótschy czas, dzięki...

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  lim0nka: ja wolę z kropką; a o tłumaczach niech sobie myślą, co chcą, bo tu i tak my mamy rację ;)
1 min

agree  leff: jeśli kontekst nie pozostawia wątpliwości, to tak
8 mins

agree  Jerzy Czopik: Już siem poprawiam
9 mins
  -> a już się szykowałam do odpierania ataku :)

agree  Marek Daroszewski (MrMarDar)
3 hrs