KudoZ home » Catalan to English » Art/Literary

Pavordes

English translation: provosts


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Catalan term or phrase:pavordes
English translation:provosts
Entered by: xxxPaul Roige

00:37 Apr 3, 2003
Catalan to English translations [PRO]
Art/Literary / local dance and music
Catalan term or phrase: Pavordes
Ball de Pavordes at Sant Joan de les Abadesses
Mercès :-) P
xxxPaul Roige
Spain
Dance of the 'Pabordes'
Explanation:
provosts' dance???

Well, I found the following definitions. My Enc. Cat. dictionary says pavorde = provost (The highest official in certain cathedrals or collegiate churches). I hope the description of the festival and the dance in English below will help you make up a wee explanatory note.

Sort!


Sheila

PAVORDES I PAVORDESSES a la dansa catalana

Reben el nom de pavordes els administradors dels altars. La seva missió és tenir-ne cura i procurar l'embelliment, tant de l'altar com de la seva imatge, així com també han d'encarregar-se de l'organització i cele-bració de la festa en honor del Sant, l'altar del qual ad-ministren. Quan aquest Sant és el patró de la població el càrrec inclou l'obligació d'organitzar la festa major i tenir cura de tots els detalls relacionats amb ella.

Els pavordes i pavordesses són designats de diferents maneres. En alguns llocs, el rector, després de la missa major, fa un petit parlament en el qual designa les persones que hauran de tenir cura de l'administració de l'altar i de la seva festa durant l'any següent.

En altres llocs aquestes persones són proclamades en plena plaça per un dels pavordes sortints, previ assentiment del rector, durant les ballades i si el poble les accepta, respon a grans veus: bo, bo; i si considera que no convenen respon: pega, pega.

Hi ha llocs en els quals el pavorde sortint fa la designació també durant les ballades, però la fa oferint un ram al que ha de substituir-lo l'any següent i oferint-li, també, la seva balladora. Ball dels pavordes de Sant Joan de les Abadesses.

Hi ha altres llocs, especialment els fronterers amb Aragó, en els quals el càrrec de pavorde és ocupat per rigorós torn seguint l'ordre de les cases.

La presa de pos-sessió d'aquest càrrec s'efectua en alguns llocs per mitjà de la dansa i gairebé sempre els pavordes tenen un dret preferent i més gran en les ballades que els altres veïns del poble.

Els pavordes i les pavordesses pro-tagonitzen un nombre important de danses ca-talanes, així doncs, en tenim exemples en la Dansa de Castellterçol, el Ball del ciri, el Ball cerdà de la Seu d'Urgell, el Ball de les Majorales d'Ulldemolins (els mots majoral i majorala es poden considerar sinònims de pavorde i pavordessa) o el Ball dels pavordes de Sant Joan de les Abadesses.


.The dance of the "Pabordes"

The Main Festival:

the second Sunday in September. The dance of the "Pabordes" (typical dance of the village, originating from the sixteenth century) on Sunday at 5 p.m. at the Main Square and on Monday at 10 p.m. "Tornaboda" (celebration on the day after a wedding) of the "Cubilar" and the "Bogeria" Tuesday afternoon.

This is, without doubt, the most outstanding part of the Dance of the "Pabordes" Main Festival. It is danced only on Sunday and Monday of the Main Festival at the Main Square or, on very special occasions, but hardly ever away from the village.

Of a majestic and elegant nature, 4 couples carry out the steps that configure the dance. The origin of this dance is quite uncertain. It probably arose linked to the religious cult, since, in olden days, to dance inside the churches in order to make an offer to the Divinity was common. Once dancing inside the church was prohibited, the Dance of the "Pabordes" was held in the streets and suffered a degradation process, which lead to it being restored and its majestic nature being recuperated in the year 1945.



provost
 
SYLLABICATION: pro·vost
PRONUNCIATION:   prvst, -vst, prvst
NOUN: abbr. Prov. 1. A university administrator of high rank.*** 2. The highest official in certain cathedrals or collegiate churches.*** 3. The keeper of a prison. 4. The chief magistrate of certain Scottish cities.
ETYMOLOGY: Middle English, from Old English profostOld French provost, both from Medieval Latin prpositus, alteration of Latin praepositus, person placed over others, superintendent, from past participle of praepnere, to place over : prae-, pre- + pnere, to put; see apo- in Appendix I.


http://www.bartleby.com/61/44/P0624400.html
Selected response from:

Sheila Hardie
Spain
Grading comment
Vale, si ho diu la "siclupedia", doncs anem-hi!
Mercès
Paul
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3Dance of the 'Pabordes'
Sheila Hardie
3sugerenciaSusana Galilea
3Ball of the Pavordes
swisstell


Discussion entries: 1





  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Ball of the Pavordes


Explanation:
I would leave it as is, since it is so very local. The closest I can come in translation for pavordes would be "frighteners", figures which make you frightened.

swisstell
Italy
Native speaker of: German
PRO pts in pair: 47

35 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
sugerencia


Explanation:
Te sugiero que lo dejes en catalán, con una explicación en paréntesis. Te copio lo que encontré en el Gran Diccionari...

paborde

[1333; del ll. praepositus 'posat al davant, cap', a través d'una dissimilació de l'ant. preborde]

m 1 Títol eclesiàstic donat al canonge o al monjo que regia una pabordia.

2 A l'edat moderna, títol honorífic donat als catedràtics de seminari pel fet d'haver-los estat destinades les rendes de les antigues pabordies.

3 Procurador de confraries religioses.

4 ball dels pabordes Dansa de caràcter religiós que ballaven amb motiu de la festa major tres pabordes i tres pabordesses.



Susana Galilea
United States
Native speaker of: Native in SpanishSpanish
PRO pts in pair: 69

7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Dance of the 'Pabordes'


Explanation:
provosts' dance???

Well, I found the following definitions. My Enc. Cat. dictionary says pavorde = provost (The highest official in certain cathedrals or collegiate churches). I hope the description of the festival and the dance in English below will help you make up a wee explanatory note.

Sort!


Sheila

PAVORDES I PAVORDESSES a la dansa catalana

Reben el nom de pavordes els administradors dels altars. La seva missió és tenir-ne cura i procurar l'embelliment, tant de l'altar com de la seva imatge, així com també han d'encarregar-se de l'organització i cele-bració de la festa en honor del Sant, l'altar del qual ad-ministren. Quan aquest Sant és el patró de la població el càrrec inclou l'obligació d'organitzar la festa major i tenir cura de tots els detalls relacionats amb ella.

Els pavordes i pavordesses són designats de diferents maneres. En alguns llocs, el rector, després de la missa major, fa un petit parlament en el qual designa les persones que hauran de tenir cura de l'administració de l'altar i de la seva festa durant l'any següent.

En altres llocs aquestes persones són proclamades en plena plaça per un dels pavordes sortints, previ assentiment del rector, durant les ballades i si el poble les accepta, respon a grans veus: bo, bo; i si considera que no convenen respon: pega, pega.

Hi ha llocs en els quals el pavorde sortint fa la designació també durant les ballades, però la fa oferint un ram al que ha de substituir-lo l'any següent i oferint-li, també, la seva balladora. Ball dels pavordes de Sant Joan de les Abadesses.

Hi ha altres llocs, especialment els fronterers amb Aragó, en els quals el càrrec de pavorde és ocupat per rigorós torn seguint l'ordre de les cases.

La presa de pos-sessió d'aquest càrrec s'efectua en alguns llocs per mitjà de la dansa i gairebé sempre els pavordes tenen un dret preferent i més gran en les ballades que els altres veïns del poble.

Els pavordes i les pavordesses pro-tagonitzen un nombre important de danses ca-talanes, així doncs, en tenim exemples en la Dansa de Castellterçol, el Ball del ciri, el Ball cerdà de la Seu d'Urgell, el Ball de les Majorales d'Ulldemolins (els mots majoral i majorala es poden considerar sinònims de pavorde i pavordessa) o el Ball dels pavordes de Sant Joan de les Abadesses.


.The dance of the "Pabordes"

The Main Festival:

the second Sunday in September. The dance of the "Pabordes" (typical dance of the village, originating from the sixteenth century) on Sunday at 5 p.m. at the Main Square and on Monday at 10 p.m. "Tornaboda" (celebration on the day after a wedding) of the "Cubilar" and the "Bogeria" Tuesday afternoon.

This is, without doubt, the most outstanding part of the Dance of the "Pabordes" Main Festival. It is danced only on Sunday and Monday of the Main Festival at the Main Square or, on very special occasions, but hardly ever away from the village.

Of a majestic and elegant nature, 4 couples carry out the steps that configure the dance. The origin of this dance is quite uncertain. It probably arose linked to the religious cult, since, in olden days, to dance inside the churches in order to make an offer to the Divinity was common. Once dancing inside the church was prohibited, the Dance of the "Pabordes" was held in the streets and suffered a degradation process, which lead to it being restored and its majestic nature being recuperated in the year 1945.



provost
 
SYLLABICATION: pro·vost
PRONUNCIATION:   prvst, -vst, prvst
NOUN: abbr. Prov. 1. A university administrator of high rank.*** 2. The highest official in certain cathedrals or collegiate churches.*** 3. The keeper of a prison. 4. The chief magistrate of certain Scottish cities.
ETYMOLOGY: Middle English, from Old English profostOld French provost, both from Medieval Latin prpositus, alteration of Latin praepositus, person placed over others, superintendent, from past participle of praepnere, to place over : prae-, pre- + pnere, to put; see apo- in Appendix I.


http://www.bartleby.com/61/44/P0624400.html



    Reference: http://www.santjoandelesabadesses.com/angles/web/turisme/fes...
    Reference: http://www.terra.es/personal2/esbartsd/raco5.htm
Sheila Hardie
Spain
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 765
Grading comment
Vale, si ho diu la "siclupedia", doncs anem-hi!
Mercès
Paul