KudoZ home » Danish to Swedish » Tech/Engineering

fortegning

Swedish translation: missteckning (tunnformig [konvex] eller kuddformig [konkav])


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Danish term or phrase:fortegning
Swedish translation:missteckning (tunnformig [konvex] eller kuddformig [konkav])
Entered by: Rasmus Carlsson

20:22 Apr 1, 2003
Danish to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / Fotografi
Danish term or phrase: fortegning
"Objektiver med fortegning kan ikke gengive lige linier lige. Specielt i billedkanten kan de bue indad eller udad."
Vad heter alltså detta brytningsfel på svenska?
Rasmus Carlsson
Sweden
tunnformad distorsion
Explanation:
Det kanske finns en exakt term för det här, men jag kan inte hitta den just nu. Missminner jag mig inte så heter det Barrel distorsion på engelska.

Jag hittade uttrycket på en webbsida, på många andra sidor kallade man det bara för distorsion.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-04-02 04:28:42 (GMT)
--------------------------------------------------

Krökningsdistorsion är förvisso hemsnickrat (av mig) men beskriver vad som händer...

--------------------------------------------------
Note added at 2003-04-02 04:30:25 (GMT)
--------------------------------------------------

Föresten: Varför inte ditt eget \"Brytningsfel\" ?? Det är ju vad det handlar om, och vad brytningsfelet gör beskrivs ju av de följande orden i meningen.

Skulle nog själv ha använt denna term...
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Du ledde mig på rätt spår - barrel distortion på engelska. Hittade rätt i "Fotolexikon", Forum 1983
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3tunnformad distorsionHans-Bertil Karlsson
4 -1Mönstrade motivSara Hagelstam


  

Answers


26 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
Mönstrade motiv


Explanation:
Inte är det vackert, men det är kort. Och du kanske förstår vad som menas...

Sara Hagelstam
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 6
Grading comment
Jag förstår, fast jag är ute efter den exakta facktermen.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Hans-Bertil Karlsson: Nej Sara, dt handlar inte om motivet utan om objektivets förmåga att återge raka linjer som raka i bildens ytterkanter
7 hrs
  -> Ah, ja. Där får man när man läser för fort ;-(
The asker has declined this answer
Comment: Jag förstår, fast jag är ute efter den exakta facktermen.

8 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
tunnformad distorsion


Explanation:
Det kanske finns en exakt term för det här, men jag kan inte hitta den just nu. Missminner jag mig inte så heter det Barrel distorsion på engelska.

Jag hittade uttrycket på en webbsida, på många andra sidor kallade man det bara för distorsion.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-04-02 04:28:42 (GMT)
--------------------------------------------------

Krökningsdistorsion är förvisso hemsnickrat (av mig) men beskriver vad som händer...

--------------------------------------------------
Note added at 2003-04-02 04:30:25 (GMT)
--------------------------------------------------

Föresten: Varför inte ditt eget \"Brytningsfel\" ?? Det är ju vad det handlar om, och vad brytningsfelet gör beskrivs ju av de följande orden i meningen.

Skulle nog själv ha använt denna term...

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 232
Grading comment
Du ledde mig på rätt spår - barrel distortion på engelska. Hittade rätt i "Fotolexikon", Forum 1983