KudoZ home » Danish to English » Other

skolefritidsordning / SFO

English translation: after school club


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Danish term or phrase:skolefritidsordning / SFO
English translation:after school club
Entered by: Christine Andersen

09:00 Jan 16, 2004
Danish to English translations [PRO]
/ schools, social
Danish term or phrase: skolefritidsordning / SFO
This is the replacement for a 'fritidshjem', for which Vinterberg/Bodelsen gives recreation centre, youth club etc.

They are set up at schools, with the idea that children have a more integrated day if they stay in the same place, and were originally less purpose-built (less well equipped, and had less space... )than 'fritidshjem'.

I just wondered if there is another term for them in English? UK preferably, but all comments are very welcome!
Christine Andersen
Denmark
after school club
Explanation:
Bruges om nøjagtig den slags ordning, du beskriver. Det er netop skolens lokaler og ressourcer, der benyttes, men oftest med personale uafhængigt af lærerstaben, og bruges af børn i "primary school"-alderen, dvs. 4-11 år.
Selected response from:

Pernille Chapman
United Kingdom
Grading comment
Rigtig mange tak - det er den, der passer i min tekst, som drejer sig i denne afsnit om legepladsredskaber.
Og mange tak for de andre forslag, som nok kan bruges i andre sammenhæng.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5after school club
Pernille Chapman
5after school careMargit Pehrsson
5Youth clubKatja Helmich
4child care facilitySuzanne Blangsted


  

Answers


21 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
Youth club


Explanation:
Jeg mener ikke der er et ord som dækker skolefritidsordning på engelsk bedre end youth club. I england gå børn jo gerne i skole til senere på eftermiddagen og har derfor ikke brug for opholdssted udenfor skoletid i samme grad som i Danmark. Godt nok er youth club for lidt ældre børn eller mere teenagers, men det er nok det nærmeste på skolefritidsordning ihvertfald i daglig tale.

Katja Helmich
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in pair: 11

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
after school care


Explanation:
Det bruges mest om lidt mindre børn der er for unge til at være alene hjemme.


    www.rand.org/publications/RB/RB2505/ - 10k
Margit Pehrsson
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in pair: 216

6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
child care facility


Explanation:
mit forslag.

http://nrc.uchsc.edu/STATES/MO/mo_licexp.htm

Suzanne Blangsted
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 2737

11 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
after school club


Explanation:
Bruges om nøjagtig den slags ordning, du beskriver. Det er netop skolens lokaler og ressourcer, der benyttes, men oftest med personale uafhængigt af lærerstaben, og bruges af børn i "primary school"-alderen, dvs. 4-11 år.

Pernille Chapman
United Kingdom
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in pair: 96
Grading comment
Rigtig mange tak - det er den, der passer i min tekst, som drejer sig i denne afsnit om legepladsredskaber.
Og mange tak for de andre forslag, som nok kan bruges i andre sammenhæng.