KudoZ home » Danish to Norwegian » Medical: Dentistry

elevator

Norwegian translation: elevator


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Danish term or phrase:elevator
Norwegian translation:elevator
Entered by: Per Bergvall

22:18 Jan 17, 2008
Danish to Norwegian translations [PRO]
Medical - Medical: Dentistry / Veterinær (tenner)
Danish term or phrase: elevator
Dette er en brosjyre som handler om et sett med instrumenter til å trekke tenner på dyr. I tillegg til alle instrumentene kommer settet "med elevatorer med store eller små håndtag". Noen eksperter på tannlegeutstyr der ute?
Hanne Aas
Norway
elevator
Explanation:
Ettersom elevator fungerer på engelsk og dansk, og det samme ordet finnes på norsk, er det liten grunn til å tro at norske veterinærer har funnet opp noe bedre uttrykk...

--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs (2008-01-18 08:21:50 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.hest.no/ekspert/ekspert_svar.html?ekspert_svar.si...
Selected response from:

Per Bergvall
Norway
Grading comment
Tusen takk for godt poeng som viste seg å være helt rett (jf. koblingen til nettsiden du sendte med)!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4elevator
Per Bergvall
3heis, heiseutstyr, løfteinnretningRannheid Sharma


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
heis, heiseutstyr, løfteinnretning


Explanation:
Vanligvis er jo elevator en heis, men uten å se bilder eller vite sammenhengen, er det bare et forslag. Gjelder det kanskje større dyr som må løftes slik at man komme til?

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2008-01-17 23:50:10 GMT)
--------------------------------------------------

..brukes til å trekke tenner med ..
I så fall er det kanskje bare en henvisning til en type tang som kalles elevator fordi den trekker (løfter) ut tanna. Hm

Rannheid Sharma
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Hei! Det er ikke så lett å se hva som er "elevator" på bildet, for det viser nemlig bare instrumentene som brukes til å trekke tenner med - noen med større håndtak enn andre, så jeg forstår ikke helt hvorfor de kalles "elevator" ...


9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
elevator


Explanation:
Ettersom elevator fungerer på engelsk og dansk, og det samme ordet finnes på norsk, er det liten grunn til å tro at norske veterinærer har funnet opp noe bedre uttrykk...

--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs (2008-01-18 08:21:50 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.hest.no/ekspert/ekspert_svar.html?ekspert_svar.si...

Per Bergvall
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tusen takk for godt poeng som viste seg å være helt rett (jf. koblingen til nettsiden du sendte med)!