KudoZ home » Danish to Swedish » Cosmetics, Beauty

belastet hud

Swedish translation: ansträngd hud


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Danish term or phrase:belastet hud
Swedish translation:ansträngd hud
Entered by: Monica Berntsson

08:37 May 18, 2005
Danish to Swedish translations [PRO]
Cosmetics, Beauty
Danish term or phrase: belastet hud
Solbadning virker udtørrende på huden. Anvend derfor rigelig mængde After Sun
Spray efter solbadning. Normal og belastet hud på kroppen eller i ansigtet bliver
stærkere, friskere og blødere.
Monica Berntsson
Sweden
ansträngd hud
Explanation:
Jag tror inte att det handlar om exponering för solen utan snarare om huruvida huden i sig är normal eller känslig/ansträngd.
Selected response from:

Johanna Holmberg
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2ansträngd hud
Johanna Holmberg
4utsatt/exponeradBo Soderholm


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
utsatt/exponerad


Explanation:
Frågan är om det gäller hud som redan har exponerats för, eller hud som kommer att exponeras

--------------------------------------------------
Note added at 2005-05-18 17:20:21 (GMT)
--------------------------------------------------

Johannas påpekande inspirerar mig att i stället föreslå \"irriterad\", dvs. \"irriterad hud\". Givetvis gör jag inga anspråk på poäng, \"lagt kort är lagt\", utan gör detta bara som ett rent altruistiskt utspel ;-)

Bo Soderholm
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
ansträngd hud


Explanation:
Jag tror inte att det handlar om exponering för solen utan snarare om huruvida huden i sig är normal eller känslig/ansträngd.


    Reference: http://www.fleurdesante.se/main/shop/active.jsp
Johanna Holmberg
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Daphne b: Ja, det är nog det (jf. engelska "strained, stressed skin"). Exempel: www.dermanord.se/products/500-0250.html , www.fleurdesante.hu/main/shop/active.jsp
9 hrs
  -> Tack, Daphne :-)

agree  hookmv: känslig
1 day4 hrs