KudoZ home » Danish to Swedish » General / Conversation / Greetings / Letters

Drenge- og pigenisser

Swedish translation: Tomtenissor


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Danish term or phrase:Pigenisser
Swedish translation:Tomtenissor
Entered by: tauvon

21:30 Nov 4, 2003
Danish to Swedish translations [Non-PRO]
General / Conversation / Greetings / Letters / General
Danish term or phrase: Drenge- og pigenisser
Tomtenissar är väl ändå av manligt kön, men vad heter deras kvinnliga motsvarigheter ...
tauvon
Sweden
Nissar och nissor
Explanation:
ev tomtenissar och tomtenissor;
cf följande
"Det var en gång en tomtemor och en tomtefar som hade väldigt mycket att stå i. Det var inte bara det där med alla förberedelser inför julen som de skulle klara av. De skulle också hinna med att sköta om alla sina nissar och nissor.."
http://www.ostratorn.lund.se/ot/klass/4-5d/julkalender/tomte...
Selected response from:

Mario Marcolin
Sweden
Grading comment
Tack, jo jag såg att det fanns en del sådana när jag Googlade och det är ju ganska begripligt (och lite gulligt).
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4Nissar och nissor
Mario Marcolin
3 +1tomtelisorHans-Bertil Karlsson


  

Answers


9 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
tomtelisor


Explanation:
Finns sådana ?? Jag menar tomteflickor.

Märkligt nog har jag aldrig tänkt på dessa små som flickor och pojkar, men det finns kanske. Tomtemor finns ju bevars.

Om man ska dra en annan ( usch...) jämförelse så heter det ju P-nisse respektive Lapplisa för de som gör livet odrägligt för bilister som vågar sig in i en stadskärna. Så TOMTELISA är kanske inte helt fel ??

Tummelisa är väl också något litet...

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Roger Sjölander: Det låter verkligen utmärkt. Finns det en Tummelisa kan det väl finnas en tomtelisa.
8 hrs

17 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Nissar och nissor


Explanation:
ev tomtenissar och tomtenissor;
cf följande
"Det var en gång en tomtemor och en tomtefar som hade väldigt mycket att stå i. Det var inte bara det där med alla förberedelser inför julen som de skulle klara av. De skulle också hinna med att sköta om alla sina nissar och nissor.."
http://www.ostratorn.lund.se/ot/klass/4-5d/julkalender/tomte...

Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
Grading comment
Tack, jo jag såg att det fanns en del sådana när jag Googlade och det är ju ganska begripligt (och lite gulligt).