KudoZ home » Danish to Norwegian » Cosmetics, Beauty

buf

Norwegian translation: Polere


17:19 Sep 21, 2007
Danish to Norwegian translations [PRO]
Cosmetics, Beauty
Danish term or phrase: buf
Jeg holder på med en tekst om gelenegler:

Fil dine egne negle så de passer i formen til tippen. Buf dem, og afrens med sprit igen.

Er det forresten noen som kan anbefale en god, dansk ordbok, gjerne f.eks. dansk-tysk?
Sigrid Thorbjørnsrud
Norwegian translation:Polere
Explanation:
Dette er litt gjetting og litt tankevirksomhet: Kan det være å polere neglene? Jeg finner denne teksten: "Brug derefter en slibeblok, og "buf" neglene med." (Dette gjelder etter at man har fjernet kunstige negler og steller sine egne.) Samtidig forteller Clue at det engelske ordet "buff" også betyr 'pusse/polere", og mange engelske ord finner man jo lett igjen i dansk.
Selected response from:

Siv Rekve
Grading comment
Takk for hjelpen.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3puss med buffer
Bjørnar Magnussen
2 +1PolereSiv Rekve
3rubb
Per Bergvall


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
rubb


Explanation:
Høres ut som å rubbe negler - men dette er egentlig noe de mer feminine brukerne skulle svare på...

Per Bergvall
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian

5 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
Polere


Explanation:
Dette er litt gjetting og litt tankevirksomhet: Kan det være å polere neglene? Jeg finner denne teksten: "Brug derefter en slibeblok, og "buf" neglene med." (Dette gjelder etter at man har fjernet kunstige negler og steller sine egne.) Samtidig forteller Clue at det engelske ordet "buff" også betyr 'pusse/polere", og mange engelske ord finner man jo lett igjen i dansk.


    Reference: http://www.lindgaardxtension.dk/9777890
Siv Rekve
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Takk for hjelpen.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tor G Jensen: Høres sannsynlig ut. Ordbok på www.iFinger.no: Gyldendals Røde Dansk-Tysk/Tysk-Dansk Ordbog, den nedlastes på noen minutter.
17 hrs

17 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
puss med buffer


Explanation:
"Buf" er et verb som er laget av substantivet "buffer" - en type fil. Man sier "buffer" på norsk også - i alle fall får jeg mange relevante treff.

Du kan også oversette med "fil med buffer" eller "bruk buffer".

Example sentence(s):
  • Dersom du syntes at neglene dine ser litt møkkete ut, så er det bare å pusse litt på dem med en fil som heter "buffer".
  • Og til slutt bruker vi en skumgummifil som kalles en buffer. Denne filer vi hele neglen med slik at overflaten blir glatt og fin.

    en fil som heter "buffer". Deretter kan du legge et nytt lag ...
    Reference: http://www.detnye.no/skjonnhet/article30054.ece
Bjørnar Magnussen
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian