KudoZ home » Danish to Swedish » Other

stöforkorter

Swedish translation: ??? stråförkortare ???


14:12 Aug 7, 2002
Danish to Swedish translations [PRO]
Danish term or phrase: stöforkorter
endvidere er kornet dyrket uden stöforkorter.

Det handlar om odling av korn. Ö:et är ett danskt ö.
SWEDISH-TRANSLATION.com - your Swedish translation partner
Swedish translation:??? stråförkortare ???
Explanation:
jag har någon gång hört talas om stråförkortare på svenska i samband med sädodling, med kortare strå så är risken mindre att säden välts vid kraftiga regn.
ordet stö har jag aldrig hört/sett på danska...
Selected response from:

Eva Palm
Grading comment
Tack så mycket för hjälpen! Jag tror att jag kör på stråförkortning.

Mattias Bergström
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
2Spannmålet har dessutom odlats utan föregående blötläggningAnna, citato
1 +1??? stråförkortare ???
Eva Palm


Discussion entries: 1





  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): +1
??? stråförkortare ???


Explanation:
jag har någon gång hört talas om stråförkortare på svenska i samband med sädodling, med kortare strå så är risken mindre att säden välts vid kraftiga regn.
ordet stö har jag aldrig hört/sett på danska...


Eva Palm
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 85
Grading comment
Tack så mycket för hjälpen! Jag tror att jag kör på stråförkortning.

Mattias Bergström

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Torben AXELSEN: Der må være tale om stråforkerter på dansk og vel sagtens ditto på svensk: stråförkortare
20 mins

9 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
Spannmålet har dessutom odlats utan föregående blötläggning


Explanation:
Är du säker på att det ska vara stø och inte støb?

Støbe/støbning betyder "blötläggning av utsäde" och det borde ju förkorta odlingstiden fram till skörd, vilket ju alltså inte skett här.

Anna, citato
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 20