KudoZ home » Danish to Swedish » Tech/Engineering

Krøjeleje

Swedish translation: girlager


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Danish term or phrase:krøjeleje
Swedish translation:girlager
Entered by: Birgitta Ostrom

13:52 Mar 21, 2002
Danish to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
Danish term or phrase: Krøjeleje
Vindkraftverk, komponent
Birgitta Ostrom
kuggväxel
Explanation:
kvalificerad gissning

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-21 15:30:14 (GMT)
--------------------------------------------------

ändrar mig till rotationslager. Det är det lager som stöder axeln som själva vindturbinhuset roterar runt.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-21 15:31:15 (GMT)
--------------------------------------------------

se http://www.norwin.dk/dk/599750_dk.htm#Kroje
Selected response from:

Tore Feuk
United Kingdom
Grading comment
Tack så mycket för dina båda tips! Tror säkert att rotationslager är korrekt, men i detta sammanhang verkar 'girlager' användas. (Fick den engelska termen 'yaw' som förklaring av krøje, vilket hjälpte.)
1 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4Search on krøje, and you shall find!
Yngve Roennike
3kuggväxel
Tore Feuk
2osäker, men ..
Yngve Roennike


Discussion entries: 1





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
kuggväxel


Explanation:
kvalificerad gissning

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-21 15:30:14 (GMT)
--------------------------------------------------

ändrar mig till rotationslager. Det är det lager som stöder axeln som själva vindturbinhuset roterar runt.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-21 15:31:15 (GMT)
--------------------------------------------------

se http://www.norwin.dk/dk/599750_dk.htm#Kroje

Tore Feuk
United Kingdom
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 18
Grading comment
Tack så mycket för dina båda tips! Tror säkert att rotationslager är korrekt, men i detta sammanhang verkar 'girlager' användas. (Fick den engelska termen 'yaw' som förklaring av krøje, vilket hjälpte.)

1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
osäker, men ..


Explanation:
har nånting att göra med en solfjäderstjärt el. fantail på engelska, och dess lager, bädd eller infattning.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-21 17:51:04 (GMT)
--------------------------------------------------

4-punkts forspændt kugleleje, eller integreret glideleje.
är en beskrivning därav på Internet.

Yngve Roennike
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 29

12 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Search on krøje, and you shall find!


Explanation:
Vindmøllers krøjemekanisme bruges til at dreje vindmøllens rotor op mod vinden. (Krøjning er gammel dansk møllerjargon og betyder drejning af møllehatten - nacelllen).

http://www.windpower.dk/da/tour/wtrb/comp, side bar and separate page.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-22 02:45:44 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Inte att förväxla med svenska, att kröga.

Yngve Roennike
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 29