KudoZ home » Catalan to English » Science

rodona (script)

English translation: Roman script


23:12 Aug 18, 2002
Catalan to English translations [PRO]
Science
Catalan term or phrase: rodona (script)
En algunes ocasions, per un nom científic, s'indiquen dos números d'ordre; el número en negreta indica l'entrada principal i el número que consta en lletra rodona, no negreta, indica el número d'ordre , generalment del teleomorf, que remet a l'entrada principal:
Brunchorstia pinea (Karst.) Höhnel 47, 228


Els teleomorfs i excepcionalment l'anamorf (quan el nom del teleomorf correspon a l'entrada principal), s'indiquen en negreta i cursiva i les pàgines que els contenen consten amb lletra rodona i negreta. Les remeses a l'entrada principal que conté el nom científic figuren en rodona no negreta:
Gremmeniella abietina (Lagerb.) Morelet 47, 228

As opposed to bold and italics.
xxxLia Fail
Spain
English translation:Roman script
Explanation:
I thinks this is what they mean here, Ailish.

HTH

Sheila

http://www.bendigo.latrobe.edu.au/publicat/ramus/stylesheet....

Extended quotations from primary or secondary material should be typed single-spaced, indented 1 cm on both rh and lh margins with no additional indentation at the beginning and no quotation marks. Quotations from Greek should be in Greek script (employing SymbolGreek as per para. 1 above); quotations in Latin should be in normal Roman script (not italics) and follow the orthography of the Oxford Latin Dictionary (i.e. 'i' and 'u' rather than 'j' and 'v' - 'V' in upper case, however). Upper case letters in both Latin and Greek should be used only for the initial letters of proper nouns, not for the beginning of sentences.

   
http://lists.adeptscience.co.uk/procite/procite_Nov_2001/thi...

I opened up a Pro-Cite file today to find all records listed in
italics. When I entered a new record, the text was all in italics.
How do I get all records to appear in Roman script, please? TIA.
Sanford Silverburg


[PDF]Núm. 141
Format de l'arxiu: PDF/Adobe Acrobat - Versió HTML
... Cal escriure les unitats de mesura i els seus símbols en lletra rodona (i no
pas en cursiva), independentment del tipus de lletra emprat en el text on ...
www.iec.es/institucio/societats/SCBiologia/qcs141.pdf - Pàgines similars

http://www.iespana.es/planadelarc/comunicacions.htm

5.-El caràcter emprat en l’escriptura haurà de ser la lletra rodona (preferiblement Times New Roman) número 12. Es recorda als autors que s’utilitzarà la lletra cursiva per als noms científics, neologismes, barbarismes,... o per als títols de llibres i revistes. Les citacions textuals han de ser en lletra rodona, i s’han de consignar entre cometes i, si tenen més de tres línies, hauran de ser entrades pel marge esquerre de la caixa de text.


 

http://www2.upc.es/slt/fl/criteris/fitxa18.htm  
sou a SLT/fitxer lingüístic/criteris/usos de la cursiva
  18   Usos de la cursiva  
     

 

La lletra cursiva destaca lletres, paraules, frases o fragments dins d'un text escrit en lletra rodona. Si el text s'escriu en lletra cursiva, aleshores s'utilitza la lletra rodona per destacar aquests mateixos elements.
 

1. Publicacions en qualsevol suport, produccions artístiques i programes de ràdio i televisió

ja s'ha editat la Guia lingüística pràctica 4, el fullet Vocabulari d'òptica, el diari El País, el butlletí Informacions, el CD Bridges to Babylon de The Rolling Stones, el Divercat s'ha editat en CD-ROM, l'escultura Desconsol de Llimona, el quadre El pelele de Goya, la pel·lícula Cims borrascosos, la Coral Arquitectura va interpretar el Gaudeamus igitur, el programa 60 minuts s'emet els divendres
 

2. Equacions i fórmules

S'escriuen en cursiva les lletres que representen variables. Les funcions s'escriuen en lletra rodona (ex. sin, cos, etc.). També s'escriuen en rodona els símbols químics.

y = ex+2x2 + 6x + 7
 

3. Fórmules matemàtiques

Les lletres llatines s'escriuen en cursiva. S'escriuen en rodona les lletres gregues, les xifres i els operadors.

(x – v) : (x – z)
 

4. Peus d'il·lustracions (quadres, gràfics, fotografies, etc.)

Un grup de professors visita el Campus Nord
Poliesportiu de la UPC, Campus Nord
 

5. Notes, advertiments i remissions al final d'escrits

(Continua a la pàgina següent), (Ve de la pàgina anterior)
 

6. Enumeracions

Les lletres que introdueixen els apartats d'una enumeració s'escriuen en cursiva.

S'estableixen els criteris de valoració següents:
a) Prova escrita
b) Pràctiques a la classe

També s'escriuen en cursiva quan se citen dins de text.

Feu atenció als apartats c i d del reglament de l'escola.
 

7. Encapçalaments dels quadres




Concepte Despesa
Material 150.000 PTA
Infraestructura 1.850.000 PTA



També es pot escriure en lletra rodona i negreta (veg. F31).
 

8. Paraules que es volen destacar

Per fer la planificació estratègica d'una unitat estructural cal trobar els indicadors que permetin fer una avaluació quantitativa.
 

9. Paraules o frases en sentit metalingüístic

Paraules o frases sobre les quals es dóna una informació lingüística de forma o de contingut.

La paraula titulació designa els estudis que condueixen a l'obtenció d'un títol.
Infraestructura s'escriu amb e.
 

10. Sobrenoms, pseudònims i àlies

S'escriuen amb cursiva si acompanyen el nom autèntic de la persona, i en rodona quan van sols.

Avel·lí Artís Gener, Tísner

Els sobrenoms de reis, papes i sants sempre s'escriuen en rodona.

Jaume I el Conqueridor
 

11. Noms propis de vehicles de transport

el transatlàntic Titanic, la nau Apollo XIII, el vaixell Barcelona
 

12. Noms científics d'animals i plantes

Felis catus (gat), Homo sapiens, Thymus vulgaris (farigola)
 

13. Dialectalismes i col·loquialismes

En un text escrit en llengua estàndard, els mots d'ús dialectal o col·loquial s'escriuen en cursiva.

agranar (escombrar), acollonar (fotre's), profe -a, tio -a
 

14. Paraules o expressions d'altres llengües

overhead, workshop, prêt-à-porter, länder, ikastola, doctor honoris causa, condició sine qua non

Quan aquestes paraules s'incorporen al lèxic català i s'adapten a l’ortografia catalana s’escriuen en rodona. Tot i que el DIEC no ha incorporat com a mots catalans software i hardware, a la UPC els escrivim en lletra rodona.

màrqueting, màster, a priori, cúter, òfset, tòner, escàner, multimèdia, currículum
 

15. Les abreviacions dels llatinismes

Solament s'escriuen en cursiva les abreviacions dels llatinismes següents:

ibid. (ibidem); loc. cit. (loco citato); op. cit. (opere citato)
 

16. Els signes de puntuació que acompanyen les paraules escrites en cursiva, s'escriuen en lletra rodona (punts, comes, parèntesis, claudàtors, cometes, etc.).
 

Comprar-lo
rodó -ona
 
[1490; del ll. rotundus, -a, -um, íd., der. de rota 'roda']
 
1 adj 1 De figura circular. Un plat rodó.
   
2 Que té la secció transversal circular. Una torre rodona.
   
3 Esfèric. La Terra és rodona.
 
2 adj i f GRÀF Dit del tipus de lletra de forma circular i dreta, emprada generalment en la composició del text de llibres, diaris i revistes.
 
Selected response from:

Sheila Hardie
Spain
Grading comment
Ta for all your research Sheila. I think the term is simply 'normal' becuase Roman refers to the script in general, and serif is, as far as I'm concerned, a kind of squiggly writing (Times New Roman vs Arial.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4Roman script
Sheila Hardie
3serif
Rafa Lombardino


  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
Roman script


Explanation:
I thinks this is what they mean here, Ailish.

HTH

Sheila

http://www.bendigo.latrobe.edu.au/publicat/ramus/stylesheet....

Extended quotations from primary or secondary material should be typed single-spaced, indented 1 cm on both rh and lh margins with no additional indentation at the beginning and no quotation marks. Quotations from Greek should be in Greek script (employing SymbolGreek as per para. 1 above); quotations in Latin should be in normal Roman script (not italics) and follow the orthography of the Oxford Latin Dictionary (i.e. 'i' and 'u' rather than 'j' and 'v' - 'V' in upper case, however). Upper case letters in both Latin and Greek should be used only for the initial letters of proper nouns, not for the beginning of sentences.

   
http://lists.adeptscience.co.uk/procite/procite_Nov_2001/thi...

I opened up a Pro-Cite file today to find all records listed in
italics. When I entered a new record, the text was all in italics.
How do I get all records to appear in Roman script, please? TIA.
Sanford Silverburg


[PDF]Núm. 141
Format de l'arxiu: PDF/Adobe Acrobat - Versió HTML
... Cal escriure les unitats de mesura i els seus símbols en lletra rodona (i no
pas en cursiva), independentment del tipus de lletra emprat en el text on ...
www.iec.es/institucio/societats/SCBiologia/qcs141.pdf - Pàgines similars

http://www.iespana.es/planadelarc/comunicacions.htm

5.-El caràcter emprat en l’escriptura haurà de ser la lletra rodona (preferiblement Times New Roman) número 12. Es recorda als autors que s’utilitzarà la lletra cursiva per als noms científics, neologismes, barbarismes,... o per als títols de llibres i revistes. Les citacions textuals han de ser en lletra rodona, i s’han de consignar entre cometes i, si tenen més de tres línies, hauran de ser entrades pel marge esquerre de la caixa de text.


 

http://www2.upc.es/slt/fl/criteris/fitxa18.htm  
sou a SLT/fitxer lingüístic/criteris/usos de la cursiva
  18   Usos de la cursiva  
     

 

La lletra cursiva destaca lletres, paraules, frases o fragments dins d'un text escrit en lletra rodona. Si el text s'escriu en lletra cursiva, aleshores s'utilitza la lletra rodona per destacar aquests mateixos elements.
 

1. Publicacions en qualsevol suport, produccions artístiques i programes de ràdio i televisió

ja s'ha editat la Guia lingüística pràctica 4, el fullet Vocabulari d'òptica, el diari El País, el butlletí Informacions, el CD Bridges to Babylon de The Rolling Stones, el Divercat s'ha editat en CD-ROM, l'escultura Desconsol de Llimona, el quadre El pelele de Goya, la pel·lícula Cims borrascosos, la Coral Arquitectura va interpretar el Gaudeamus igitur, el programa 60 minuts s'emet els divendres
 

2. Equacions i fórmules

S'escriuen en cursiva les lletres que representen variables. Les funcions s'escriuen en lletra rodona (ex. sin, cos, etc.). També s'escriuen en rodona els símbols químics.

y = ex+2x2 + 6x + 7
 

3. Fórmules matemàtiques

Les lletres llatines s'escriuen en cursiva. S'escriuen en rodona les lletres gregues, les xifres i els operadors.

(x – v) : (x – z)
 

4. Peus d'il·lustracions (quadres, gràfics, fotografies, etc.)

Un grup de professors visita el Campus Nord
Poliesportiu de la UPC, Campus Nord
 

5. Notes, advertiments i remissions al final d'escrits

(Continua a la pàgina següent), (Ve de la pàgina anterior)
 

6. Enumeracions

Les lletres que introdueixen els apartats d'una enumeració s'escriuen en cursiva.

S'estableixen els criteris de valoració següents:
a) Prova escrita
b) Pràctiques a la classe

També s'escriuen en cursiva quan se citen dins de text.

Feu atenció als apartats c i d del reglament de l'escola.
 

7. Encapçalaments dels quadres




Concepte Despesa
Material 150.000 PTA
Infraestructura 1.850.000 PTA



També es pot escriure en lletra rodona i negreta (veg. F31).
 

8. Paraules que es volen destacar

Per fer la planificació estratègica d'una unitat estructural cal trobar els indicadors que permetin fer una avaluació quantitativa.
 

9. Paraules o frases en sentit metalingüístic

Paraules o frases sobre les quals es dóna una informació lingüística de forma o de contingut.

La paraula titulació designa els estudis que condueixen a l'obtenció d'un títol.
Infraestructura s'escriu amb e.
 

10. Sobrenoms, pseudònims i àlies

S'escriuen amb cursiva si acompanyen el nom autèntic de la persona, i en rodona quan van sols.

Avel·lí Artís Gener, Tísner

Els sobrenoms de reis, papes i sants sempre s'escriuen en rodona.

Jaume I el Conqueridor
 

11. Noms propis de vehicles de transport

el transatlàntic Titanic, la nau Apollo XIII, el vaixell Barcelona
 

12. Noms científics d'animals i plantes

Felis catus (gat), Homo sapiens, Thymus vulgaris (farigola)
 

13. Dialectalismes i col·loquialismes

En un text escrit en llengua estàndard, els mots d'ús dialectal o col·loquial s'escriuen en cursiva.

agranar (escombrar), acollonar (fotre's), profe -a, tio -a
 

14. Paraules o expressions d'altres llengües

overhead, workshop, prêt-à-porter, länder, ikastola, doctor honoris causa, condició sine qua non

Quan aquestes paraules s'incorporen al lèxic català i s'adapten a l’ortografia catalana s’escriuen en rodona. Tot i que el DIEC no ha incorporat com a mots catalans software i hardware, a la UPC els escrivim en lletra rodona.

màrqueting, màster, a priori, cúter, òfset, tòner, escàner, multimèdia, currículum
 

15. Les abreviacions dels llatinismes

Solament s'escriuen en cursiva les abreviacions dels llatinismes següents:

ibid. (ibidem); loc. cit. (loco citato); op. cit. (opere citato)
 

16. Els signes de puntuació que acompanyen les paraules escrites en cursiva, s'escriuen en lletra rodona (punts, comes, parèntesis, claudàtors, cometes, etc.).
 

Comprar-lo
rodó -ona
 
[1490; del ll. rotundus, -a, -um, íd., der. de rota 'roda']
 
1 adj 1 De figura circular. Un plat rodó.
   
2 Que té la secció transversal circular. Una torre rodona.
   
3 Esfèric. La Terra és rodona.
 
2 adj i f GRÀF Dit del tipus de lletra de forma circular i dreta, emprada generalment en la composició del text de llibres, diaris i revistes.
 

Sheila Hardie
Spain
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 765
Grading comment
Ta for all your research Sheila. I think the term is simply 'normal' becuase Roman refers to the script in general, and serif is, as far as I'm concerned, a kind of squiggly writing (Times New Roman vs Arial.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Rafa Lombardino
13 mins
  -> gracias, Rafaela:)

agree  Cinta Cano Barbudo
4 hrs
  -> gràcies, zoisol:)

agree  Aida GarciaPons: exacte!
7 hrs
  -> gràcies, Aida:-)

agree  lidius: Segons el Collins ing-esp: redonda= (Typ) roman, rounded characters, ordinary letters (vaja, lletra normal, sense negreta ni cursiva).
1 day17 mins
  -> gràcies, lidius:)

31 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
serif


Explanation:
Siulach,
I believe it has more to do with the shape of letters than with the font style.

Desktop Publishing Glossary
A small cross stroke at the end of the main stroke of the letter.

Glossary of Stamp Collecting Terms
Shape given to the ending of the vertical base of letters.

Rafa Lombardino
United States
Native speaker of: Native in PortuguesePortuguese, Native in EnglishEnglish