KudoZ home » Danish to Swedish » Other

kassation

Swedish translation: kassation, kassering


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Danish term or phrase:kassation
Swedish translation:kassation, kassering
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

11:39 Jan 14, 2003
Danish to Swedish translations [Non-PRO]
Danish term or phrase: kassation
Der er altså ikke jobtaster på en terminal i kontorlandskabet, hvorimod terminalen i produktionen indeholder taster til brug ved jobregistrering, antalsmelding og kassation.
Vad tror ni att kassation avser här? Samma kontext som föregående fråga.
tauvon
Sweden
kassation, kassering
Explanation:
alltså att man kasserar felaktiga saker vid produktionen

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-15 05:25:49 (GMT)
--------------------------------------------------

I texten står ju >>antalsräkning och .... <<. Det handlar om produktion (enligt tidigare i texten) så jag tycker att kassation kan passa in här. Vid exempelvis beräkning av ackord vid ett löpande band, räknas ju kassationen in för att inte jobbarna ska kunna fuska sig till högre ackord genom att slarva...
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2kassation, kasseringHans-Bertil Karlsson
3annullering
Sven Petersson


  

Answers


28 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
annullering


Explanation:
More context needed to determine the best term!


    My geriatric brain.
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 1037

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
kassation, kassering


Explanation:
alltså att man kasserar felaktiga saker vid produktionen

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-15 05:25:49 (GMT)
--------------------------------------------------

I texten står ju >>antalsräkning och .... <<. Det handlar om produktion (enligt tidigare i texten) så jag tycker att kassation kan passa in här. Vid exempelvis beräkning av ackord vid ett löpande band, räknas ju kassationen in för att inte jobbarna ska kunna fuska sig till högre ackord genom att slarva...

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 232
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Sven Petersson: Does not seem to fit context!
9 hrs

agree  Sara Hagelstam: Passar visst i sammanhanget...
1 day5 hrs
  -> tack Sara

agree  Paul Svensson: kassation
29 days

agree  Renassans LS
31 days