ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » Polish » Folklore

drewno, na którym nosi się wiadra z wod±

Polish translation: nosidło

12:00 Oct 19, 2004
Polish to Polish translations [PRO]
Art/Literary - Folklore
Polish term or phrase: drewno, na którym nosi się wiadra z wod±
Taki drewniany kij, na końcach którego zawiesza się wiadra z wod±.
Anna Korzeniowska-Bihun
Polish translation:nosidło
Explanation:
nosidło n III, Ms. ~dle; lm D. ~deł zwykle w lm (w tym samym znaczeniu) «przyrząd ułatwiający dźwiganie ciężarów, najczęściej składający się z lekko wygiętego lub prostego drążka, kładzionego na ramiona, i zwisających z jego boków prętów z hakami, na których zawiesza się ładunek o jednakowej wadze (zwykle wiadra z wodą, wiązki drzewa, kosze)»
Nosić wodę na nosidłach. WSJP

Nosidło – służyło do przynoszenia wody z położonych w odległych od domów miejscach studni; składa się z drewnianej, odpowiednio wystruganej beli, zakładanej na kark i ramiona. Do jej końców przytwierdzono metalowe pręty (mogły być też łańcuchy) zakrzywione w haczyk, na których mocowano wiadra na wodę.
http://infomucharz.republika.pl/katalogcodzienne.htm

W regionach wschodnich: koromysło/koromesło
koromysło reg. wsch «nosidło do wiader z wodą, rodzaj deski (kładzionej na ramiona) o dwu bocznych prętach z hakami, na których wiesza się wiadra» ‹ukr.› WSJP
http://www.muzeum.wlodawa.metronet.pl/m_stale_1.htm
http://pl.wikipedia.org/wiki/Gwara_lwowska
Selected response from:

Jabberwock
Poland
Grading comment
Dzięki serdeczne! Biorę na pniu!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4koromysło
leff
4nosidło
Jabberwock


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
drewno, na którym nosi się wiadra z wod±
nosidło


Explanation:
nosidło n III, Ms. ~dle; lm D. ~deł zwykle w lm (w tym samym znaczeniu) «przyrząd ułatwiający dźwiganie ciężarów, najczęściej składający się z lekko wygiętego lub prostego drążka, kładzionego na ramiona, i zwisających z jego boków prętów z hakami, na których zawiesza się ładunek o jednakowej wadze (zwykle wiadra z wodą, wiązki drzewa, kosze)»
Nosić wodę na nosidłach. WSJP

Nosidło – służyło do przynoszenia wody z położonych w odległych od domów miejscach studni; składa się z drewnianej, odpowiednio wystruganej beli, zakładanej na kark i ramiona. Do jej końców przytwierdzono metalowe pręty (mogły być też łańcuchy) zakrzywione w haczyk, na których mocowano wiadra na wodę.
http://infomucharz.republika.pl/katalogcodzienne.htm

W regionach wschodnich: koromysło/koromesło
koromysło reg. wsch «nosidło do wiader z wodą, rodzaj deski (kładzionej na ramiona) o dwu bocznych prętach z hakami, na których wiesza się wiadra» ‹ukr.› WSJP
http://www.muzeum.wlodawa.metronet.pl/m_stale_1.htm
http://pl.wikipedia.org/wiki/Gwara_lwowska


Jabberwock
Poland
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Dzięki serdeczne! Biorę na pniu!

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
drewno, na którym nosi się wiadra z wod±
koromysło


Explanation:
takie nosidło najczęściej zwane było z ukraińska koromysłem. Wtedy nie trzeba dodawać, że służyło do noszenia wiader.

leff
Native speaker of: Native in PolishPolish