KudoZ home » Bulgarian to English » Other

свободно или задължително избираем

English translation: optional or compulsory elective


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Bulgarian term or phrase:свободно или задължително избираем
English translation:optional or compulsory elective
Entered by: Yuliyan Gospodinov

01:19 Nov 8, 2003
Bulgarian to English translations [PRO]
Bulgarian term or phrase: свободно или задължително избираем
compulsory/(freely) elective? търсейки в google тези двете ги има на доста места. Това ли е най-добрия превод според вас?
Logic1
Bulgaria
compulsory elective; optional
Explanation:
нещата стоят по следния начин: задължително избираема дисциплина е такава, която тряба (задължително) да бъде избрана имежду списък от няколко дисциплини. Т.е. избираш между няколко дисциплини, но си задължен да избереш една или няколко - в зависимост от учебната програма.

Свободно избираема дисциплина е допълнителна дисциплина, която обучаемият може да избере да изучава, но той не е задължен да избира такава.

Т.е задължението тук опира до това дали си задължен да избереш или не, а не до това какво точно ще избереш, ако все пак трябва да избираш.

Ето защо можем да преведем
задължително избираем -compulsory elective
свободно избираем - optional
Selected response from:

Yuliyan Gospodinov
Bulgaria
Grading comment
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1optional and compulsorymiri
5compulsory elective; optionalYuliyan Gospodinov
5compulsory
Iolanta Vlaykova Paneva
5elective; requirement
Andrei Vrabtchev
Summary of reference entries provided
задължително...klyunchev

  

Answers


35 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
elective; requirement


Explanation:
свободно избираем - elective/elective course (или още optional class/course, selective course)...varianti mnogo, no az lichno bih predpochel "elective"

задължително избираем - requirement/requirement course (или obligatory course)...sushto mnogo varianti, no az bih izbral "requirement"


    Reference: http://www.google.com/search?hl=en&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=elect...
    Reference: http://www.google.com/search?hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=r...
Andrei Vrabtchev
Bulgaria
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 727

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  shabda: Not quite sure, but requirement would mean the compulsory courses, where you have no choice, whereas zadulj.izbiraem means you have hte choice, but you cannot opt out of choosing
7 hrs
  -> requirement could also mean that you may choose between several courses, but this is still called "requirement". See here: http://www.gettysburg.edu/academics/math/program.html

9 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
optional and compulsory


Explanation:
optional - svobodno izbiraem
compulsory - zaduljitelno izbiraem

--------------------------------------------------
Note added at 2003-11-08 11:41:32 (GMT)
--------------------------------------------------

Na men samoto poniatie zaduljitelno izbiraem ne mi e suvsem iasno: kak taka hem zaduljitelen, hem izbiraem? Az sum zavurshila malko po-rano, kogato niamashe takiva neshta. Moje bi za po-iasno triabva da se kaje \'additional\' ili neshto takova, primerno: compulsory (additional), makar che izglejda stranno.

miri
Bulgaria

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Empty Whiskey Glass: А задължителните по какво ще се разграничат от compulsory?
23 mins

agree  Iolanta Vlaykova Paneva
3 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
свободно или задължително избираем
compulsory


Explanation:
:)sigurana sam

--------------------------------------------------
Note added at 12 hrs 56 mins (2003-11-08 14:15:14 GMT)
--------------------------------------------------

required-zadalgitelen

Iolanta Vlaykova Paneva
Canada
Native speaker of: Bulgarian
PRO pts in pair: 31

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  shabda: again, as I say above, this would mean you have no choice. "Facultative" is also possible for one of the two. For which one Idon't know
7 hrs

2 days9 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
compulsory elective; optional


Explanation:
нещата стоят по следния начин: задължително избираема дисциплина е такава, която тряба (задължително) да бъде избрана имежду списък от няколко дисциплини. Т.е. избираш между няколко дисциплини, но си задължен да избереш една или няколко - в зависимост от учебната програма.

Свободно избираема дисциплина е допълнителна дисциплина, която обучаемият може да избере да изучава, но той не е задължен да избира такава.

Т.е задължението тук опира до това дали си задължен да избереш или не, а не до това какво точно ще избереш, ако все пак трябва да избираш.

Ето защо можем да преведем
задължително избираем -compulsory elective
свободно избираем - optional

Yuliyan Gospodinov
Bulgaria
Native speaker of: Bulgarian
PRO pts in pair: 72




Reference comments


3055 days
Reference: задължително...

Reference information:
http://www.proz.com/kudoz/bulgarian_to_english/education_ped...

klyunchev
Bulgaria
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in pair: 1257